• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst in cel afhankelijk van waarde in andere cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aloneal

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2011
Beste forummers,

Ik heb een reeks genaamde getallen. De namen zijn b.v. A1="Johan", A3="Janneke", A5="Dirk". Bij die namen horen nummers, dus b.v. A2=10, A4=13, A6=5.

In een andere cel, b.v. B2, kies ik via de formule MAX het hoogste getal van bovenstaande. Hier is dat 13.

Nu wil ik in cel B1 echter automatisch de naam weergeven die bij dit hoogste nummer hoort (dus in dit geval "Dirk").

Is dit mogelijk, en zoja met welke functie?

Volgens mij hoort 13 bij Janneke (toch)?

Als je ervan uit kunt gaan dat de MAX waarde maar 1 keer voorkomt dan kom ik op de volgende formule in B1
Code:
=INDEX(A:A;MATCH(B2;A:A;0)-1)

Btw. MATCH = VERGELIJKEN inde NL versie

Dankjewel.

Sorry, ja; het is Janneke. De nummers staan trouwens in verschillende kolommen / rijen, dus ik weet niet of INDEX dat aan kan. Ik zal de functies die je noemt eens bestuderen, want ze zijn nieuw voor me.

Daarom wordt altijd gevraagd om een representatief voorbeeldbestand. Maar ja, dat kan INDEX aan.

De truc is dat het MATCH deel bepaald in welke rij binnen een range de waarde overeenkomt. In dit geval is de range A1-Aeinde en wordt 13 dus gevonden op regel 4. Met INDEX wordt dan regel 4 opgezocht in een range. Normaal is dit een andere range, maar zoals te zien hoeft dit niet. Dat is overigens wel de reden dat ik 1 aftrek van de gevonden waarde in MATCH. Anders zou de uitkomst 13 zijn, want dat is immers de waarde waar op gezocht wordt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan