• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst in cel automatisch laten veranderen in iets anders, door celverwijzing

Status
Niet open voor verdere reacties.

killingbee

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2010
Hallo,

Ik zit met een probleem, bij mij op kantoor werken met een rooster dat wordt gemaakt in excel. Per cel staat er wat voor dienst we hebben. O= ochtend D=dag = Avond N=nacht. C= cursus v= verlof.

Nu wil het management op een presentatiescherm in een excel bestand een overzicht van het hele bedrijf wie er per dag aanwezig is. Zij willen andere afkortingen gebruiken. O moet dan veranderd worden in "aanwezig" en V in "afwezig".

Hoe kan ik met een celverwijzing in het nieuwe bestand de waarde O automatisch laten veranderen in "aanwezig" etc ?

zoiets?
Code:
=ALS(A1="o";"aanwezig";"")

Super, hoe ziet de formule er uit met o =aanwezig,d = aanwezig,n = nachtdienst,v= verlof ?

Code:
=ALS(A1="o";"aanwezig";ALS(A1="d";"aanwezig";ALS(A1="n";"nachtdienst";ALS(A1="v";"verlof";""))))

Klinkt super, kan ik bijvoorbeeld velden van het bestaande rooster laten kopieren(linken) na een nieuw rooster bestand en dat daar dan de ALS functie op wordt gebruikt.

Zodat ik mijn eigen rooster bestand kan blijven werken met mijn eigen codes.

als je de celverwijzing naar een ander blad wil laten kijken dan doe je
Code:
=ALS(blad2!A1="o";"

maak van blad2! je eigen bladnaam en zet dat bij elke celverwijzing dus in dit geval bij elke A1 bij jou zal dat ongetwijfeld een andere cel verwijzing zijn

maar ik begrijp dat je het van een ander bestand wil halen dan zul je dit volgens mij met vba code moeten oplossen

Laatst bewerkt:
Code:
=('C:\Users\[COLOR="#FF0000"]eigennaam[/COLOR]\Documents\[[COLOR="#FF0000"]mapnaam[/COLOR].xlsm]Blad1'!$A$1)

zo kan het ook

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan