• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst in cel

• Onderwerp starter Onderwerp starter don42
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

don42

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2014
hallo allemaal,

wie kan mij helpen met het volgende

Code:
ALS(F3="vakantie";K2-H3-I3;F3-G3-H3-I3+K2))

dit is een deel van een formule die ik gebruik voor een spaarkas (als iemand met vakantie is wordt wel contributie berekend maar geen boete voor niet sparen)
dat was de insteek
Nu kom ik tegen dat iemand een poosje niet kan sparen (voor welke reden dan ook) maar vakantie invoeren is niet de gepaste oplossing
dus zoek ik iets wat niet het woord wat ingevoerd wordt vergelijkt maar:
Code:
ALS(F3="willekeurige tekst wat ik wil gebruiken ";K2-H3-I3;F3-G3-H3-I3+K2))
dit gezien wordt als tekst en de berekening maakt

wie weet de oplossing
Don

Om tot een oplossing te komen moet eerst het probleem helder zijn.

Plaats s.v.p. een representatief Excel voorbeeldje met daarin (handmatig eventueel) aangegeven wat je wilt bereiken.

hoi bedankt voor je berichtje
heb een voorbeeldje gemaakt
met uitleg
hoop dat dit mijn vraag duidelijker maakt
Don

Bijlagen

Voldoet dit?
Code:
F7: =ALS(ISTEKST(D7);0;ALS(D7<4;0,5;0))
Andere kolommen gaan analoog.

Laatst bewerkt:
hoi
ik het voorbeeld bestandje werkt het prima,

maar nu nog in mijn andere code verwerken!

Code:
=ALS(INDEX(Invoer!$1:$1048576;VERGELIJKEN('2'!$A$6;Invoer!B:B;0);M2)="vakantie";"vakantie";ALS(INDEX(Invoer!$1:$1048576;VERGELIJKEN('2'!$A$6;Invoer!B:B;0);M2)="";"";ALS(INDEX(Invoer!$1:$1048576;VERGELIJKEN('2'!$A$6;Invoer!B:B;0);M2)=0;0;AFRONDEN.BENEDEN(INDEX(Invoer!$1:$1048576;VERGELIJKEN('2'!$A$6;Invoer!B:B;0);M2);0,05))))

dit heb ik ooit eens gemaakt en nu wil ik dus graag overal waar ik naar vakantie verwijs gebruik maken van jou optie met ISTEKST

Code:
=ALS($A$2=0;"";ALS(F2="";"";ALS(F2="vakantie";0;ALS(F2<$B$4;$B$1*Leden!$T$5;0))))

Code:
=ALS(D2="";"";ALS(F2="vakantie";0-G2-H2-I2;F2-G2-H2-I2))

Code:
=ALS(ISFOUT((ALS(F2=0;"";ALS(F2="vakantie";-H2-I2;F2-G2-H2-I2))));"";(ALS(A2=0;"";ALS(F2="";"";ALS(F2="vakantie";-H2-I2;F2-G2-H2-I2)))))

kan/wil je mij met 1 code helpen hoe dit te verwerken

Representatief excel-voorbeeld graag, ik ga de langere niet uitpluizen zo. Ze lijken me trouwens te ingewikkeld...

De simpelsten:
Code:
=ALS($A$2=0;"";ALS(F2="";"";ALS(F2="vakantie";0;ALS(F2<$B$4;$B$1*Leden!$T$5;0))))
wordt:
=ALS(OF($A$2=0;F2="");"";ALS(ISTEKST(F2);0;ALS(F2<$B$4;$B$1*Leden!$T$5;0)))

=ALS(D2="";"";ALS(F2="vakantie";0-G2-H2-I2;F2-G2-H2-I2))
wordt
=ALS(D2="";"";ALS(ISTEKST(F2);0-G2-H2-I2;F2-G2-H2-I2;"hier komt te staan wat er moet gebeuren als F2 geen tekst is")

Laatst bewerkt:
bedankt,
je hebt me goed op weg geholpen
ik ben er uit :thumb:

Ok, mooi. Succes ermee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan