• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst in cellen laten verdwijnen en probleem met gekoppelde cellen tussen 2 tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

henri77

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2010
Hallo allemaal,

Een tijd terug hebben een aantal Helpmij-ers, mij ontzettend geholpen om moeilijke excel formules te maken. Ik heb er inmiddels een paar keer mee gewerkt en er zitten toch 2 (terugkomende) onvolkomendheden in een berekening waar ik niet meer uit kom:

Wanneer ik in tabblad BOUWBESLUIT cel C12 dmv het pulldown menu “ hal” selecteer, verdwijnen in de cellen A12, J12 en K12 de tekst. Ik zou graag willen dat ook in cel i12 de tekst verdwijnt. Wanneer ik in het pulldown menu “woonkamer” selecteer zou ik graag willen dat ik in cel i12 dezelfde waarde krijg als in cel H12. Dit moet ook gaan gelden voor de rijen eronder.

M’n volgend “probleem” is dat
cel J12 van tabblad BOUWBESLUIT een relatie heeft met de waarde in cel J10 van tabblad DAGLICHT (VG)
Wanneer ik echter tussen rij 8 en 9Bekijk bijlage WOONFUNCTIE.zip een rij invoeg, blijft de waarde in tabblad BOUWBESLUIT onveranderd terwijl dus in tabblad DAGLICHT (VG) de waarde één cel lager is komen te staan.

Dit geldt ook voor de tabellen eronder.

Kan iemand mij HEEL alstublieft (nog een keer) helpen?

Vr.gr. Henri!

1) je eerst probleem kan worden opgelost met een als-functie

Code:
=ALS($C12="hal";"";ALS($C12="woonkamer";$H12;"zelf nog even invullen"))

als de als-functie zeer uitgebreid wordt kun je ook nog werken met opzoeken in een tabel.

2) je 2e probleem komt door de rode gegegens.

Code:
=ALS(A12="";"";VERSCHUIVING(INDEX('DAGLICHT (VG)'!$A$1:$A$92;VERGELIJKEN(A12;'DAGLICHT (VG)'!$A$1:$A$92;0));[COLOR="red"]5;9[/COLOR]))

de functie verschuiven verschuift 5 rijen naar onderen en 9 kolommen naar rechts (en 0 hoogte en 0 breedte).

door het invoegen van de rij wordt rij 5 nu rij 6 in de tabel.

de formule zou dan (ook) aangepast moeten worden.

wat is de zin van een regel tussenvoegen, als toch altijd in de laatste rij (en kolom) van die tabel de waarde gezocht moet worden?

3) ik zou deze onderstaande gegevens een naam geven.
Code:
'DAGLICHT (VG)'!$A$1:$A$92

in excel 2007 => formules => naam bepalen.

Laatst bewerkt:
Hallo Oeldere,

Dank voor je reactie!
Ik heb een (denk ik) simpelere oplossing voor "probleem 1"
=ALS($F12="verblijfsruimte";$H12;) (maar dan zonder die smiley, formule moet eindigen op: punt komma en haakje)
Alleen verdwijnt de tekst dan niet maar komt er 0,0 m2 te staan. Heb je een tip hiervoor?

Eigenlijk is dit ook de correcte manier: cel i12 moet pas ingevuld worden wanneer er in
F12 "verblijfsruimte" komt te staan.

Op probleem 2 kom ik graag nog terug.

Gr. Henri!

Ik snap je uitleg van punt 2.

Bij punt 3 weet ik niet zo goed hoe ik het moet aanpakken.
Zijn dit de gegevens zoals vermeld staan in de (lange) formule?
Ik heb het al geselecteerd en een naam proberen te geven maar
dat gaat niet.

Kun je mij dit wat simpeler uitleggen?

Gr. Henri!

1) voor I12

Code:
=ALS($H12=0;"";ALS($F12="verblijfsruimte";$H12;"zelf nog even invullen"))

werk met codetags (#) bij het plaatsen van de codes dan krijg je geen smileys.

2) mooi dat je de uitleg begrijpt, maar wil je nog even antwoord op de openstaande vraag geven.

3) met welke versie van excel werk je?
als dit excel 2007 is kijk dan toch nog eens in het lint op de plaatsen die ik je heb aangegeven.

heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

1) misschien domme vraag hoor maar wat bedoel je met: zelf nog even invullen?
en wát moet ik dan zelf invullen?
Wanneer in F12 een andere tekst komt te staan moet cel i12 leeg zijn.

3) Ik werk met excel 2007. Ik weet waar ik moet zijn, maar de handelingen die ik moet doen snap ik niet goed.

naam maken

1) er zijn geen domme vragen, misschien wel domme antwoorden.

Code:
=ALS($H12=0;"";ALS($F12="verblijfsruimte";$H12;"zelf nog even invullen"))

"zelf nog even invullen" is het antwoord op de 2e als-functie.

dus als H12 <> 0

gaat de 2e als functie werken

als F12 niet gelijk is aan "verblijfsruimte" ; wordt dus niet H12 ingevuld ; maar wat moet dan wel worden ingevuld.

dit laatste gedeelte dien je zelf nog even in te vullen.

als de cel dan leeg dient te blijven vervang je de tekst door "" in.

andere vraag

3) ik zou deze onderstaande gegevens een naam geven.
Code:
Code:
'DAGLICHT (VG)'!$A$1:$A$92

we gaan deze code de naam groep maken.

naam: groep

verwijst naar: 'DAGLICHT (VG)'!$A$1:$A$92

de formule in J12
Code:
=ALS(A12="";"";VERSCHUIVING(INDEX('DAGLICHT (VG)'!$A$1:$A$92;VERGELIJKEN(A12;'DAGLICHT (VG)'!$A$1:$A$92;0));5;9))

wordt dan:

Code:
=ALS(A12="";"";VERSCHUIVING(INDEX([COLOR="red"]groep[/COLOR];VERGELIJKEN(A12;[COLOR="red"]groep[/COLOR];0));5;9))

heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Laatst bewerkt:
Hallo Oeldere,

Probleem 1 is opgelost. Super bedankt!
Probleem 2 bijna, ik heb de code de naam groep gemaakt, maar het werkt nog niet,
Wil je daar nog even naar kijken aub?

Zie bijlage.

Gr. Henri!

Bijlagen

dan graag even aangeven, wat er niet goed gaat.

Code:
ALS(A12="";"";VERSCHUIVING(INDEX(groep;VERGELIJKEN(A12;groep;0));[COLOR="red"]5;9[/COLOR]))

als het om de rode tekst gaat, kijk dan eens bij de oplossing bij #2.

Ik heb in tabblad: DAGLICHT (VG) een rij ingevoegd, en cel J11 komt niet overeen met cel J12 in tabblad: BOUWBESLUIT.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Vr. gr. Henri!

probeer deze eens (zie mijn bevinding in #2)

Code:
ALS(A12="";"";VERSCHUIVING(INDEX(groep;VERGELIJKEN(A12;groep;0));[COLOR="red"][B]6[/B][/COLOR];9))

Bedankt voor je reactie,

in tabblad DAGLICHT (VG) moet ik bijvoorbeeld de ene keer 2 rijen invoegen en een volgende keer misschien 4
rijen. Moet ik dan ik elke keer deze formule handmatig aanpassen?

(ik bedoel het niet verkeerd hoor!)

Laatst bewerkt:
zie mijn vraag in #2

wat is de zin van een regel tussenvoegen, als toch altijd in de laatste rij (en kolom) van die tabel de waarde gezocht moet worden?

dan toch hier maar eerst even antwoord op geven.

ook ik bedoel het niet verkeerd hoor :p

Mooi dat we het samen niet verkeerd bedoelen! haha! Hebben we toch onze neuzen in dezelfde richting!!

De zin is dat ik een daglichtberekening moet maken die voldoet aan het bouwbesluit. En het moet te toetsen zijn
door de mensen van een betreffende gemeente. De reden waarom ik rijen moet invoegen is om aan te tonen dat
een ruimte (in een gebouw) voldoet aan de gestelde eisen. De eis is afhankelijk van de oppervlak van deze ruimte (cel B8 bijvoorbeeld).

ok, dat begrijp ik.

1) maar de gegevens dienen altijd in de laatste regel opgehaald te worden?

2) worden er vaker regels ingevoegd?

anders eenmalig de juiste tabellen aanmaken.

3) de opzet van de tabellen mag worden gewijzigd (dan worden kolommen toegevoegd)?

laat je het nog even weten, dan kijk ik daarna of ik dit nog voor je kan aanpassen.

1) ja
2) ja, en je bedoelt dat ik bv standaard 10 rijen moet voordefineren (ook al gebruik ik er 3). Het heeft geen voorkeur
3) liever niet.

zonder aanpassing van de tabel, lijkt het mij niet te kunnen.

Je kunt wel iedere keer je formule aanpassen (maar dat lijkt mij niet echt een handeige optie).

misschien dat andere forumleden wel een oplossing weten.

Laatst bewerkt:
Hallo Oeldere,

Super bedankt. Ik ga akkoord!!! Maar heb nog wel 2 "opmerkingen"
Kan je ook zorgen dat de geel ingekleurde cellen van tabblad: DAGLICHT (VG)
niet geprint worden???

En wanneer ik in tabblad: BOUWBESLUIT in cel C22 de tekst verander naar: WC, zou eigenlijk (en dat had ik ook eerst) de tabel in tabblad: DAGLICHT (VG) onzichtbaar moeten zijn.

Nogmaals bedankt voor je tijd en energie!!
Geweldig!

Vr.gr. Henri!

alleen printen in zwart wit:

kies met afdrukken voor afdrukvoorbeeld.
pagina-instelling => tabblad blad (4e tabblad) => vink zwart wit aan => OK

vervolgens word het document in zwart wit geprint (dus zonder kleur).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan