• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst in cellen laten verdwijnen en probleem met gekoppelde cellen tussen 2 tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Code:
En wanneer ik in tabblad: BOUWBESLUIT in cel C22 de tekst verander naar: WC, zou eigenlijk (en dat had ik ook eerst) de tabel in tabblad: DAGLICHT (VG) onzichtbaar moeten zijn.

dit zal waarschijnlijk met de macro zijn gebeurt die in het bestand aanwezig is.

hier kan ik je echter onvoldoende bij helpen.

even afwachten of VBA kenners je de oplossing nog even aanreiken.

los hiervan heb ik wel geinteresseerd waarom je deze wil verbergen.

deze wordt toch niet getoond of afgedrukt (of wel dan) dus wat is het doel hiervan?

Hallo Oeldere,

Dank voor je reactie.
Waarom ik dit graag wil is omdat de tekst: VG01, VG02, etc. etc. heel belangrijk is voor mijn berekeningen. Hoeveel VG's ik nodig ben is afhankelijk van de aantal VerblijfsGebieden (VG) per woning. Bij de éne woning heb ik bv 3 VG's en bij de andere woning bv wel 9. Aan de hand van de aantal VG's worden er daglicht, ventilatie en spuiventilatie berekeningen gemaakt, en moet dus de ene keer 3 tabellen zichtbaar zijn en een volgende keer dus 9.

Ik hoop dat ik je vraag heb beantwoord.
Ik ga opnieuw een vraag stellen in dit forum in de hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Super bedankt!!

Vr. Henri!

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    For x = 31 To 12 Step -1
        If Cells(x, 1).Value <> "" Then Aantal = Right(Cells(x, 1).Value, 2): Exit For
    Next x
    For sht = 4 To 7
        With Sheets(sht)
            .Rows("1:200").Hidden = False
            Regels = "" & 4 + Aantal * [COLOR="red"]5[/COLOR] & ":200"
            .Rows(Regels).Hidden = True
        End With
    Next sht
End Sub

de rode code is gewijzigd; hier stond eerst 9.

in de oorspronkelijke tabel stonden altijd 9 regels, nu staan er 5 regels.

de code wordt uitgevoerd bij een wijziging van één cel.

dus (wat mij betreft) werkt de code nog steeds (na aanpassing).

wat dus wel voor problemen zorgt is als nieuwe rijen worden ingevoegd.

dan werkt de factor 5 of 9 niet meer.

dit zou op te lossen zijn door altijd met b.v. 10 rijen per reeks te werken (en dus geen rijen meer in te voegen).

dit kan ook gemaakt worden met mijn indeling van het model.

je dient dan wel vooraf aan te geven hoeveel rijen maximiaal per categorie nodig zijn.

heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

c20 =
Code:
=ALS(F20="verblijfsruimte";"VG"&TEKST(AANTAL.ALS(VERSCHUIVING($F$12;0;0;RIJ(F20)-11;1);F20);"00");"")

Let op: deze formule zorgt ervoor dat als je in c20 slaapkamer 10 selecteert terwijl er je maar 9 keuzes hebt gemaakt (b.v. slaapkamer 9 is niet ingevuld), dat de uitkomst van deze formule VG09 is.

ik zou zeggen dat slaapkamer 10 altijd code VG 10 moet krijgen.

laat je reactie maar even weten.

de formule van verschuiving komt van HSV => zie hier

de macrotekst komt van superzeeuw => zie hier

De oplossing zou volgens mij dan ook (kunnen) zijn:

1) maak de tabellen groot genoeg dat hier geen rijen meer ingevoegd hoeven te worden.

dan kan de oplossing van superzeeuw worden gebruikt.

2) de code van HSV dient te zoeken naar de laatste 2 cijfers in de zoekwaarde.

in dat geval wordt in ieder geval altijd de juiste tabel weergegeven.

misschien moet er nog met de max-functie worden gezocht naar de hoogste waarde.

dit kan van belang zijn als je eerst slaapkamer 10 en daarna pas slaapkamer 1 invult.

3) zoeklijst

de zoeklijst is vrij lang; op dit forum heb ik een code gevonden die je helpt met zoeken in een lange lijst (typ je s dan worden alleen de waarden met een s getoond)

4) vertikaal zoeken op tabblad daglicht (VG)

deze vertikaal zoeken kun je beter laten plaatsenvinden op basis van de waarden in tabblad 1.

Je dient dan wel deze waarden nog op tabblad 1 in deze tabel te zetten.

in dat geval worden ook altijd de goede waarden gevonden.

5) de aandachtpunten heb ik in de bijlage rood gemaakt.

de wijzigingen dienen nog in het bestand doorgevoerd te worden.

heb je vragen of opmerkingen, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Oeldere,

Wat een research!!! Respect!!

Ik ga voor de optie om in tabblad: DAGLICHT (VG) 10 rijen standaard (per tabel) voor te definieren.
Kan ik ook deze indeling handhaven? Ik heb het verandert omdat ik graag de geel gekleurde cellen niet afgedrukt wil hebben en daarom buiten m'n afdrukbereik gehouden.

Ik wou graag alle rijen van de tabellen alvast invoegen maar dat lukt me niet. Rij 53 springt opeens naar 209???

Er zitten ook nog enkele onvolkomenheden in alle tabellen, hoe dat kan is me zo snel niet duidelijk. Aangezien tabel 1 wel werkt.

Gr. Henri!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@henri77

nummer je antwoorden eens, dan is het ook eenvoudiger om op de juiste vraag te antwoorden (door te verwijzen).

1) de opmaak van de tabel kan worden gewijzigd, zoals jij dat wilt
er dient (waarschijnlijk) dan nog wel gekeken te worden welke waarde de lege rij krijgt.

P.s. mijn oplossing om niet in kleur te printen (zie #20) is voor jou niet bruikbaar?

2) het verspringen van de rij komt doordat je rijen onzichtbaar wilt maken.
pas in bouwbesluit de invoer aan (en alles wordt weer zichtbaar)

3) vergelijk je oorsponkelijke formules eens met de formules die je nu hebt.

het probleem ontstaat omdat je de formule naar onderen hebt doorgetrokken zonder te werken met $-tekens.
wijzig

Code:
=VERT.ZOEKEN(I25;Blad1!K20:L93;2;0)

in

Code:
=VERT.ZOEKEN(I25;Blad1!$K$2:$L$75;2;0)

heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

4) wil je ook nog even reageren op de steling in #24

Code:
ik zou zeggen dat slaapkamer 10 altijd code VG 10 moet krijgen.

laat je reactie maar even weten.

Laatst bewerkt:
Hallo Oeldere,

In tabblad: DAGLICHT(VG):
cel M6 is de uitkomst van m'n berekening in tabel VG01
(cel B5) de waarde van M6 moet corresponderen met cel J12 van tabblad: BOUWBESLUIT
omdat daar in cel A12 ook VG01 staat. Echter VG01 kan overal staan in kolom A. Dat hangt weer af van wat ik invul in m'n pulldown menu.

Ik hoop dat je dat bedoelt met nummeren.

Ik hoef niet in kleur te printen, het gaat erom dat ik niet de tekst en kleur wil zien in deze cellen.

Punt 3) heb ik reeds opgelost, welliswaar zonder de $-tekens.

Punt 4) VG10 moet niet standaard slaapkamer 10 zijn, er bestaat de kans dat bij een volgende berekening VG10 bijvoorbeeld: slaapkamer 08 moet zijn.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Gr.Henri!

2) het verspringen van de rijen is dit nu opgelost?

4) toch nog een keer ter (mijn) bevestiging.
ik zou dus denken dat slaapkamer 8 altijd VG08 is, maar dat is dus onjuist?
als slaapkamer 8 ook VG10 mag zijn wordt dus gezocht in de tabel VG10 i.p.v. VG8.
ik heb hier niet naar gekeken maar dit is waarschijnlijk toch een andere tabel (of niet)?

2) nee.

4) Het is inderdaad onjuist dat slaapkamer 08 altijd VG08 moet zijn.
Slaapkamer 08 kan ook VG10 zijn (of VG04).

2) heb je de invoer gewijzigd (vul vanaf optie 5 eens WC in) en zijn dan weer alle rijen terug?

4) dat is nu dus duidelijk dat dat een gegeven is (niet dat ik het snap hoor :p)

2) nee alle rijen zijn niet terug. de rijen blijven "steken" op rij 209

Ik merk nu ook dat in tabblad: bouwbesluit rijen verdwijnen. Dat zou mijn inziens ook niet moeten gebeuren.

gr.Henri!

heb je de tabellen aangepast zoals je deze wenst?

als je dan het bestand plaatst wil ik er nog wel even naar kijken.

Hallo Oeldere,

Zie bijlage.

Het verspringen van de rijen is (denk ik) opgelost door rij 53 en 209 te selecteren en op de rechter muis knop te klikken kan ik kiezen voor: rijen zichtbaar.

Maar wat de oorzaak daarvan was heb ik geen idee.
Ik hoop maar dat het niet terug komt!

Gr. Henri!

Bijlagen

Hallo Oeldere,

In #33 stel jij de vraag of ik de tabellen heb aangepast en schrijf je dat je er nog wel even naar wilt kijken. Ik heb daarna een bestandje bijgevoegd en wacht op een reactie van jou.:o

Wat ik dus nog niet kan is dat de tabellen weer "verdwijnen".
Wanneer er in tabblad: bouwbesluit, bijvoorbeeld: VG01 en VG02 staat dat ik in tabblad:
daglicht(vg) 2 tabellen heb. Het kan ook zo zijn dat in tabblad: bouwbesluit: VG01, VG02, VG 03 en VG04 komt te staan en dan heb ik 4 tabellen nodig.

Ik heb de reactie van Superzeeuw nogmaals bekeken maar het verhaal met macro's is een te ver van m'n bed show.

Hallo Oeldere,

Dank voor je reactie.

De tabel voldoet aan m'n verwachtingen!! Alleen heb ik de indruk dat ik niet goed uitleg wat m'n probleem is. (Misschien ook wel hoor):

In tabblad: bouwbesluit, staat in kolom A de tekst: VG01 t/m VG08 wat betekent dat in tabblad: daglicht(VG) 8 tabellen moet komen.

Het kán voorkomen dat in kolom A van tabblad: bouwbesluit alleen maar VG01 komt te staan. Dat betekent dat in tabblad: daglicht(VG) maar 1 tabel moet komen te staan.

De vetgedrukte getallen in kolom M van tabblad: daglicht(vg) moet ook terug komen in tabblad: bouwbesluit kolom J.

Ik hoop dat ik eea goed heb uitgelegd.

Vr.gr. Henri!

Wijzig de gegevens in het tabblad bouwbesluit en zie wat de code doet.

Vul b.v. in c12 WC in.

Je zult dan zien dat je 7 tabellen krijgt.

En dat is volgens mij ook hetgeen je vraagt.

Graag na testen even reactie retour.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan