tekst in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jwaque

Verenigingslid
Lid geworden
16 aug 2006
ik had voorheen in access een draaitabel met een jaarplanning
jan feb mrt
koelkast1 onderhoud schoonmaak
kast2 dichtval controle vervaldatum;schoonmaak

bijna alle omschrijvingen onder de maanden zijn vrije tekst.

Nu wil ik deze draaitabel weer maken maar in acces2013 is de draaitabel optie verdwenen.

Nu dacht ik ik kopieer alles naar excell en maak daar mijn draaitabel maar tot mijn verbazing kan ik in excell alleen getallen zien ipv tekst.
jan feb mrt
koelkast1 1 1
kast2 1 2

of
jan feb mrt
koelkast1
onderhoud 1
schoonmaak 1
kast2
dichtval controle 1
vervaldatum 1
schoonmaak 1

Ik vind wel iets over je item een nummer geven en dan dit weer terug zoeken maar dat werkt alleen volgens mij als je hooguit 3 opties hebt. Ik heb er een stuk of 300. Iemand een idee hoe ik weer een mooi jaar overzicht kan maken?

Nu dacht ik ik kopieer alles naar excell en maak daar mijn draaitabel maar tot mijn verbazing kan ik in excell alleen getallen zien ipv tekst.
Die verbazing zou je niet hoeven te hebben als je mijn bijdragen aan dit forum een beetje volgt :).
Ik durf er wel wat geld op te zetten dat je in je onderliggende tabel/query keuzelijsten hebt gebruikt, en geen tekstvelden. In een keuzelijst zie je de tekst, maar gebruik je de sleutelwaarde. Dat kun je binnen Access lang volhouden, maar zodra je gaat exporteren exporteer je de feitelijke waarden, en niet de aliassen die je ziet. De simpelste (om niet te zeggen: enige) oplossing is dus om een query te gebruiken waarin je de bron van de keuzelijsten zet en daar de naamvelden uithaalt. Overbodig hoop ik om te zeggen dat je de keuzelijsten zo snel mogelijk moet vervangen door gewone tekstvelden, dus de keuzelijst cboOmschrijving vervang je door de velden [OmschrijvingID] en [Omschrijving] uit de tabel tOmschrijving. Dan heb je in de export zowel de ID als de naam zitten, en op basis daarvan kun je weer een prima draaitabel maken.

Ik zie dat ik (weer eens) niet eenduidig was. Ik heb tekstvelden (wel iets geleerd) en ik zie in mijn wordsheet ook tekst. Alleen als ik een draaitabel maak telt hij het aantal van omschijving in de draaitabel terwijl ik eigenlijk de tekst van omschrijving wil weergeven in het waardeveld. Dus geen som/min/max maar gewoon de tekst die in het veld staat.

resultaat
resultaatdraaitabel.PNG

wat ik zou willen (handmatig gemaakt dus niet volledig)
gewensteresultaat.PNG

Ik durf er wel wat geld op te zetten ....
Geef je rekeningnummer maar :d. Ik denk dat het lastig gaat worden, want een kruistabel is daar niet echt voor bedoeld. Dat is juist bedoeld om getallen (totalen) te genereren. In Access zou het allemaal niet zo moeilijk zijn, want dan kies je bij functie niet Aantal of Som, maar bijvoorbeeld Eerste. Dan krijg je namelijk tekst in het raster. Geen idee of dat bij jou ook kan, omdat ik je db niet heb.

Ik neem wel genoegen met wat antwoorden zo nu dan :)

ik was al bang dat excell vooral wilde rekenen. helaas is de kruistabelfunctie (ik had nl al jaren het gewenste overzicht) uit mijn access verdwenen met de nieuwe versie (2013).

Ik wil niet veel zeggen maar in 2016 en 2010, de versies die ik gebruik, kan ik zonder problemen een kruistabel maken. OK, de draaigrafiek schijnt weg te zijn, maar die gebruikte ik toch al niet. Voor écht masochisme grijp ik liever naar het zweepje met kopspijkers :).

hm misschien doe ik het dan niet meer op de juiste manier. ik ga zoeken waar het is gebleven.

In het query ontwerpvenster zou je nog steeds het type moeten kunnen omzetten naar Kruistabel.

ik kan het type wel op kruistabel zetten maar de weergave niet.
kruistabel.png

Huh? Een kruistabel is toch gewoon een query? Die kan je toch uitvoeren?

ja maar als ik hem uitvoer dan krijg ik gewoon een rij. vroeger kreeg ik dan een mooie 'tabel' als ik de weergave draaitabel koos.

Je krijgt gegevens altijd in rijen; tenzij je de query zodanig maakt dat er maar één rij in zit, wat uiteraard kan. Als je Jaar als rijkop gebruikt, en je selecteert alleen het huidige jaar, dan zie je maar één rij.

maar met de oude optie draaitabel weergave zag je een draaitabel en niet een normaal query gegevensweergave(tabel). Ik ga maar een andere layout testen.

De draaitabel weergave..... zucht..... wat een crisisproduct was dat :). Blij dat die weg is, eerlijk gezegd. Wat een rampenplan! Maar hij had dus minstens één fan :D. Zo zie je maar: upgraden zonder goed onderzoeken heeft ook zo zijn nadelen :D.

Excel,is, wat Microsoft betreft, dè tool als het gaat om grafieken. Daarom hebben ze die ook min of meer weggegooid uit Access, want daar was het bagger. Je kunt in Excel prima linken met je queries en daar dus je kruistabellen maken.

ik ga het uitzoeken voor mijn getallen draaitabellen. voor mijn draaitabellen met tekst moet ik maar iets anders verzinnen.

vandaag vond ik de optie crosstab. Misschien zijn meer mensen hiermee geholpen. niet helemaal super omdat dubbele items niet worden getoond maar gelukkig heb ik vaak een enkele waarde.

vandaag vond ik de optie crosstab.
Huh? We hadden het eerder over de 'kruistabel'. Gooi nu "crosstab" eens door de vertaaltool van Google, en kijk dan wat er uitkomt :).

:)
Ik dacht dat de kruistabel helemaal was verdwenen. maar hij is dus uit de weergave verdwenen. je kan nog wel, minder makkelijk maar het kan, een kruistabel query maken in access2013. En daarin komt weer tekst als waarde veld ipv een getal. Nu alleen nog uitvingen hoe ik 2 waarden in een 'hokje' krijg. Nu laat ik hem de eerste kiezen maar bij meerdere opties wil ik ze gewoon allemaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan