• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Benketeltje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 feb 2024
Graag zou ik in Excel iets doen ik heb alleen geen idee hoe

Ik heb een recept en uit de lijst met ingrediënten komt al wel terug of iets een allergeen bevat. alleen nu wil ik voor een heel recept dat hij dan wel of niet zegt of een allergeen het bevat

ingrediëntAllergeen Gluten
BloemBevat
boterBevat niet
suikerniet opgegeven
speltkan bevatten

Zoals voorbeeld hier boven

alleen nu zou ik graag willen dat in de kolom allergeen Gluten dat er dan onderaan uit komt kan bevatten of bevat of dat het niet bevat

Ik hoop dat het duidelijk wat de vraag is

Voor meer hulp hebben we je excel bestandje nodig.

Zoiets wellicht? (B2:B5 aanpassen aan je eigen situatie):
Code:
="Bevat "&ALS(AANTAL.ALS(B2:B5;"Bevat Niet")=AANTALARG(B2:B5);"niet";"(mogelijk)")
Heb aangenomen dat alleen als overal staat "Bevat niet" je zeker weet dat er geen gluten in zitten, en dat de uitkomst dan "Bevat niet" kan zijn. In alle overige situaties kan er mogelijk wel gluten in zitten.

Als het anders moet zijn dan graag een representatief EXCEL voorbeeldje plaatsen, met daarin wat verschillende situaties en gewenste uitkomsten.

Kan je met dit iets doen?
Weet dat je een volledige lijst met alle ingedienten, welke allergenen bevatten of kunnen bevatten, moet maken.

Bijlagen

Zo dan? (voor D18)
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(D5:D15;"Bevat")>0;"Bevat";ALS(AANTAL.ALS(D5:D15;"Bevat Niet")=AANTALARG(D5:D15);"Bevat niet";"Niet Zeker"))

De verwijzingen staan niet goed in voorbeeld in #7. Er moet overal staan van rij 5 tot 15, en de rijen met een nul (16 en 17) moet je ook niet meenemen. Dus:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(D5:D15;"Bevat")>0;"Bevat";ALS(AANTAL.ALS(D5:D15;"Bevat Niet")=AANTALARG(D5:D15);"Bevat niet";"Niet Zeker"))

PHP:
ALS(AANTAL.ALS(D5: D15;"kan Bevatten")>0;"kan bevatten"
Zet deze voor de bestaande formule

PHP:
=IF(COUNTIF(D5:D15;"kan bevatten")>0;"kan bevatten";IF(COUNTIF(D5:D15;"Bevat")>0;"Bevat";IF(COUNTIF(D5:D15;"Bevat Niet")=COUNTA(D5:D15);"Bevat niet";"Niet Zeker")))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan