• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst in staaf van staafdiagram

Status
Niet open voor verdere reacties.

Freek73

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2009
In bijlage heb ik wat data voor een staafdiagram. De staafdiagram is nu gemaakt met de kolommen b,d en f. Ik zou graag in de staven van deze diagram de aantallen willen opnemen die in de kollommen c en e staan (als tekst). Dus halverwege de eerst staaf zou dan het getal 3 komen staan. Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Hebben jullie anders andere ideeen om deze data toch overzichtelijk te tonen?

Dat kan je met een trucje wel voor elkaar krijgen.

Om te beginnen moet je op een blauwe staaf rechtsklikken. Dan kies je <Gegevensreeks opmaken>, en kies je op het tabblad <Gegevenslabels> de optie <waarden>. Nu krijg je de originele waarden boven de kolommen, wat je eigenlijk niet wilt.

Maar hier komt de truc dus om de hoek kijken:
Klik nu op de waarde voor de eerste kolom. waarschijnlijk worden nu alle waarden voor de drie kolommen geselecteerd. wacht even, en klik nu nogmaals op de waarde voor de eerste kolom. Als het goed is, heb je nu alleen de eerste waarde geselecteerd. Klik nu in de formulebalk, en typ de formule ' =C3 '
Als je de formule afsluit, zul je zien dat het label nu de waarde uit C3 zal laten zien. Zo loop je alle overige kolommen af. That's it!

Michel

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nadeel van de oplossing van WHER:
Als je de grafiekgrootte verandert of de grafiek verplaaatst, blijven de labeltjes achter.. Verder wordt dezelfde techniek gebruikt. Ik zou dan zelfs eerder nog voor een gewoon tekstvak gaan, omdat je dan niet hoeft te klooien met het transparant maken van het blokje.

Michel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan