Tekst in taakbalk

Status
Niet open voor verdere reacties.

The White Eagle

Gebruiker
Lid geworden
19 aug 2008
Berichten
14
goedenavond samen

ik heb misschien een heel rare vraag

ik zou graag in mijn taakbalk een soort van kladblok willen hebben zodat ik hier info kan inzetten die dat ik regelmatig nodig heb in een korte tijd.

Dit zou ik graag willen omdat ik nogal vergeetachtig ben in sommige dingen zoals namen

dank bij voorbaat
 
Ik betwijfel of dat mogelijk is. In Vista kan je dat denk ik wel in die SideBar, maar in je Taakbalk....
 
het probleem is dat we daar geen vista hebben

weet dat dit mogelijk is met de sidebar van vista

maar is in xp ook niet iets dergelijks mogelijk
 
het probleem is dat we daar geen vista hebben

weet dat dit mogelijk is met de sidebar van vista

maar is in xp ook niet iets dergelijks mogelijk
Je kan eventueel de Vista sidebar ook in XP installeren, en dan zo via gadgets dat kladblok eraan toevoegen. Zoek maar is op op Google.
 
Nee, voor XP is er de DesktopSidebar. Al eerder als Vista maar de panelen zijn rechthoekig. Er zijn veel toepassingen voor gemaakt en het is voor informatie bedoeld, dus wie weet.

Verder waren er altijd wel programma's die briefjes op de desktop kunnen tonen voor notities. Ik heb een programma dat vensters bovenop kan houden maar dat zal wel niet de bedoeling wezen.
 
Nee, voor XP is er de DesktopSidebar. Al eerder als Vista maar de panelen zijn rechthoekig. Er zijn veel toepassingen voor gemaakt en het is voor informatie bedoeld, dus wie weet.

Verder waren er altijd wel programma's die briefjes op de desktop kunnen tonen voor notities. Ik heb een programma dat vensters bovenop kan houden maar dat zal wel niet de bedoeling wezen.

Nou noul, het is nogal wat om in de kern van XP te morrelen, alleen om een soort notitieblok-programma resident op de taakbalk te plaatsen .... want dat is uiteindelijk waar het op neer komt.
Bovendien is de sidebar-simulatie in xp een enorme geheugenvreter en geeft geregeld problemen.

Daar zijn verschillende 'Post-IT' programma'tjes voor, maar je kunt ook Klablok geminimaliseerd laten opstarten als je Windows start.
 
Zo'n Post-It progje is bijvoorbeeld Sticky Notes, misschien is dat wat voor je. 'Verblijft' ook in de taakbalk als ik me niet vergis.
 
het probleem is dat ik geen programma's mag installeren op de pc

dus drm dat ik iets anders zocht
 
.
Makkelijk...

Open Kladblok en schrijf iets.
Sla het bestand nu op in een map ergens waar het veilig zal blijven staan en in ieder geval waar dat op die computer mag. Anders even een map met jou naam maken voor de duidelijkheid.
Knip en plak of onthoudt het pad naar de map waar het tekstbestand werd opgeslagen en open nu de verkenner (Deze Computer).
Zodra je het tekstbestand ziet kan je die vanuit het venster naar de taakbalk slepen. Laat de muisknop pas los als je een vertikale streep tussen of naast de snelstarticonen ziet. Nu verschijnt daar het zelfde pictogram van een tekst alleen dan kleiner. Klik er rechts op en kies Eigenschappen. Kies vervolgens Ander Pictogram en klik op Toepassen en dan op Ok. De tekst verschijnt nu na één klik op het door jou gekozen opvallende pictogram. We zijn er toch nog niet helemaal. Open het tekstbestand als beschreven. Houdt Shift ingedrukt en sleep het venster naar een plaats waar je die wilt kunnen zien en aan de randen ook in de juiste afmetingen, waarschijnlijk langwerpig vanwege het aantal zichtbare regels. Daarna laat je Shift los en het venster zal steeds op de goede plek en in het gewenste formaat verschijnen.
.
 
Laatst bewerkt:
De grootte en alles kan ik aanpassen naar eigen nood maar de plaats blijft altijd op dezelfde plaats staan
 
Ik denk, als je het niet gewend bent om te doen, verplaatsen door aan een plek ergens bovenop de titelbalk te slepen en niet aan een randje... Anders kun je, waar je bent, gerust iemand vragen want dan weet ik het niet en volgens mij zou dit geen probleem moeten zijn in Windows.

De term "geminimaliseerd starten" is gevallen. Dit zal het tekstbestand sneller openen. Nu moet je, zeker de eerste keer, nog één of twee tellen wachten en dat is niet nodig. sleep het pictogram naar "Start" (niet loslaten) Start opent. Sleep verder naar "Alle programma's" dit opent ook. Sleep gewoon verder naar de groep Opstarten. Dit klapt uiteindelijk ook open. Let nu op dat je in deze groep de muisknop loslaat wanneer er een zwarte horizontale streep te zien is. Je ziet vervolgens dat je het pictogram daadwerkelijk hiernaartoe gekopieerd hebt. Dan klik je rechts op dit nieuwe pictogram en je kiest Eigenschappen in het contextmenu dat verschijnt. Hier kies je in de lijst bij Uitvoeren: Geminimaliseerd. Vergeet niet op Toepassen te klikken. Nu zie je na iedere computerstart het programma met jou tekst bij de geopende programma's, rechts van de Start knop. Klik je daar nu op dan hoeft het venster alleen nog maar te verschijnen. Het werkt al op de achtergrond.
 
ok

dit is allemaal gelukt

nog eventjes 1 vraagje

is het mogelijk om deze bovenop het start menu te plaatsen en de rest van de programma's er onder??
 
Je kunt het naar het Startmenu slepen en bovenaan de linker kolom plaatsen, hier is een dunne lijn waar de laatst gebruikte programma's onder staan en de bij voorkeur gebruikte programma's boven de lijn. Hier staat bijvoorbeeld Internet en E-mail en de Tekstverwerker. Het kan natuurlijk ook bij Alle Programma's geplaatst worden.

Je vraag is op dit punt niet zo heel duidelijk voor mij. In ieder geval, als je het venster altijd boven andere vensters zou willen zien om bijvoorbeeld iets over te schrijven of er altijd op te kunnen kijken, dan zul je er een programma voor moeten gebruiken. Zo een klein hulpprogramma hoef je niet te installeren en heb je doorgaans voor allerlei dingen nodig. Je zou dus best aan de systeembeheerder kunnen vragen om dat op de computer te zetten.

Ik gebruik Nail it, het is uit 1996 en nog net ergens te downloaden. http://www.downloadtaxi.com/d/1180164097 Met "Nail it" gestart zie je in de systemtray (rechts op de taakbalk bij de klok en op de achtergrond draaiende programma's) het pictogram. Daar klik je rechts op zoals gebruikelijk voor de menu's en je kiest Nail. De cursor wordt dan een punaise die een venster bovenop kan plaatsen. Let wel op: als dat venster helemaal onderaan staat dan komt de taakbalk er onder. De taakbalk is in dat geval alleen te zien en te gebruiken als je de sneltoetsen voor de taakbalk gebruikt en die zijn: Ctrl + Esc tegelijk indrukken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan