• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst laten tellen...

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Hoe kan ik excel tekst laten tellen?

Eigenlijk wil ik hetvolgende:

In kolom A komt tekst, in kolom B komt tekst (die ten allen tijde kan worden aangevuld), de tekst in kolom B wordt gesorteerd en A moet volgen, verder doet A niets ter zake.

In een andere cel wordt de tekst van kolom B geteld en wel op volgende manier:

Excel moet zoeken naar hoevaak de tekst in de kolom voorkomt: komt de tekst 1 keer in de kolom voor draagt ie 2 punten bij... Komt hij meerdere keren voor draagt ie 1 punt bij...

Voorbeeld:

Ik tik in B1 'appel' dan wordt de waarde 2
tik ik in B2 'peer' dan wordt de waarde 4
tik ik in B3 'appel' dan blijft de waarde 4 (aangezien appel er nu twee keer in voorkomt en plots 2 keer maar voor 1 punt meetelt)
tik ik in B4 'peer' blijft het dus eveneens 4
tik ik in B5 'appel' wordt het 5
een 'peer' daarbij wordt 6
nog een 'appel' 7
een 'perzik' erbij geeft dan weer 9

Hoe bereik ik dit?

Voor de punten in C2 de volgende formule:
Code:
=ALS(B2="";"";ALS(AANTAL.ALS(B$1:B$20;B2)>1;1;2)+C1)
Het bereik staat t/m B20. De formule kan je naar beneden doortrekken. De formule kan je ook kopieren naar C1, alleen moet je dan +C1 (wat dan #VERW! heet) verwijderen.

Bijlagen

Zet in C1 gewoon de waarde 2 en in C2 onderstaande formule en kopieer deze door naar beneden.

Code:
=ALS(B2="";"";ALS(AANTAL.ALS($B$1:B1;B2)=0;C1+2;ALS(AANTAL.ALS($B$1
:B1;B2)=1;C1;ALS(AANTAL.ALS($B$1:B1;B2)>1;C1+1;""))))

Mvg

Piet

Hoe kan ik excel tekst laten tellen?

Eigenlijk wil ik hetvolgende:

In kolom A komt tekst, in kolom B komt tekst (die ten allen tijde kan worden aangevuld), de tekst in kolom B wordt gesorteerd en A moet volgen, verder doet A niets ter zake.

In een andere cel wordt de tekst van kolom B geteld en wel op volgende manier:

Excel moet zoeken naar hoevaak de tekst in de kolom voorkomt: komt de tekst 1 keer in de kolom voor draagt ie 2 punten bij... Komt hij meerdere keren voor draagt ie 1 punt bij...

Voorbeeld:

Ik tik in B1 'appel' dan wordt de waarde 2
tik ik in B2 'peer' dan wordt de waarde 4
tik ik in B3 'appel' dan blijft de waarde 4 (aangezien appel er nu twee keer in voorkomt en plots 2 keer maar voor 1 punt meetelt)
tik ik in B4 'peer' blijft het dus eveneens 4
tik ik in B5 'appel' wordt het 5
een 'peer' daarbij wordt 6
nog een 'appel' 7
een 'perzik' erbij geeft dan weer 9

Hoe bereik ik dit?

In bijgevoegd bestand zit een functie die je naar je bestand kunt kopiëren.
De functie heet tellen en telt volgt bovenstaand schema.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Heb er dit van gemaakt, vond ik het eenvoudigst. Nu kan ik verder rekenen met het getal in E5:cool:

Bedankt allemaal:thumb:

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan