• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst naar Datum (Excel)

Status
Niet open voor verdere reacties.

frank2409

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2012
Hallo,

Ik heb in Excel twee kolommen met datums, die als tekst worden gelezen door Excel. Ik wil die graag converteren naar een datumnotatie.
Ik heb dat gedaan via tekst naar kolommen en dan datum selecteren. Dit lukt maar half. Ongeveer de helft van de cellen wordt dan wel goed geconverteerd en de andere helft blijft hetzelfde.

Zo ziet het er dan uit:

9/30/2010 11:31:16 AM 9/30/2010 11:45:16 AM
9/29/2010 5:10:32 PM 9/29/2010 5:22:32 PM
6-7-2010 12:55 6-7-2010 12:55
6-7-2010 12:55 6-7-2010 12:55

De onderste twee zijn correct geconverteerd, de bovenste niet..

Weet iemand hoe ik het moet aanpakken zodat alle datums worden geconverteerd en als datum worden gelezen door Excel?

Alvast bedankt,

Frank

die onderste 2 datums zijn zeer waarschijnlijk ook niet goed geconverteerd. ik ben vrij zeker dat de orginele datum 7 juni was en niet 6 juli..

Belangrijkste stap bij datums converteren met tekst naar kolommen is stap 3 van die wizard zie bijlage

stap3 tekstnaarkolommen.png

daar moet je voor de datumkolom de datum volgorde kiezen van het aan te passen bestand, in jou geval MDJ (of MDY in engels) omdat de maand eerst staat en daarna de dag. pas dan zal de wizard alle datums goed converteren.

Ik weet wat je bedoelt. Ik heb daar al goed op gelet en had al bij de 3e stap die optie voor MDJ (MDY Engels) gekozen.
Helaas is dat ook niet de oplossing voor het probleem..

Het is opgelost op een iets omslachtige manier uiteindelijk. Ik heb via tekst naar kolommen alles (9/30/2010 11:31:16 AM 9/30/2010 11:45:16 AM) gesplitst met behulp van de spatie (space) functie.
Daarna heb ik via een ALS functie (voor het verschil tussen AM & PM) de tijd weer in een nieuwe kolom gezet in een 24-uurs celeigenschap.
Daarna de datum alsnog met tekst naar kolommen omgezet naar datum (MDY volgorde).
Uiteindelijk kon ik de beide datums plus tijden van elkaar aftrekken met behulp van een simpele formule in Excel. Dat is wat ik uiteindelijk wilde.

Ik geef toe dat het een beetje omslachtig is, maar het werkt voor mij.

Alsnog bedankt,
Frank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan