• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst naar getal

• Onderwerp starter Onderwerp starter jansm
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jansm

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2014
ik heb een tabel van een website gekopieerd. De tabel bestaat uit 3 kolommen tekst waarvan de laatste een serie getallen bevat die ik wil bewerken. Ik heb met de voor mij bekende methoden geprobeerd om deze kolom in getalnotatie te krijgen. Tekst naar kolom, tekst kopieren met een factor 1 en celeigenschappen aanpassen. Krijg het niet voor elkaar. Heeft het iets te maken met de punt (1000-tal)? Kan iemand mij uit de brand helpen?
Mvg, jansm
Bekijk bijlage tekst_getal.xlsx

nee, dit heeft te maken dat er, op 1 uitzondering na, overal na de komma een spatie tussen staat. Excel ziet nu 2 waarden in 1 cel en dan valt er niets mee aan te vangen.

simpelweg spatie zoeken en vervangen door niets en de meeste cellen zijn ok,
dan nog een keer zoeken op punt vervangen door niets

daarna zijn het bij mij allemaal getallen.

ok gijsbert. Er is in excel een functie "spatie.wissen" maar deze doet ook niet??!!!

knoop er een macrootje achter.
Code:
Sub hsv()
Columns(4).Replace " ", ""
End Sub

Er is in excel een functie "spatie.wissen" maar deze doet ook niet?

Deze functie verwijderd alleen overtollige spaties:
Spaties voor aan de eerste zin.
Spaties achter aan de laatste zin.
Als er 2 of meerdere spaties zijn (totdat er 1 overblijft.)

Probeer deze eens in de kolom ernaast:
Code:
=SUBSTITUEREN(D5;" ";"")

macro-tje werkt uiteraard Harry maar nu nog een methode om de getalnotatie voor elkaar te krijgen. Bijv x1 geeft bij formule evaluatie "51.00" *1

Bijlagen

• Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    21,7 KB · Weergaven: 50
Gebruik een simpele VBA functie om die getallen om te toveren naar het juiste formaat:
Code:
Function Text2Double(Getal As String) As Double
    Dim tgt As String
    For i = 1 To Len(Getal)
        If Mid(Getal, i, 1) <> " " Then
            tgt = tgt & Mid(Getal, i, 1)
        End If
        Text2Double = CDbl(tgt)
    Next i
End Function

Laatst bewerkt:
Niet nodig:
Zet in de cel erachter maar eens; =d5*10

alex, spatie wordt idd weggehaald maar probleem met omzetting blijft

Tuurlijk wel (even code runnen).

Bijlagen

Harrie, bij jou doet hij het ongetwijfeld maar hier: NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE. Frusterend jongen!!!!
Knipsel_2.JPG

edmoor, jij ook bedankt met het meedenken maar die code is voor mij te ingewikkeld en kan ik niet implementeren. Zou jij hem in het voorbeeldje kunnen verwerken?

Bij mij werkt =--SUBSTITUEREN(D5;" ";"") in E5 en gekopieerd naar beneden. Als dat niet werkt, heeft het wellicht met je internationale instellingen c.q. die van decimale punten of komma, en punten of komma's voor duizendtallen te maken.

Bijlagen

Inderdaad, bij mij werkt de substitueren ook prima!

Maar goed: deze dan, niet helemaal getest, maar ondervangt alle landinstellingen dacht ik zo:
Code:
=ALS.FOUT(1*SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(D5;" ";"");".";"");1*SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(D5;" ";"");",";"."))

alex, deze doet het alleen in cellen waar geen punten voorkomen. Denk dus dat marcel gelijk heeft. Ga kijken naar de instellingen.

... maar wat kan ik doen aan de instellingen want het "getal" is geen getal. Ik heb de de macro van Harrie uitgebreid met
Columns(4).Replace ".", ""
en hij doet het. Allen bedankt voor jullie tijd!!!!!
mvg, jansm

.... hij doet het alleen in combinatie met
=ALS.FOUT(1*SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(D5;" ";"");".";"");1*SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(D5;" ";"");",";".")). Deze regel, begrijp ik, houdt geen rekening met landinstellingen. Kan dat laatste ook via de macro van HSV gedaan worden? Dan kan dat allemaal met een bewerkingen gedaan worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan