Tekst naar kladblok

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sytse1

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2007
Berichten
584
Office versie
miDer
In een formulier wordt een info tekst geplaatst.
In het form heb ik een icoon gezet die de tekst naar het kladblok kan kopiëren.
De code moet kladblok openen en de tekst in het kladblok plaatsen.
Het kladblok wordt geopend maar komt niet direct in beeld.
Kladblok staat wel op de achtergrond open.
Het plaatsen van de tekst in het kladblok lukt mij niet.
Wel als kladblok geopend is kan met Ctrl + v de tekst geplaatst worden.
Wie kan mij helpen met de juiste vba code om het kladblok in beeld te krijgen en om de tekst hierin te plaatsen?

Bvd, Sytse
Code:
Forms!Help1!HlpTxT.SetFocus
DoCmd.RunCommand acCmdCopy
Dim myApp As String
myApp = Shell("Notepad", vbNormalFocus)
 
Ik denk niet dat je dat gaat lukken; Notepad kent geen VBA. Sowieso is het lastig, omdat je een extern programma opent, en dat heeft dan de focus. Tenzij je de besturing helemaal vanuit Access kan doen (en dat kan dus niet), stopt het bij het starten van het programma. Je kunt bijvoorbeeld wél tekst overhalen naar Word of Excel, omdat die progamma's ook VBA 'spreken' en je, mits je de juiste techniek gebruikt, die commando's kunt aansturen vanuit Access. Overigens lijkt het mij nou ook weer niet zó'n groot probleem om één keertje extra op een toets te moeten klikken. Ik snap dat je liever lui dan moe bent, maar je kunt dat overdrijven...
 
Bedankt voor je reactie.
Het is niet niet voor mij maar voor de gebruiker om de tekst in kladblok te zien.
Het kan natuurlijk ook naar Word. Vanuit mijn toepassing exporteer ik ook naar Excel.
Ik had gezien dat inhanced Msgbox er naar Notepad werd geëxporteerd.
Vandaar mijn poging.
 
Zoals ik zei: Word en Excel zijn geen probleem. Wat je bedoelt met ‘inhanced Msgbox’ ontgaat mij. Je zal ongetwijfeld ‘enhanced’ bedoelen, maar dan nog: geen idee wat je bedoelt. Maar als je daar wél code voor hebt, dan is het wel zo handig als je die dan ook meestuurt :).
 
met



HTML:
Forms!Help1!HlpTxT.SetFocus
DoCmd.RunCommand acCmdCopy
Shell "NOTEPAD.EXE", 1

kan je notepad openen, gebruik dan rechtermuisknop en plakken.
 
AccessGuru, inderdaad moet het Enhanced zijn.

Voor degene die en verbeterde vervanging van het berichtenvensters voor MS Access zou willen.

Er is keuze voor lettertype. grootte, accentueer enz.
Een aangepaste en verbeterde vervanging van het berichten vak voor de standaard MsgBox die in Access wordt gevonden.
Een gratis accdb demo-database met een Your-Code-Wizard met daarin alle code voor Access 2007/2010/2013/2016/2019 voor 32bit en 64bit is beschikbaar! Hieronder de link.

https://datenbank-projekt.de/index.php/beispiele/improved-enhanced-message-box-replacement-ms-access

Aangezien ik een tabel heb gemaakt met in elk record de hulp-tekst die in één formulier wordt getoond heb ik hoe mooi ook de Enhanced MsgBox niet gebruikt. Maar de optie om de tekst voor de gebruiker in het kladblok te zetten wilde ik wel gebruiken. Ik zal het nu naar Word kopiëren.
Bedankt voor het meedenken.
 
Als ik ofwel meer tekst wil laten zien dan in een standaard MsgBox past, ofwel de opmaak zelf wil kunnen regelen, gebruik ik geen MsgBox, maar een popup formulier. Veel mooier, en uiteindelijk ook een stuk handiger in het gebruik. En dat doe ik ook voor helpteksten; die koppel ik aan het veld dat actief is (dus met één icoontje dat steeds naast het betreffende veld komt te staan) en dan laad ik de betreffende helptekst in dat popup formulier.
 
AccessGuru, dit is wat ik ook doe.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan