• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst naar kolommen bij nieuwe datascan

Status
Niet open voor verdere reacties.

BeNL

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2007
Berichten
194
Goedenavond allemaal,

Ik heb even een vastloper bij een hersenspinsel in Excel, wellicht zijn hier enkele slimme lieden die hier een goede oplossing voor weten.
Er is een bestandje bijgevoegd om een en ander wat inzichtelijker te maken.

In het kort komt het hier op neer:
In een omgeving heb ik duizenden labels met allemaal een unieke code (bijvoorbeeld ABC - 132, ADD - 2001...)
Deze gegevens wil ik graag met een handscanner nalopen en door middel van bluetooth direct op de tablet zichtbaar maken.
Doel hiervan is om later de gescande volgorde automatisch te controleren met de originele lijst en afwijkingen zichtbaar te maken.

Het eerste euvel heeft zich echter al gevormd tijdens de data-entry. De QR codes zijn namelijk een gecombineerde tekst ("ABC" - "132").
Handmatig kan ik door middel van "tekst naar kolommen" de gegevens weer splitsen, maar bij nieuwe data werkt dit helaas niet automatisch.
Concrete vraag is dus; kan ik door middel van een formule nieuwe tekst in een kolom automatisch laten splitsen op het "-" teken.

Het tweede deel van de vraag volgt eigenlijk direct hierna. Door middel van transponeren of vlookup kreeg ik helaas niet het gewenste resultaat.
De eerste waarde komt zo goed als altijd vaker voor. Als die waardes achter elkaar ingevoerd worden, zou ik graag de volgende stap willen maken:

in plaats van:

ABC 132
ABC 142
ACC 133
ACC 132
ADD 2001
ADD 2002
AGG 201
ABC 1900

als volgt:

ABC 132 142
ACC 133 132
ADD 2001 2002
AGG 201
ABC 1900

Dezelfde waarde in kolom a, zou er dus voor moeten zorgen dat de waardes in B hier achter worden gezet.
Al zou een waarde in kolom a later onlogisch terug komen, moet deze niet hier achter gezet worden (alleen dus bij opvolgende waardes).
Deze duplicaat zal ik later zichtbaar willen maken met een kleurtje, aangezien dit een afwijking is die ik zoek.

Laatste uitdaging is dat ik bij voorkeur geen gebruik maak van VBA, aangezien ik Excel op de tablet zou willen gebruiken...

Hopelijk kunnen jullie me hiermee uit de brand helpen!

Alvast bedankt,

Ben Loomans
 

Bijlagen

  • Helpmij.xlsx
    15,7 KB · Weergaven: 51
Splitsen van je gegevens via formules....
Voor cel B12 en verder naar onder (boven)
Code:
[English]	=LEFT(A12;FIND(" - ";A12)-1)

[Dutch] 	=LINKS(A12;VIND.ALLES(" - ";A12)-1)

Voor cel C12 en verder naar onder (boven)
Code:
[English]	=MID(A12;FIND(" - ";A12)+3;30)

[Dutch] 	=DEEL(A12;VIND.ALLES(" - ";A12)+3;30)
Je zou de Left formule nog zónder de Find functie kunnen doen als je lettercodering altijd 3 tekens groot is...

Het bij elkaar zoeken lijkt mij werk voor een Draaitabel of toch echt VBA....
 
Met een iets andere formule dan Ginger en een draaitabel.
 

Bijlagen

  • Helpmij-1.xlsb
    13,6 KB · Weergaven: 34
Hi Ginger en VenA,

Allebei heel erg bedankt voor jullie suggesties, dit begint er zeker al op te lijken!

Hieronder heb ik nog wel wat kleine aandachtspuntjes die het voor mij perfect werkzaam zouden maken:

1. Als ik foutieve waardes verwijder, gaat de "Count" kolom hierna scheef lopen (D9 en D11-D13)
2. Is het mogelijk om alleen de gegevens in de draaitabel zichtbaar te hebben?
Bij veel data zal de invoerrij namelijk erg lang worden, maar de daadwerkelijke controle doe ik alleen op de gegevens uit de draaitabel (die raakt dan op een gegeven moment uit zicht)
3. Draaitabel automatisch vernieuwen is helaas zeker alleen mogelijk via VBA?
4. Zou het mogelijk zijn om de niet opeenvolgende SPLIT-1 waardes (bijvoorbeeld ABC - 1 en ABC - 2, ipv rij 4 en 5 op rij 14 en 15)
als een nieuwe rij in de pivottable weer te geven?

Mochten mijn wensen echt niet zonder VBA kunnen, dan kan ik hiervoor overwegen om op andere hardware over te stappen.

Alvast bedankt,

Ben
 

Bijlagen

  • Helpmij-1 (1).xlsb
    19,7 KB · Weergaven: 35
Punt 1 komt doordat je de formule in kolom D gewijzigd hebt.
Punt 2 begrijp ik niet helemaal maar mogelijk dat titels blokkeren een optie is.
Punt 3 kan inderdaad alleen via VBA. Ik zou hier geen SelectionChange maar het Change-event voor gebruiken. Bv

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, ListObjects(1).DataBodyRange, Columns(1)) Is Nothing Then PivotTables("PivotTable1").PivotCache.Refresh
End Sub

Punt 4 lukt niet direct in de draaitabel. Met een extra kolom is er wel iets van te maken.

Voor VBA heb je echt geen nieuwe hardware nodig.:d
 

Bijlagen

  • Helpmij-1.xlsb
    20,8 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Hi VenA,

Nogmaals dank, super dat puntje 4 toch redelijk simpel is op te lossen!

Zal nog wel extra uitleg geven bij punt 1 &2:

Als ik in je laatste bestandje nu een extra waarde toevoeg, zal de formule in E15 automatisch verspringen:
van
=SOMPRODUCT(($B$2:B15=B15)*($D$2:D15=D15))
naar
=SOMPRODUCT(($B$2:B16=B15)*($D$2:D16=D15))

Dan zie je dat er in de draaitabel gegevens worden overgeschreven, of wegvallen.
Dit zie ik ook gebeuren als ik bijvoorbeeld een regel wil invoegen, omdat er per ongeluk een scan is vergeten.

Hoe krijg je het trouwens voor elkaar om de formule te laten doortrekken als er een nieuwe waarde wordt toegevoegd?
Ben benieuwd of ik deze ook weer blanco kan laten worden als ik de invoerwaarde weer verwijder (foute scan bijvoorbeeld).
Mocht dit niet mogelijk zijn dan kan ik de als.fout regel toevoegen aan de formule om geen #waarde! te krijgen.

Puntje 2 zit als volgt:
De volgende stap in dit geheel is dat ik de waardes in de gescande draaitabel wil checken met een originele lijst (die ook de opbouw heeft van de draaitabel).
Eventuele afwijkingen (bijvoorbeeld verkeerde waardes, verkeerde volgorde, verkeerde aantallen) wil ik dan direct inzichtelijk maken in de gescande draaitabel door ze bijvoorbeeld te markeren. Daarom is het belangrijk dat ik tijdens het scannen met de handscanner de draaitabel blijf zien.
Doordat het straks om tientallen "Split2" waardes kan gaan onder een "Split1" waarde zie ik gebeuren dat de data-entry lijst (nu van a2 tot e15) erg lang gaat worden, waardoor ik mijn draaitabel niet meer in beeld heb. Eigenlijk hoef ik de data-entry dus helemaal niet te zien (maar de handscanner moet wel weten in welke kolom/cel hij de waarde moet plaatsen).

Wat betreft de hardware, heb ik eigenlijk vooral de beschikking over Ipads, die helaas geen VBA kunnen draaien in excel.
Heb vanmiddag echter even zitten speuren en er zijn wel andere tablets die een volledige windows en office installatie kunnen draaien. :)

Gr. Ben
 
Wel een beetje veel vragen. Ik zie wat je bedoelt. Hoe op te lossen weet ik zo niet.

Neem het even op met de IT afdeling of met de leverancier van de scanner(s). Zelf heb ik een scanner die passen kan uitlezen en het nummer plaatst in de eerste lege regel. Dit geeft een Chance event waar weer slimme dingen mee kunnen. Volgens mij moet je dit niet allemaal zelf willen uitvogelen. En zeker niet als de voorkeur bestaat om het zonder VBA te doen.
 
Hi VenA,

Nogmaals bedankt voor je hulp zover, zie je wellicht wel waar het eerste punt spaak op loopt?
Al zou die formule werken, heb ik in ieder geval iets waar ik mee aan de slag kan.

Helaas hebben wij bij de IT-afdeling geen dergelijke expertise over VBA icm. Excel.
Ik zal dus toch nog even zelf door moeten zoeken!

De voorkeur voor VBA is overigens vervallen. Dus dat biedt weer meer mogelijkheden.

Gr. Ben
 
Waarom verspringt de formule in kolom D van B8 naar B15 ipv B9?
Code:
=AANTAL.ALS($B$2:B15;B9)
 
Bedankt voor jullie hulp. Het antwoord op de oorspronkelijke vraag is keurig beantwoord, dus zal dit topic sluiten.

Gr. Ben
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan