Goedenavond allemaal,
Ik heb even een vastloper bij een hersenspinsel in Excel, wellicht zijn hier enkele slimme lieden die hier een goede oplossing voor weten.
Er is een bestandje bijgevoegd om een en ander wat inzichtelijker te maken.
In het kort komt het hier op neer:
In een omgeving heb ik duizenden labels met allemaal een unieke code (bijvoorbeeld ABC - 132, ADD - 2001...)
Deze gegevens wil ik graag met een handscanner nalopen en door middel van bluetooth direct op de tablet zichtbaar maken.
Doel hiervan is om later de gescande volgorde automatisch te controleren met de originele lijst en afwijkingen zichtbaar te maken.
Het eerste euvel heeft zich echter al gevormd tijdens de data-entry. De QR codes zijn namelijk een gecombineerde tekst ("ABC" - "132").
Handmatig kan ik door middel van "tekst naar kolommen" de gegevens weer splitsen, maar bij nieuwe data werkt dit helaas niet automatisch.
Concrete vraag is dus; kan ik door middel van een formule nieuwe tekst in een kolom automatisch laten splitsen op het "-" teken.
Het tweede deel van de vraag volgt eigenlijk direct hierna. Door middel van transponeren of vlookup kreeg ik helaas niet het gewenste resultaat.
De eerste waarde komt zo goed als altijd vaker voor. Als die waardes achter elkaar ingevoerd worden, zou ik graag de volgende stap willen maken:
in plaats van:
ABC 132
ABC 142
ACC 133
ACC 132
ADD 2001
ADD 2002
AGG 201
ABC 1900
als volgt:
ABC 132 142
ACC 133 132
ADD 2001 2002
AGG 201
ABC 1900
Dezelfde waarde in kolom a, zou er dus voor moeten zorgen dat de waardes in B hier achter worden gezet.
Al zou een waarde in kolom a later onlogisch terug komen, moet deze niet hier achter gezet worden (alleen dus bij opvolgende waardes).
Deze duplicaat zal ik later zichtbaar willen maken met een kleurtje, aangezien dit een afwijking is die ik zoek.
Laatste uitdaging is dat ik bij voorkeur geen gebruik maak van VBA, aangezien ik Excel op de tablet zou willen gebruiken...
Hopelijk kunnen jullie me hiermee uit de brand helpen!
Alvast bedankt,
Ben Loomans
Ik heb even een vastloper bij een hersenspinsel in Excel, wellicht zijn hier enkele slimme lieden die hier een goede oplossing voor weten.
Er is een bestandje bijgevoegd om een en ander wat inzichtelijker te maken.
In het kort komt het hier op neer:
In een omgeving heb ik duizenden labels met allemaal een unieke code (bijvoorbeeld ABC - 132, ADD - 2001...)
Deze gegevens wil ik graag met een handscanner nalopen en door middel van bluetooth direct op de tablet zichtbaar maken.
Doel hiervan is om later de gescande volgorde automatisch te controleren met de originele lijst en afwijkingen zichtbaar te maken.
Het eerste euvel heeft zich echter al gevormd tijdens de data-entry. De QR codes zijn namelijk een gecombineerde tekst ("ABC" - "132").
Handmatig kan ik door middel van "tekst naar kolommen" de gegevens weer splitsen, maar bij nieuwe data werkt dit helaas niet automatisch.
Concrete vraag is dus; kan ik door middel van een formule nieuwe tekst in een kolom automatisch laten splitsen op het "-" teken.
Het tweede deel van de vraag volgt eigenlijk direct hierna. Door middel van transponeren of vlookup kreeg ik helaas niet het gewenste resultaat.
De eerste waarde komt zo goed als altijd vaker voor. Als die waardes achter elkaar ingevoerd worden, zou ik graag de volgende stap willen maken:
in plaats van:
ABC 132
ABC 142
ACC 133
ACC 132
ADD 2001
ADD 2002
AGG 201
ABC 1900
als volgt:
ABC 132 142
ACC 133 132
ADD 2001 2002
AGG 201
ABC 1900
Dezelfde waarde in kolom a, zou er dus voor moeten zorgen dat de waardes in B hier achter worden gezet.
Al zou een waarde in kolom a later onlogisch terug komen, moet deze niet hier achter gezet worden (alleen dus bij opvolgende waardes).
Deze duplicaat zal ik later zichtbaar willen maken met een kleurtje, aangezien dit een afwijking is die ik zoek.
Laatste uitdaging is dat ik bij voorkeur geen gebruik maak van VBA, aangezien ik Excel op de tablet zou willen gebruiken...
Hopelijk kunnen jullie me hiermee uit de brand helpen!
Alvast bedankt,
Ben Loomans