• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst naar rijen op basis van scheidingsteken

• Onderwerp starter Onderwerp starter rv82
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rv82

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2020
Ik heb een tekst (als resultaat van een eerdere formule) waarvan ik graag wil dat ieder woord op een nieuwe regel komt te staan.

Dus "Hallo hoe gaat het vandaag" staat in A2 als resulaat van een andere formule. En ik wil graag dat in bv C1 t/m C5 komt te staan

C1: Hallo
C2: hoe
C3: gaat
C4: het
C5: vandaag

Dit zou automatisch / realtime moeten gebeuren, dus niet via een te activeren macro.

Ik krijg het niet voor elkaar. Ik denk iets met DEEL en SUBSTITUEREN, maar na enkele uren word ik er helemaal gek van. Overigens lukt Tekst naar Kolommen ook niet want dan wordt de formule-tekst (en niet het resultaat) verdeeld over de kolommen. Anders had ik dat nog als verborgen hulp-werkblad kunnen inzetten.

Zie hier het voorbeeldbestand

Bijlagen

Laatst bewerkt:
In deze sectie willen ze vrijwel altijd een voorbeeldbestand met het gewenste eindresultaat.

Code:
=SUBSTITUEREN(DEEL(SUBSTITUEREN(" "&$A$1&HERHALING(" ";100);" ";HERHALING("@";100));RIJ(A1)*100;100);"@";"")

Deze in C1 en doortrekken

Laatst bewerkt:
Briljant!:thumb:

Dank je. Dit werkt (op zich) perfect!

Er gebeurt alleen iets raars na enkele regels. Dan breekt Excel een resultaat in 2 stukken. Zie voorbeeldbestand waarin "dit ontzettend leuke" allemaal in C10 zou moeten staan. Maar Excel geeft als resulaat "dit" in C10 en de rest in C11.
Bij mijn live-bestand gebeurt dit steevast met regels A6 en A7 van de formule en ik kom er maar niet achter wat de oorzaak is. Heb allerlei stukjes uit de formule gewijzigd, maar ik krijg OF een foutmelding OF meer dan 1 resultaat op alle regels. Het heeft denk ik met een soort limiet te maken, want daana pikt Excel de formule weer goed op.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zo dan? (100 in 150 veranderd)
Code:
=SUBSTITUEREN(DEEL(SUBSTITUEREN(";"&$A$1&HERHALING(";";150);";";HERHALING("@";150));RIJ(A2)*150;150);"@";"")
Komt omdat het stukje "dit onzettend leuke" op een positie > 100 begint. Ik hoop dat je "te splitsen tekst" niet veel langer wordt want dan begin je, in een tussenstap van bovenstaande formule, aan de maximale toegestane tekstlengte in een cel te komen (= 32.767 tekens). Resultaat is dan een foutmelding.

Laatst bewerkt:
Ja, zoiets had ik zelf ook bedacht. Daarom had ik alles aangepast naar 999, maar kreeg daarmee een foutmelding. Ik kom er nu, via trial & error, achter dat je maximaal '171' kan invoeren op de plaats waar nu 100 staat.
Helaas levert dat in het live-bestand nog issues op. Is daar op een manier omheen te werken?

Zo dan? (100 in 150 veranderd)
Code:
=SUBSTITUEREN(DEEL(SUBSTITUEREN(";"&$A$1&HERHALING(";";150);";";HERHALING("@";150));RIJ(A2)*150;150);"@";"")
Komt omdat het stukje "dit onzettend leuke" op een positie > 100 begint. Ik hoop dat je "te splitsen tekst" niet veel langer wordt want dan begin je, in een tussenstap van bovenstaande formule, aan de maximale toegestane tekstlengte in een cel te komen (= 32.767 tekens). Resultaat is dan een foutmelding.

Lees nu dat je je antwoord had aangevuld, precies op het moment dat ik mijn reply weer poste.
Ik zit niet aan de maximale tekens in 1 cel. Ik schat dat het in totaal maximaal 350 tekens zijn...een beetje afhankelijk van de uitkomst van de formule die bepaalt welke tekst er in de broncel komt te staan. Maar het houdt dus op die 171. Ik ben even aan het bedenken hoe ik dat kan oplossen...als iemand een idee heeft, graag!

EDIT: opgelost! Ik heb 'aantal malen' teruggebracht naar 30 (meer woorden zijn het in totaal nooit), waardoor ik aantal tekens kon opschroeven.

Laatst bewerkt:
Code:
=SUBSTITUEREN(DEEL(SUBSTITUEREN(";"&$A$1&HERHALING(";";1);";";HERHALING("@";400));RIJ(A2)*400;400);"@";"")

Zo werkt het ook

Ik zit niet aan de maximale tekens in 1 cel.
Met jouw tekst niet nee. Maar in een tussenstap in de berekening met de oorspronkelijke formule uit #4 WEL, als je factor in de HERHALING te groot maakt. In bovenstaande formule van JVeer gaat het wel weer goed. :thumb:

het is een misvatting, dat dit niet via VBA zou kunnen omdat je een macro zou moeten starten.
Je maakt er gewoonweg een functie van en die loopt alsof het een doodgewone excel-functie is.

In A2 heb ik een tekst van 5.000 tekens lang gezet. Eventjes als proefje.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan