tekst naast tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

brbr

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2002
Berichten
1.768
Ik heb een tabel aan de linker kant van een bladz. gemaakt daarnaast moet ik een tekst typen maar de cursor wil niet naar rechts. Hoe moet ik dit peobleem verhelpen?
 
Zorgen dat je rechtertekst ook in de tabel staat.
Anders tabel staan: tabel splitsen.
Rechter deel waar tekst in moet optrekken, tekst plakken.
Via Tabel opmaak randen en arceringen: cel rechts geen rand,
linker table wel rand.

Ik vind het ook altijd vogelen met Word.

:cool:
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Nou Peter, met jou methode is het inderdaad 'vogelen'.
Want zodra je - links of rechts in die tabel - zaken gaat wijzigen, kan je weer fix in de problemen komen.
Het correct toepassen van een aantal functies die mogelijk zijn in Word helpen je verder, maar ik ben het ermee eens: dat moet je wél weten ......

Zie bijlage
 

Bijlagen

  • Kolom links - vrije tekst rechts.doc
    31,5 KB · Weergaven: 473
Inderdaad Valijn,
als je de te nemen stappen weet is het simpel.
Maar dan moet je eerst weten hoe de "beestjes" heten.
Pas als je de benamingen voor de in Word gebruikte kenmerken weet
is met Help iets verder te komen.

Jaren geleden heb ik in Word diverse documenten aangemaakt,
welke in nu nog gebruik.
Als ik een nieuw document moet maken met een bepaalde indeling
is het inderdaad "vogelen"
Handige boekjes van Bijleveld Press zijn verkrijgbaar in de boekhandel.
Alleen het boekje van Word heb ik uitgeleend.

Goede beschrijving Valijn :thumb:

:cool:
 
Je kunt ook de tabel in een tekstvak plaatsen en de tekst uitlijnen rondom het tekstvak. Geen lijnen rond het tekstvak en het net zo groot maken als de tabel.
Zie bijgevoegd voorbeeld.

Werken met kolommen en sectie-einden vind ik nog al een gedoe. De tekst voorbij de tabel blijft in kolommen staan. Voeg je later tekst toe of verplaats je de tabel, dan moet je die kolommen en sectie-einden opnieuw gaan instellen. Bij mijn oplossing hoef je alleen te zorgen dat het tekstvak groot genoeg is voor de tabel.
 

Bijlagen

  • Tekst naast de tabel.doc
    27 KB · Weergaven: 260
Laatst bewerkt:
Tsja Loes ......

Als je je gelijk wilt halen, moet je de 'tevredenheid' van de vraagsteller volgen .....

Maar toch twee reacties:
1. Je hebt mijn instructie niet goed gelezen/gevolgd; het werken met sectie-einden is nu nét bedoelt (niet door mij, maar door de makers van Word !) om jou aangegeven probleem de voorkomen ...
2. Wat gebeurt er met jou oplossing als later de tabelopmaak of -inhoud wijzigt ... ?

Maar knap van je dat je zelf al aangeeft dat je mijn oplossing maar 'een gedoe' vindt :p
 
Hallo Valijn

Voor alle duidelijkheid:

1. Ik wil NIET mijn gelijk halen

2. Mijn PERSOONLIJKE ervaring is dat ik werken met kolommen en sectie-einden een gedoe vind.

3. Ik heb jouw instructies nauwkeurig gelezen en naar aanleiding daarvan MIJN oplossing vermeld.

4. De vraagsteller is brbr en die heeft tot nu toe alleen een vraag gesteld. Ik weet niets over zijn tevredenheid

5. Er leiden meer wegen naar Rome (weten Bill c.s. wel waar Rome ligt?)

Mijn manier met tabel in tekstvak
Als je de tabel groter maakt, hoef je alleen je de grootte van het tekstvak daarop aanpassen, zodat de tabel er weer in past. De tekst ernaast schuift vanzelf mee.
Voeg je meer tekst naast de tabel toe, dan hoef je niets extra's te doen: die tekst loopt na de tabel vanzelf door over de hele breedte..

Nu hoe het in MS Word bedoeld is, zoals vermeld in jouw voorbeeld.

Ik heb aan jouw voorbeeldbestand extra tekst toegevoegd. Omdat ik tussen de twee sectie-einden zit, waarbinnen de ruimte in twee kolommen is opgedeeld, loopt de tekst door in de linker kolom. Wil je weer verder over de hele breedte, dan moet je aangeven op welke plek het sectie-einde (dat de kolom-opmaak afbakent) moet stoppen en moet je het oude sectie-einde verwijderen.
Maak je tabel breder, dan moet je ook de breedte van de kolommen aanpassen, anders komt de tabel niet geheel in beeld. Ook kan het nodig zijn het sectie-eind dan te verplaatsen omdat de kolommen voor tekst en tabel niet meer even lang zijn.

Laat wie dat wil beide methoden maar uitproberen.
 
Laatst bewerkt:
reactie tekst uitlijnen rond tekstvak

lW87 schreef: ''Je kunt ook de tabel in een tekstvak plaatsen en de tekst uitlijnen rondom het tekstvak. Geen lijnen rond het tekstvak en het net zo groot maken als de tabel.''

Maar kun je een beginnetje voor mij maken, b.v.: wanneer en hoe gebruik ik wat in het MENU. Tekst uitlijnen, waar zit dat in het MENU?
bij voorbaat mijn dank
 
Hallo brbr
Bij mijn eerste reactie zit een voorbeeldbestandje.
Tekst uitlijnen is een knop in de menubalk Opmaak.
Als je binnen het tekstvak klikt, kun je via Opmaak - Tekstvak en tabblad Indeling selecteren hoe je het tekstvak wilt uitlijnen.
Succes
 
Tabeleigenschappen

als je nu gewoon in de tabel gaat staan en naar Tabel - Tabeleigenschappen gaat, kan je kiezen voor tekst rondom..

groet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan