tekst op ander werkblad naar waarde cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

enser

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 nov 2007
Berichten
1
goeiedag, mijn eerste vraag hier :)

stel, ik werk op werkblad 1 en ik wil als er op werkblad2 in a2 bijvoorbeeld henk staat,

dat er dan op het veld waar ik werk (bijv. a1 van werkblad 1) de waarde van werkblad2 b2 komt te staan.

maar ook, wil ik dat als er geen henk staat, dat er dan de waarde 0 komt te staan in erkblad1 a1.

is dit mogelijk? zo ja, hoe.. :)

alvast bedankt!

martijn
 
is dit mogelijk? zo ja, hoe.. :)

Je kunt gebruik maken van de functie VERT.ZOEKEN

Daarmee zoek je in een bepaald bereik op werkblad 2 naar een waarde en laat die zien, en als die niet gevonden wordt zet de functie "0" neer.

Help Calc zei:
VERT.ZOEKEN
Verticaal zoeken met verwijzing naar aanliggende cellen aan de rechterzijde. Deze functie controleert of een gespecificeerde waarde in de eerste kolom van een array staat. De functie geeft dan de waarde terug die in dezelfde rij staat van de kolom die is opgegeven in Index. Als de parameter Sorteervolgorde wordt weggelaten of iwordt ngesteld op WAAR, wordt aangenomen dat de gegevens in oplopende volgorde zijn gesorteerd. In dat geval wordt, als het exacte zoekcriterium niet wordt gevonden, de volgende waarde teruggegeven. Als Sorteervolgorde is ingesteld op ONWAAR of nul, moet een exacte overeenkomst worden gevonden, anders zal de fout #N/B het resultaat zijn. Dus met een waarde van nul hoeven de gegevens niet oplopend gesorteerd te zijn.
De zoekfunctie biedt ondersteuning voor reguliere expressies. U kunt "alle.*" invoeren als u bijvoorbeeld de eerste vermelding zoekt van "alle" gevolgd door een willekeurig teken. Als u tekst zoekt die ook een reguliere expressie is, moet u elk teken laten voorafgaan door het teken \. U kunt de automatische evaluatie van reguliere expressies in- en uitschakelen via Extra - Opties - OpenOffice.org Calc - Berekenen.

Syntaxis
=VERT.ZOEKEN(Zoekcriteria;matrix;index;Sorteervolgorde)
Zoekcriterium is de waarde waarnaar gezocht wordt in de eerste kolom van de matrix.
matrix is de verwijzing, die uit ten minste twee kolommen moet bestaan.
index is het nummer van de kolom in de matrix die de waarde bevat die geretourneerd moet worden. De eerste kolom heeft het getal 1.
Sorteervolgorde is een optionele parameter waarmee aangegeven wordt of de eerste kolom in de matrix oplopend is gesorteerd. Voer de Booleaanse waarde ONWAAR in als de eerste kolom niet oplopend gesorteerd is. Gesorteerde kolommen kunnen veel sneller doorzocht worden en de functie geeft altijd een waarde, zelfs als de zoekwaarde niet exact gevonden is, als deze tussen de laagste en de hoogste waarde in de gesorteerde lijst ligt. In ongesorteerde lijsten moet de zoekwaarde precies gevonden worden, anders geeft de functie dit bericht: Fout: waarde niet beschikbaar.

Voorbeeld
U wilt het nummer van een schotel op het menu in cel A1 invoeren en de naam van de schotel moet direct als tekst in de cel ernaast (B1) verschijnen. De toewijzing van nummer aan naam bevindt zich in de matrix D1:E100. D1 bevat 100, E1 bevat de naam Groentesoep, enzovoort, voor 100 menu-items. De nummers in kolom D zijn oplopend gesorteerd; de optionele parameter Sorteervolgorde is dus niet nodig.

Voer de volgende formule in B1 in:
=VERT.ZOEKEN(A1; D1:E100; 2)
Zodra u een getal in A1 invoert, verschijnt in B1 de overeenkomstige tekst die in de tweede kolom van verwijzing D1:E100 staat. Wanneer u een niet-bestaand getal invoert, wordt de tekst bij het volgende getal naar beneden weergegeven. U kunt dit voorkomen door ONWAAR in te voeren als laatste parameter in de formule, zodat er een foutmelding wordt gegenereerd wanneer er een niet-bestaand getal wordt ingevoerd.
 
Tekst uit keuzeveld naar getal converteren.

Ik heb een soortgelijke vraag.

Ik wil graag een waarde uit een keuzelijst in Calc - dat kan MG zijn of KKH - koppelen aan een waarde.

MG = 10
KKH = 13,50

uiteindelijk wil ik als een van deze keuzes is gemaakt de getallen bij elkaar optellen.

Hoe doe ik dit?
 
Via Gegevens > Geldigheid kun je een lijst maken van je waarden (MG, KKH etc)

Je zou daar evt ook een celbereik voor kunnen nemen


Als je daarna de waarde weer wilt omrekenen moet je een formule maken of
alles vervangen door de juiste waarde of
VERT.ZOEKEN gebruiken
 
Opgelost! Inderdaad werkt VERT.ZOEKEN goed. De laatste variabele (1) staat voor een keuze uit de eerste kolom, 2 voor je keuze uit de tweede kolom.

Via Gegevens > Geldigheid kun je een lijst maken van je waarden (MG, KKH etc)

Je zou daar evt ook een celbereik voor kunnen nemen


Als je daarna de waarde weer wilt omrekenen moet je een formule maken of
alles vervangen door de juiste waarde of
VERT.ZOEKEN gebruiken









Opgelost! Inderdaad werkt VERT.ZOEKEN goed. De laatste variabele (1) staat voor een keuze uit de eerste kolom, 2 voor je keuze uit de tweede kolom.
Dank je wel voor de snelle reactie!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan