Tekst Opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

KeeshetBeest

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2006
Berichten
8
Hallo allemaal,

Klein vraagje..:
Ik ben bezig met een website en wil de koppen van de content opmaken.. het is de bedoeling dat de eerste letter groter is dan de overige letters van het woord.
Ik heb classes gemaakt en dacht dat het hiermee wel zou lukken maar het probleem is dat je een class alleen kunt gebruiken zodra je een element of iets dergelijk maakt.. bijvoorbeeld:

<p class="class1>H</p><p class="class2">OME</p>

de tekst opmaak klopt nu wel zoals ik heb in de css gezet heb alleen omdat het nu in verschillende paragrafen gezet wordt is het niet meer een woord.. zodra je bijvoorbeeld B gebruikt ipv p wordt het dikgedrukt enz..

Kan iemand mij zeggen hoe het wel moet?

Thnx :thumb:
 
als ik het goed begrijp wil je dat elk woord in hoofdletter komt?

Dit gaat makkelijk in css:
text-transform: capitalize;

edit: Dit is niet wat je bedoelt, maar ik zal eens zoeken naar een antwoord

nog eens edit:
Probeer eens dit:
p:first-letter {
font-size: 3em;
float: left;
}
 
Laatst bewerkt:
als je het volgende als html doet:

HTML:
<h1>H</h1><h2>OME</h2>

en als css dan bijvoorbeeld:

HTML:
h1 {
     font-size: 13px;
}

h2 {
     font-size: 12px;
}

zo zou wat jij wilt moeten werken, maar dan moet je niet op een andere plaats h1 of h2 gebruiken, en zo heb je geen classes nodig ;)
 
hehe nee was al bang dat het niet helemaal goed begrepen zou worden..

het is de bedoeling dat een woord zo: HOME komt te staan, dus alleen de eerste letter van het woord helemaal groot en de rest kleiner.

ik heb 2 verschillende classes in de css gemaakt met de juiste ommaak voor het gedeelte van het woord, alleen ik krijg het niet op de juiste wijze toegepast..

greetz

Edit: Adriesf, dat is indd wat ik bedoel alleen zet hij nu H op een andere regeld dan OME.. en dat is juit het probleem.. :(
 
Laatst bewerkt:
Met :first-letter moet dat inderdaad wel willen.

Heb je de code van sunion geprobeerd? Daar kun je float: left; overigens wel weglaten.

Code:
p:first-letter { /* als het niet om een paragraaf gaat, kun je de p natuurlijk door iets anders vervangen */
  font-size: 1.5em; /* je kunt niet alleen de lettergrote aanpassen, je kunt natuurlijk ook de kleur aanpassen of de eerste letter onderstrepen, etc. etc. */
}
 
first-letter gebruiken zoals beschreven.
Ik zou geen <h1> en <h2> gaan mengen, want dat levert nadelen in zoekmachines op. Die gaan ervan uit dan 'n <h1> de belangrijkste kop is, 'n <h2> iets minder belangrijk, enz. En 't maakt 'n site ook volstrekt ontoegankelijk voor spraakbrowsers en dergelijke.
 
:eek:therletter

... en mocht je ooit verlegen zitten om afwijkende letters ergens midden in een woord, dan kan je die letter(s) in een <span> zetten, dat je naar hartelust kan stylen.
't Voorbeeld lijdt een beetje aan spannitis, maar dat krijg je als je probeert Paul van Ostaijen achtige dingen in beeldschermen te persen zonder plaatjes te gebruiken. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan