• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst opsplitsen met max aantal karakters

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mieketie

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2006
Beste Excel-Goeroe's,

Deze keer geen gedoe met berekeningen of getallen maar... Tekst.
Wat heb ik:
- Lange regels met tekst in verschillende zinnen. Zie voorbeeld in Blad1 A1

Wat moet ik hebben:
- Deze zinnen moeten allemaal opgesplitst worden naar cellen met maximum 50 karakters. Zie voorbeeld Blad1 A3 en volgende.

Wat is de moeilijkheidsgraad:
1. de woorden mogen niet afgekapt worden omdat het 50ste karakter is bereikt maar als de laatste spatie vóór het 50ste karakter is bereikt.
2. ik heb een lijst (zie blad2) met 1 kolom artikelen en 3 kolommen kenmerken (3talen). Die kenmerken moeten dus worden opgesplitst naar cellen met maximum 50 karakters maar moeten wel onder dezelfde artikelnummers blijven.

Dit gaat mijn petje méér dan te boven. ik hoop dat jullie hier een leuke uitdaging aan hebben. :d

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Bijlagen

Ik denk nog even na, maar wat is de reden dat het max. 50 karakters mag zijn?

Ik denk nog even na, maar wat is de reden dat het max. 50 karakters mag zijn?

De reden is dat deze cellen moeten worden ingelezen in een ERP dat helaas maar 50 karakters per cel toelaat. Hoe jammer ook. Deze tekst wordt nadien dan ook geëxporteerd naar een website als info bij de artikels. Alvast bedankt voor je denkwerk.:thumb:

Een oplossing met een udf.
Vertikaal invoeren met CTRL-SHIFT-ENTER.

Bijlagen

Probeer mijn oplossing in #4 ook nog even.

Probeer mijn oplossing in #4 ook nog even.

Hey Timshell,

Hoe had jij dit in gedachten ?
Ik dacht dus dat ik mijn (+-) 8000 rijen dan moet gaan omzetten naar kolommen en ze nadien met Power Query opnieuw terugzetten. Op die manier zou het wel kunnen lukken.

Tx

Wil je een realistisch voorbeeld plaatsen met de verwachte uitkomst. Het splitsen zal het probleem niet zijn maar het is mij niet duidelijk waar wat nu moet komen.

Wil je een realistisch voorbeeld plaatsen met de verwachte uitkomst. Het splitsen zal het probleem niet zijn maar het is mij niet duidelijk waar wat nu moet komen.

Hallo Vena,

Eigenlijk heeft Iam201 de nagel op de kop geslagen op basis van mijn voorbeeld in de allereerste post, alleen komt er een foutmelding op het einde.
Ik moet dan enkel nog de rijen netjes onder mekaar krijgen zoals in het voorbeeld in bijlage:

Bijlagen

In het voorbeeld staat de bron van jouw data niet. Alleen een resultaat dat anders is dan het eerste bestand.

Probeer deze eens.
zet alles in drie kolommen.
zoals in jouw voorbeeld.

Bijlagen

Besten,

Ik heb vandaag een hele dag meetings en zal pas maandag opnieuw kunnen testen. Alvast bedankt voor jullie hulp tot nu toe. Ik vind het hartverwarmend dat jullie jullie (geweldige) kennis zonder schroom doorgeven. Het siert jullie.
@Vena: ik zal een bestand opmaken met realistische data.

Mieketie :thumb:

Beste Allen,

Ik ben er uit geraakt dankzij jullie hulp. Meer bepaald met het scriptje van Iam201.
Daarmee heb ik alles mooi in kolommen kunnen zetten en heb ik verder kunnen afwerken.
Dus nogmaals petje af en duimen omhoog voor jullie geweldige en snelle reacties.

Ik dank jullie allen van harte.

Groeten
Mieketie :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan