tekst positioneren over plaatje

• Onderwerp starter Onderwerp starter HLD
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HLD

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2004
Ik heb een achtergrond gemaakt met Photoshop, die ik in een tabel heb gezet met alle HTML codes zodat de site altijd in het midden van het scherm verschijnt ongeacht schermgrootte. Het probleem is dat ik over die achtergrond graag tekst en javascript-codes wil plaatsen.

De enige manier die ik daarvoor ken is met layers, maaarrrrrrr die hebben een vaste positie op het scherm en als het window dus kleiner is staan ze niet meer netjes op hun plekje :confused: maar nog steeds een bepaald aantal pixels van de zijlijn....

Hoe kan ik tekst en codes plaatsen over een plaatje, op een dusdanige manier dat die op dezelfde positie blijft ten opzichte van het plaatje waar het overheen staat ?????

Snapt iemand mij nog ;) ??

Je zou het kunnen oplossen door in Photoshop de tekst in de afbeelding zelf te zetten.
Het is overigens bij dit soort vragen wel handig als je een link naar de site geeft.

Guus.

Zoals guus zegt kan het ook al wordt dat uiteraard moeilijker met links etc. Toch zou ik cellen gebruiken zonder achtergrond en border. Die kan je vrij verplaatsen en de tekst is gebonden aan de cel dus ook waar de cel staat...
Wil je de tekst dus bijv. in het midden, dan maak je een cel over de gehele breedte met align=center en valign=middle.

voorbeeld

Laatst bewerkt:
Tja Guus, tekst kan idd in Photoshop maar ik wil ook javascript gebruiken en dat lukt dus weer niet !

Tarabass, de oplossing met de cellen lijkt me wel wat.... Is dat hetzelfde als een sliced image in een tabel ?? Of weer heel wat anders ??

Heb in dit geval gekozen voor een tabel met achtergrond-plaatje. Dit table zet je in het midden (dus align="center"), en geeft het de grote van je achtergrond-plaatje. 1000 is een mooie breedte en de totale breedte dan een resolutie van 1024*768. Hierin maak je cellen met tekst op de plek waar jij dit wilt.
Het is een beetje valsspelen, want de tabel past zich niet aan aan de grote maar zet zichzelf altijd in het midden van het scherm hoe groot ie ook is. De cellen blijven dan ook altijd op dezelfde plek staan.

Als je de pagina zelf een achtergrond geeft van bijv. 1024*768 dan zal die verdubbeld worden aan de zijkanten als je hem op 1280*1024 bekijkt. En dat is neem ik aan ook niet wat je wilt.

Code gebruikt:

<body>

<table width="782" border="0" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0" background="achtergrond.JPG">
<!--DWLayoutTable-->
<tr align="center" valign="middle">
<td height="69" colspan="3"><span class="style1">www.teKno.tk</span></td>
</tr>
<td height="19" colspan="3"><a href="home.php">Home&nbsp;</a> | &nbsp;<a href="http://members.lycos.nl/reasonremixcommunity/zomaar/agenda.php">Agenda</a> &nbsp;|&nbsp; Members&nbsp; | &nbsp;Dj's</td>
</tr>
<tr>
<td width="125" height="262" valign="top"><!--DWLayoutEmptyCell-->&nbsp;</td>
<td width="532" align="center" valign="top"><!--DWLayoutEmptyCell-->&nbsp;</td>
<td width="125" valign="top"><!--DWLayoutEmptyCell-->&nbsp;</td>
</tr>
<td height="147" colspan="3" valign="top"><span class="style1">press <a href="home.php">enter</a> to go inside</span></td>
</tr>
<tr>
<td height="25">&nbsp;</td>
<td>&nbsp;</td>
<td>&nbsp;</td>
</tr>
</table>
</body>

Tarabas, ik probeer dat met die cellen in Dreamweaver maar de onderste cellen staan in de praktijk veel lager dan Dreamweaver laat zien :8-0: Jij gebruikt ook Dreamweaver toch (of staat de DWLayout Table niet voor Dream Weaver Layout Table ?) Enige tip over wat ik moet doen ??? Ik doe nu in Layout view de cellen plaatsen, maar als ik preview klopt het niet.

In die "stand" werk ik ook! De layout-stand. Ik teken eigenlijk eerst een tabel, en begin dan van links naar rechts cellen te maken. ik let wel op dat aan de rechterkant de cel zover van de rand staat dat als ik een cel groter maak hij niet over de rand van het tabel gaat, want dan kan die nog wel eens verspringen. Dan zet ik de cel wat naar links.

Ohja, ik geef ook alle cellen en tabellen een vaste breedte-maat, dan werkt het wat tja uh stabieler :o heb ik het idee.. (soms in de code hebben ze geen maat wat ik dan zelf er maar bij typ, kan het niet beter uitleggen)

Is het gelukt!? Mooi..

Heb je ook al resultaat?:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan