• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst samenvoegen incl/excl tekens

Status
Niet open voor verdere reacties.

WRD Frank

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2006
Berichten
43
Ik ben aan het stoeien met het samenvoegen van teksten.
Het samenvoegen is geen probleem. Ik krijg op de juiste plekken de noodzakelijk tekens er tussen.
Alleen zodra een cel leeg is, wil ik eigenlijk dat teken niet zien.
nu heb ik op de site wel gezocht, alleen de gevonden resultaten kon ik niet omzetten naar iets wat voor mij wenselijk zo zijn.

(in dit bestand wordt verwezen naar een intern blad. Straks wil ik naar extern bestand verwijzen)

Vraag: Wat moet de formule zijn om bij een leeg vak geen teken weer te geven.

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx
 
Je kan het doen met IF en ISTEXT e.d. Dan wordt het echter wel een draak van een formule, vooral omdat je 2 verschillende tekens gebruikt.

Is een eigen gemaakte functie een optie? vaak veel handiger in dit soort situaties.

Wat moet trouwens de uitkomst worden als het middelste stuk tekst weg is? Dat kan de situatie ook nog verder compliceren.

tekst1 - tekst3
of
tekst1 , tekst3
 
De kans dat de optie 1 / 3 niet aanwezig is, is nihiel.

Ik probeerde het juist niet te lastig te maken. Voorkeur heeft vooral de formule ipv gehele eigen functie.
 
Wat wil je dan als optie 2 niet aanwezig is? een - of een ,

samenvoegen werkt gewoon met de uitkomst van "ALS"

dus:
Code:
TEKST.SAMENVOEGEN("test"; ALS(istekst("optie2");" - "; "") ; "optie2")

In dit geval wordt er een streep toegevoegd als de zoekopdracht tekst heeft, anders niets. Hetzelfde kun je doen voor de komma.
 
Ik heb even zitten stoeien met de formule.

Code:
=TEKST.SAMENVOEGEN(VERT.ZOEKEN(B7;Blad2!$B:$C;2;ONWAAR);ALS(istekst((VERT.ZOEKEN(B7;Blad2!$B:$C;2;ONWAAR));" - "; "");VERT.ZOEKEN(B7;Blad2!$B:$D;3;ONWAAR);ALS(istekst((VERT.ZOEKEN(B7;Blad2!$B:$D;3;ONWAAR));" , "; "");VERT.ZOEKEN(B7;Blad2!$B:$E;4;ONWAAR))

Alleen nu krijg ik de foutmelding dat ik te veel argumenten heb.
 
waarom heb je 2 haakjes voor istekst? volgens mij gaat het daar fout
 
Probeer deze eens:
Code:
A4: =SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN("~"&VERSCHUIVING(Blad2!$C$8;VERGELIJKEN($B4;Blad2!$B$8:$B$12;0)-1;)&" - "&VERSCHUIVING(Blad2!$D$8;VERGELIJKEN($B4;Blad2!$B$8:$B$12;0)-1;)&" , "&VERSCHUIVING(Blad2!$E$8;VERGELIJKEN($B4;Blad2!$B$8:$B$12;0)-1;)&"~";"~ - ";"");", ~";"");"-  ,";"-");"~";"")
Zie ook bijlage.
 

Bijlagen

  • voorbeeld (AC).xlsx
    9,7 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
@WRD Frank, mag ik uit nieuwsgierigheid vragen waarom je gebruik maakt van een komma én een streepje als scheidingsteken??? Naar mijn idee maak je het samenvoegen nu nodeloos ingewikkeld...
 
@ginger, mag je natuurlijk best vragen.
Als eerste komt een naam/kenmerk o.i.d. en daarna straatnaam en achter de komma de plaats.
 
@AlexCEL

ik zie alleen niet of het mogelijk is om het streepje weg te laten wanneer de andere twee niet zijn ingevuld. :eek:
Betreft dan geen gegevens in kolommen "D" en "E".
 
@Cobbe - Is wel een goed. Alleen is het wenselijk om de eerste "," een "-" te hebben. En straks ga ik de gegevens halen uit een extern bestand. Die lijst wordt met regelmaat bijgewerkt.
Het gevolg zal dan zijn dat de formule die bij jou in kolom G staat niet wordt door gekopieerd.

Natuurlijk ben ik wel blij met je reactie hoor.
 
Probeer deze even
Code:
=ALS(AANTALARG(Blad2!D8:E8)=0;ALS(ISLEEG(Blad2!C8);"";Blad2!C8);SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN("~"&VERSCHUIVING(Blad2!$C$8;VERGELIJKEN($B4;lijst;0)-1;)&" - "&VERSCHUIVING(Blad2!$D$8;VERGELIJKEN($B4;lijst;0)-1;)&" , "&VERSCHUIVING(Blad2!$E$8;VERGELIJKEN($B4;lijst;0)-1;)&"~";"~ - ";"");", ~";"");"-  ,";"-");"~";""))
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan