• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst samenvoegen indien velden leeg zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

Excelfanboy

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2019
Berichten
20
Beste forumleden,

Ik ben een formulier aan het ontwikkelen waarbij er drie velden zijn (po nummer, naam contactpersoon en emailadres contactpersoon).De inhoud van deze velden wil ik samenvoegen maar het komt ook voor dat veld naam en mail leeg zijn en dan ziet de layout er niet goed uit.De bedoeling is dat er een leesbare referentie string ontstaat..

Zie voorbeeld
 

Bijlagen

  • voorbeeld-tekst samenvoegen.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 57
Welke versie van Excel heb je precies? Er is een nieuwe tekstfunctie die meerdere cellen in 1 keer kan samenvoegen: TEXTJOIN of TEKST.COMBINEREN
 
Inderdaad, de mooiste manier is om TEKST.COMBINEREN te gebruiken (Excel 365, 2019):
Code:
="Referentie: "&TEKST.COMBINEREN(", ";WAAR;C6:C8)
Anders wordt het een serie ALS-functies.
 
Laatst bewerkt:
Dan wordt het een reeks ALS formules inderdaad. Bijvoorbeeld:
Code:
=ALS(LENGTE(C6)>0;C6&", ";"")&ALS(LENGTE(C7)>0;C7&", ";"")&ALS(LENGTE(C8)>0;C8&", ";"")
 
of zo.
 

Bijlagen

  • tekst samenvoegen.xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 48
Aangezien er altijd een "Purchase Order" is ingevuld, en alleen soms het veld "naam" of "e-mail" leeg is, volstaat deze m.i.:
Code:
="Referentie: "&C6&ALS(C7<>"";", "&C7;"")&ALS(C8<>"";", "&C8;"")
 
Nee, dat is niet helemaal wat ik bedoel

Mogelijke situaties:

1. Alle velden zijn leeg
2. Alle velden zijn gevuld
3. Een van de velden is gevuld

Daarbij wil ik graag geen komma's als een van de velden leeg is zodat er een mooie layout zicthbaar is.
Dus niet: referentie: ,,
 
Laatst bewerkt:
De andere suggesties heb je ook geprobeerd?
 
Misschien moet je de andere formules ook eens testen.
Er zit heus wel een goede bij zo te zien.

Of je moet als alle velden leeg zijn ook niet de tekst "Referentie:" willen zien.
 
Met deze ietwat complexere formule zou je er moeten zijn...
Code:
[English]	="Referentie: " & SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(TRIM(ponummer&"  "&SUBSTITUTE(contactpersoon_naam;" ";"|")&"  "&contactpersoon_emailadres);" ";", ");"|";" ")

[Dutch] 	="Referentie: " & SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SPATIES.WISSEN(ponummer&"  "&SUBSTITUEREN(contactpersoon_naam;" ";"|")&"  "&contactpersoon_emailadres);" ";", ");"|";" ")
 
Bedankt, deze laatste oplossing werkt bijna zoals gewenst.

1. Indien alle velden leeg dan moet de tekst referentie niet verschijnen.
2. Indien veld 1 is gevuld dan geen komma achter het po nummer.
 
1) is hiermee opgelost...

Code:
[English]	=IF(COUNTA(C6:C8)>0;"Referentie: ";"") & SUBSTITUTE(SUBSTITUTE(TRIM(ponummer&" "&SUBSTITUTE(contactpersoon_naam;" ";"|")&" "&contactpersoon_emailadres);" ";", ");"|";" ")

[Dutch] 	=ALS(AANTALARG(C6:C8)>0;"Referentie: ";"") & SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SPATIES.WISSEN(ponummer&" "&SUBSTITUEREN(contactpersoon_naam;" ";"|")&" "&contactpersoon_emailadres);" ";", ");"|";" ")

je verzoek 2 is niet van toepassing omdat ik geen komma's toon als er niet meer dan 1 optie is.
 
We zijn er bijna

Indien alleen veld 1 gevuld dan zie ik achter het PO nummer een komma (die moet niet zichtbaar zijn).
 
En met alle suggesties kom je er zelf niet uit? Koop een potje Tipex.:D
 
heb je het voorstel in #6 al eens bekeken? wat ontbreekt daaraan?
 
Voorstel #6 werkt bijna zoals gewenst.

Voorwaarden:

- Indien alle velden leeg zijn wil ik niet niets zien i.p.v. het woord referentie

- Indien veld 1 niet gevuld maar veld 2 en 3 dan zie ik dit:
Voorbeeld: referentie: ,Meneer Test, test@test.nl
Dus komma wil ik niet zien.

- Indien veld 1 en 2 niet gevuld maar alleen veld 3 dan:
Voorbeeld: referentie: ,tets@test.nl
De komma wil ik niet zien.
 
Laatst bewerkt:
zo dan.
een betere uitleg zou geweest zijn als er niets staat niets als er een of meerdere staan, "referentie: en tekst met een komma tussen".
 

Bijlagen

  • tekst samenvoegen.xlsx
    10,4 KB · Weergaven: 76
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan