• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst.samenvoegen probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cobbe

Giga Honourable Senior Member †
Lid geworden
19 mei 2007
Hallo,

In A1 tot A18 heb ik 'samenvoegvoorbeeld' staan.
Als ik in een cel =A1:A18 zet en daarna in de formulebalk achter deze formule sta en druk op F9 krijg ik dit:
Code:
={"s"\"a"\"m"\"e"\"n"\"v"\"o"\"e"\"g"\"v"\"o"\"o"\"r"\"b"\"e"\"e"\"l"\"d"}

Dat \ teken stoort maar hoe krijg ik dit weg -vervangen door ; bv. ?

Dank voor het meedenken.

Bij mij komt er dit uit:
Code:
={"s";"a";"m";"e";"n";"v";"o";"e";"g";"v";"o";"o";"r";"b";"e";"e";"l";"d"}

Het zal dus ergens met een instellingen voor een scheidingsteken te maken hebben.
Ik zou zo niet weten waar helaas, maar kijk eens in je Windows instellingen wat er staat bij Lijstscheidingsteken (List separator).

Laatst bewerkt:
Het lijkt erop dat er iets is met je instellingen: sta je bijvoorbeeld op engels/amerikaans?
Met onvervalst nederlandse instellingen krijg ik een ";" als scheidingsteken.
Je kunt het nog beïnvloeden met =TRANSPONEREN(A1:A18).
Als ik dat doe dan krijg ik juist de "" als scheidingsteken.
Het verschil is overigens dat de ene een kolomscheiding en de andere een rijscheiding aangeeft.
Dat is wat beter zichtbaar met bijvoorbeeld =A1:B2 en dan F9.

Overigens ben ik wel benieuwd waar je naar toe wilt en vraag me af of je niet op zoek bent naar TEKST.COMBINEREN (Excel 2016 functie)?

Yep de systeemlandinstelling stond op Engels ipv NL/Belg, dus dat probleem is opgelost. Dank daarvoor.

Wat ik wil is enkele cellen samenvoegen (rij of kolom) maar met weglating van de lege cellen.

Tekst.samenvoegen werkt enkel met al de cellen afzonderlijk ingegeven. Tekst.Samenvoegen(A1:A18) werkt dus niet.
maar :A1:A18&" " en dan op F9 drukken geeft een samenvoeging van alle cellen met tussenspatie.

Nu moet ik er nog een Substitueren constructie invoegen die de lege cellen er tussenuit haalt.

Ik zal eens zien naar die Tekst.Combineren in Xl2016 kende ik niet.

Nog eens dank voor de hulp, Cobbe

PS: Die Tekst.Combineren doet dat precies goed, maar had toch graag een mogelijkheid voor de vorige Xl-versies.

Laatst bewerkt:
In het verleden heb ik nog wel eens de oplossing gebruikt om de tekst van onder naar boven op te bouwen.
In de bovenste cel heb je dan het eindresultaat.
In de bijlage een voorbeeld zonder spaties en een voorbeeld met steeds 1 tussenspatie.
Code:
B1: =A1&VERSCHUIVING(B1;1;0)
C1: =SPATIES.WISSEN(A1&" "&VERSCHUIVING(C1;1;0))
en doortrekken naar beneden.

De VERSCHUIVING zorgt ervoor dat het nog steeds werkt als je tussenliggende regels verwijdert.

Bijlagen

Bedankt voor al die moeite maar dan ga ik toch voor Tekst.Combineren. :)
en voor de vorige versies een VBA oplossing.

Toch bedankt.

Het was ook maar een vrijblijvende suggestie ter vergroting van de educatieve waarde van dit forum. :cool:

Maarre... je vraag is nu toch opgelost? :rolleyes: (vinkje)

Bedankt voor de terechte terechtwijzing.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan