Tekst teruglaten komen ook in kop/voettekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Agnetica

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2009
Hallo,

Ik heb een probleem. Het lukt me in Word 2000 niet om in een sjabloon tekst in een invoerveld in te voeren en deze meerdere keren in de tekst te laten terugkomen en tevens in de voet- of koptekst, zodat je deze maar één keer hoeft in te vullen.
In VBA is het me wel gelukt om tekst in de gewone tekst te laten terugkomen, maar niet in de kop- of voettekst. Met tips die ik kon vinden (via opnemen met macrorecorder en bladwijzer plaatsen) loopt op niets uit. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd.
Kunnen jullie me misschien helpen?

Gebruik daarvoor documentvariabelen. Die kunnen in de hoofd-, voettekst of waar dan ook gezet worden.

Het is me uiteindelijk gelukt na veel gepuzzel! Joepie. Hartelijk dank Snb voor je antwoord maar ik weet niet precies hoe documentvariabelen werken.
Ik heb een nieuw sjabloon gemaakt met Ask-velden en Ref-velden gebruikt (voor mij trouwens een heel uitgezoek hoe deze in Word 2000 werken, omdat ik in Word 2003 cursus heb gehad en dat werkt toch anders). En vervolgens met de macrorecorder een macro gemaakt met Ctrl-A en F9, daarna de koptekst geopend weer Ctrl-A en F9 ingetoetst en vervolgens de voettekst geopend, weer Ctrl-A en F9 en deze macro opgeslagen als AutoNew, zodat deze macro zelfstartend is als je hem als sjabloon opslaat en in de sjablonenmap zet. En het bleek te werken!!

Hoi Snb, hartelijk dank weer voor je reactie en het meegestuurde bestand.
Dit werkt inderdaad geweldig.
Ik kan zo'n tekstvak maken en ook een docvariable invoegen, maar mij is niet duidelijk (ook niet na wat puzzel- en uitprobeerwerk) hoe je de koppeling kan maken tussen dat wat je in het tekstvak invoert en hoe de documentvariable er dan voor kan zorgen dat diezelfde tekst elders in je bestand terugkomt en dus ook in de koptekst. Dit staat dus niet in mijn cursusboek voor Word gevorderden en ook niet in mijn VBA cursusboek.

Toch is het geen geheim....
Kijk in de VBEditor (Alt-F11), in de module Thisdocument.
Daar staat de code voor tekstvak tekst1.

Hoi snb,

Bedankt voor je reactie weer. Dat is inderdaad geen geheim (dit had ik ook al gezien). Maar nog krijg ik het niet voor elkaar, want hoe kan ik de tekst linksboven in de balk veranderen in Tekst1 (je kan bij mij alleen maar de opties algemeen en Textbox1 met de pijltjestoets rechts selecteren en er geen Tekst1 (of welke andere willekeurige naam) van maken. Lost Focus kan ik wel selecteren.
Met vriendelijke groet,

Agnetica.

Ik weet niet precies wat je wil doen. Suggesties geven is dan lastig.

In de gebeurtenisprocedure Lostfocus van het tekstvak staat wat er moet gebeuren als de gebruiker met de cursor het tekstvak verlaat.

Als het tekstvak tekst1 heet, heet deze gebeurtenisprocedure
Private Sub tekst1_Lostfocus()
Als het tekstvak TextBox1 heet, heet deze gebeurtenisprocedure
Private SUb TextBox1_Lostfocus()

Je kunt de naam van het tekstvak wijzigen door in het document via de werkbalk werkset besturingselementen de ontwerpmodus te aktiveren. Als je daarna het tekstvak selekteert kun je met de rechtermuisknop via de optie eigenschappen de 'Name' van het tekstvak wijzigen.

Harstikke bedankt weer snb. Nu lukt het wel! Alleen nog erachter zien de komen hoe de ingevulde tekst in de tekst op gelijke hoogte komt met een getypte tekst die ervoor staat,
bv.

Naam : tekst tekstvak
Adres : tekst tekstvak2

Groetjes,

Agnetica.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan