• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst uit cellen herkennen/zoeken en categoriseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

rondevos

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2013
Goedemiddag,

Ik heb een prangende vraag en hoop dat iemand bereid is me daarmee te helpen.

Ik heb even een voorbeeld bijgevoegd. In Kolom A staan verschillende soorten tekst. Het is de bedoeling dat er gezocht wordt naar delen van de tekst, welke overeenkomen met de woorden in kolom E. Daarna moet er automatisch een waarde worden toegekend aan iedere cel in kolom A. Deze waarde moet automatisch worden weergegeven in kolom B. Dus iedere cel, waar het word Dirk in voorkomt, krijgt een waarde "U", in kolom B.
Iedere cel waar Koos (Koos, die koos en Koossie) in voorkomt krijgt dus de waarde X toebedeeld.

Het aantal cellen in kolom A kunnen wel honderden regels bevatten, dus wanneer dat automatisch gaat, zou dat perfect zijn.

Bijlagen

Hallo Wher,

Dank voor je reactive. Dat is exact wat ik bedoel. Kun je me wel even toelichten wat de formule exact inhoud? Wanneer ik meerdere zoekwoorden en waardes, zoals in kolom E en F, wil toevoegen, hoe laat ik die verwijzen naar kolom A en B? Sorry maar ik ben slechts leek in Excel :-)

Gr

Indien je in kolom E en F zoekwoorden en waarden wil toevoegen, moet je in de formule de bereiken $E$2:$E$4 en $F$2:$F$4 gewoon uitbreiden naar bijvoorbeeld $E$2:$E$5 en $F$2:$F$5. Wel deze beide bereiken even groot houden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan