Tekst uit rapport kopiëren (selecteren)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Karen88

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2008
Hoi allemaal,

Misschien is het simpel, of gata het niet, maar ik geraak er niet uit.

Ik heb een rapport, waarbij ik de adresgegevens zichtbaar maak, dit is goed, want ik moet deze kunnen afdrukken, maar ik zou deze ook in een ander word-document moeten invoegen. Nu zou dit gaan om deze gegevens te kunnen kopiëren uit dit rapport? Dat ik ze gewoon in dat word-document kan opslaan?

Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten,

Karen.

Mogelijkheden

Hier zijn verschillende mogelijkheden voor. Standaard zit er bij een access-rapport de mogelijkheid deze over te zetten naar word, je krijgt dan de tekst van het rapport in een word-document, veel opmaak gaat verloren. Alternatief is om samen te voegen vanuit word, je kunt dan je access-bestand kiezen en de gegevensbron selecteren en daarna de velden die je nodig hebt op je document zetten.

Meer specifieker zou het kunnen met behulp van automation, dat wil zeggen dat je in access een stukje vba-code schrijft waarmee het word-programma wordt aangestuurd.

En zo zijn er vast nog veel meer mogelijkheden....

Dankjewel! Misschien ook enig idee hoe die code er dan moet uitzien? Want ik zou het net doen om het gemakkelijker te maken, dat ik zelf niet echt veel meer moet doen. Maar die vba-code, moet die dan niet via een formulier geschreven worden in plaats van een rapport? Want als ik het toch zowiezo naar word kan laten gaan (zonder dat dit opgeslagen wordt), heb ik in principe het rapport niet nodig, omdat ik het dan ook via word kan afdrukken.

Word automation

Het blijft toch bijzonder handig om het rapport via standaard functionaliteit naar word over te zetten. Als je daar niet voldoende aan hebt zou je het verhaal hieronder kunnen overwegen. Bedank dat het maar één van de vele mogelijkheden is om informatie vanuit access op gecontroleerde wijze in word te krijgen.

Een elegante methode om Word aan te sturen is via mailmerge. Automation is namelijk erg traag en via mailmerge kun je veel informatie naar een worddocument versturen met een enkele instructie. Je hebt wel een tussenbestand nodig en een word-sjabloon. En het vereist kennis van samenvoegen in word, nodig om je sjabloon te maken, en vba in access om het tussenbestand te maken en word aan te sturen. In plaats van het rapport te openen, schrijf je dan een stukje code waarmee je de benodigde gegevens wegschrijft in een tussenbestand. Daarna kun je in word een sjabloon maken dat gekoppeld is aan het tussenbestand. Zet dan de verschillende velden op de juiste plek op het document en sla het sjabloon op voordat het is samengevoegd. Hierna kun je het stukje code in access afmaken door het zojuist gemaakte word-sjabloon te openen en samen te voegen met de gegevens in het tussenbestand. De vba-code om word aan te sturen in access komt er dan uit te zien zoals hieronder, zelf aanpassen aan je eigen omstandigheden:
Code:
        Dim obj as object
        Set obj = CreateObject("word.application")
        With obj.wordbasic
            .filenew "c:\temp\sjabloon.doc"
            vnr = .[WindowName$]
            .MailMergeToDoc
            .Activate vnr
            .SetDocumentDirty 0
            .FileClose
            DoCmd.Hourglass 0
            .AppShow
        End With

Laatst bewerkt:
Hoi, dit lijkt me een beejt te gevorderd. Ik begrijp niet exact wat je bedoelt.. Wat bedoel je met dat tussenbestand en dergelijke?

misschien een simpelere oplossing? Zodat ik geen word documenten moet opslaan? Want dat wil ik eigenlijk vermijden.

Nu zou dit gaan om deze gegevens te kunnen kopiëren uit dit rapport? Dat ik ze gewoon in dat word-document kan opslaan?

misschien een simpelere oplossing? Zodat ik geen word documenten moet opslaan? Want dat wil ik eigenlijk vermijden.

Misschien moet je eerst even uitleggen wat je nu precies wilt.
Ik krijg het vermoeden dat je aan alleen een access rapport genoeg hebt.

Oké, ik doe mijn best om het volledig uit te leggen.

Ik heb een tabel met adresgegevens, een query met deze gegevens in en een inputbox (parameter in de query) waarbij ik de naam van de leverancier vraag, om zo maar 1 leverancier te tonen.

Aan de hand van deze query toon ik dan de leverancier in een rapport, zodat ik deze kan afdrukken, maar het probleem is: deze gegevens zouden ook op een word-document moeten komen, waardoor ik deze adresgegevens zou moeten kunnen kopiëren om te plakken in het word-document.

Snap je het zo een beetje?

Vriendelijke groeten,

Karen.

Dat snap ik, maar je geeft nog steeds niet aan wat je nu precies wilt!
Je hebt al een oplossing gekozen: iets in een Word document.

Met wat je aangeeft zou ik zeggen: gebruik automation. Moet je wel programmeren in VBA.

Als je kan uitleggen wat je wilt doen, zonder een oplossings richting te kiezen, dan is er misschien een veel eenvoudiger oplossing voor handen.

Overigens kun je voor alle mogelijke koppelingen tussen Access en Word legio voorbeelden vinden op de site van Helen Feddema: http://www.helenfeddema.com/

Dat snap ik, maar je geeft nog steeds niet aan wat je nu precies wilt!
Je hebt al een oplossing gekozen: iets in een Word document.

Met wat je aangeeft zou ik zeggen: gebruik automation. Moet je wel programmeren in VBA.

Als je kan uitleggen wat je wilt doen, zonder een oplossings richting te kiezen, dan is er misschien een veel eenvoudiger oplossing voor handen.

Overigens kun je voor alle mogelijke koppelingen tussen Access en Word legio voorbeelden vinden op de site van Helen Feddema: http://www.helenfeddema.com/

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met een oplossingsrichting gekozen te hebben. Ik heb nu eenmaal een standaard worddocument waarin de gegevens uit de databank zouden moeten komen.

De makkelijkste manier om gegevens vanuit een access database in een Word document te krijgen is via een mail merge.
Hoe dat precies gaat is afhankelijk van de versie van Word die je gebruikt.
In Word 2003 zit dat onder menu Extra, optie Afdruk Samenvoegen. Zie ook http://office.microsoft.com/nl-nl/word/HA010349201043.aspx

Op die manier hoef je niets te programmeren en kun je precies in Word krijgen wat je wilt.

Oké, ik hoop dat ik iets kan vinden en dat het me helpt, maar moet er dan een document opgeslagen worden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan