• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekst vergelijken in kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

BastiaanLier

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2010
Berichten
59
Hallo,

Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende excel-probleem: ik heb 2 databases die ik graag zou willen incorporeren in 1. Echter de namen van de verschillende bedrijven waarop ik de bestanden moet vergelijken verschillen iets. Dat wil zeggen, de eerste zoveel letters van het bedrijf komen overeen, maar vaak zijn de laatste paar letters net anders. Is er een formule te bedenken die deze namen met elkaar vergelijkt, althans de eerste paar letters? Zou die functie ook kunnen kijken naar het totaal aantal letters in de naam van het bedrijf en vervolgens op basis van de eerste helft de vergelijking uitvoeren? Zodoende is het niet zo, dat bedrijven met korte namen alsnog in hun geheel geincludeerd worden in de zoekactie en alleen de bedrijven met lange namen ingekort worden. Hopelijk bestaat hiervoor een oplossing!
Alvast bedankt,
Bas
 
Hallo Bas

dat hoeft nog niet zo moeilijk te zijn.

Ik neem aan dat je hebt bedacht hoe je wilt zoeken en alleen problemen hebt met zoeken op delen van de naam.

Als je de halve bedrijfsnaam wilt zoeken k

voorbeelden:
je kunt met de functie =links(A1,8) op de eerste 8 karakters in cel A1 zoeken

als je nu met een variabele lengte wilt dan gebruik je ipv 8 de formule =lengte(A1)/2 en om te zorgen dat je gehele getallen als uitkomst krijgt gebruik je de functie =integer() > =integer(lengte(A1)/2)
dus dat word dan =links(A1,integer(lengte(A1)/2))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan