tekst vergroten

Status
Niet open voor verdere reacties.

vanschagen

Banned
Lid geworden
26 nov 2001
ik heb een electronica experimenteerdoos
daar zit een boekje bij met tekst en uitleg
maar zo klein dat ik het niet kan lezen
ik heb een scanner,is er een software die dat boekje de tekst kan vergroten???:)

Dag vanschagen,
Het enige wat je dan doen moet is scannen op hoge resolutie. Het resultaat is natuurlijk een hele grote afbeelding van de tekst. Je kan ook iedere afbeelding qua hoogte en breedte twee maal zo groot maken met interpolatie zonder verlies aan detail zoals brokkelige lijnen door middel van interpolatie. IrfanView is een bekend gratis programma wat dat standaard doet bij het vergroten. Hiermee twee maal zo groot maken kan dus ook als een hoge resolutie scan niet kan of niet mooi wordt. Het worden dan ook snel hele grote bestanden en het kan lang duren. Tenslotte zou het nodig kunnen zijn om alle pagina's uit te snijden omdat de randen rondom de tekst te groot worden. Dit bijsnijden kan IrfanView doen in een batch (groepsconversie), dus allemaal tegelijk net als overige bewerkingen zoals verscherpen. Verscherpen is meestal wel nodig bij scans. Bij mijn scanner kan ik kiezen tussen een foto van de tekst en een zwart/wit afdruk, dit laatste maakt afbeeldingen van de tekst wel veel mooier en schoner. Dit resultaat zou je vervolgens ook kunnen afdrukken. Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan