• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekstdelen detecteren in cel niet behorend tot een lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

eurotax

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2007
Berichten
25
Chemische stoffen met gevaarlijke eigenschappen hebben gevaarzinnen (H340, H319, ...) die de aard van de gevaren weergeven.
Per stof staan deze H-codes achter elkaar gescheiden door een spatie in 1 cel. (zie voorbeeld in bijlage)Bekijk bijlage Voorbeeld zoekvraag chemische stoffen.xlsx
Een bepaalde H-code opzoeken of die aanwezig is in die cel lukt me wel.

Maar ik sukkel met het volgende probleem :

Als je een cel hebt met een reeks H-codes (1) en een serie van specifieke H-codes zijn "toegelaten" (2), hoe kan ik dan automatisch (via een formule) nakijken of er andere H-codes zich in de cel bevinden dan deze die toegelaten zijn (3)?

alvast bedankt
Bert
 
Test eens of deze de resultaten geeft die je voor ogen had:
 

Bijlagen

  • Copy of Voorbeeld zoekvraag chemische stoffen.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 33
Heel erg bedankt, ik denk dat ik er hiermee ga komen.
Ik test het morgen even uit op het originele document.
 
Ik heb iets gemaakt met een macro. Ik heb geprobeerd de code zo goed mogelijk toe te lichten, maar als je dingen niet begrijpt, moet je me vooral (figuurlijk) aanschieten.

Als je op de knop drukt krijg je behalve een simpel JA of NEE ook de eerste H die niet wordt toegelaten. Dat was niet zozeer je vraag, maar ik kan me voorstellen dat je bij grotere lijsten niet meer handmatig wil gaan zoeken...

Bekijk bijlage Voorbeeld zoekvraag chemische stoffen ZZ.xlsm
 
Naar analogie met de macro, een kleine uitbreiding waarbij de niet-toegestane nummers worden getoond:
 

Bijlagen

  • Copy of Voorbeeld zoekvraag chemische stoffen.xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 31
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan