tekstgrootte opgeven

• Onderwerp starter Onderwerp starter keej
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

keej

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2007
Bij mijn website geef ik alle groottes op in px. Nu lees je dikwijls dat dit niet mag naar toegankelijkheid toe. Ik vraag mij af of het niet net beter is om alles in px te definiëren. Moderne browsers laten toe om te zoomen in plaats van de lettergrootte te veranderen, hoewel dat er dan ook nog naast kan (toch in ie). Ik gebruik de browser Opera en ik weet niet of je daar de lettergrootte ook kan aanpassen, ik vind het toch niet terug.

Het probleem is namelijk als volgt.

Bij heel veel sites is voor mij de verhouding tussen de verschillende lettergroottes compleet zoek. Nu vraag ik mij af hoe dat komt. Omdat bij mijn site alles correct wordt weergegeven en daar alle lettergroottes met px zijn opgegeven denk ik dat het daarmee te maken heeft.

Bij mijn Windows XP computer heb ik namelijk bij geavanceerde instellingen van het beeldscherm de DPI verhoogt (op aanraden van deze site:)) en toen bleek het probleem met de lettergroottes begonnen te zijn.

Kan iemand een beetje meer uitleg geven over hoe het nu eigenlijk zit?

Ik heb net even verschillende browsers uitgeprobeerd. In Opera en IE lijken er problemen te zijn. In Firefox niet. Als ik in Firefox of IE de lettergrootte aanpas (in Opera vind ik dat nog steeds niet terug) dan blijken inderdaad de groottes te veranderen van de tekst die problemen heeft en die buiten de voorziene ruimte komt. M.a.w. die andere instelling die ik bij de eigenschappen van mijn beeldscherm heb opgegeven blijkt net wat in de browsers 'lettergrootte' noemt te veranderen. Echter blijft de instelling bij mij in de browsers op normaal staan, maar is de lettergrootte toch iets groter (wanneer die dus niet in px is opgegeven naar ik veronderstel).

Echter begrijp ik nu ook dat het veranderen van lettergrootte in een browser absoluut af te raden is. De rest verandert niet mee van grootte en daardoor verdwijnt tekst en links buiten het voorziene veld en worden sites zelfs onbruikbaar. De sites zijn blijkbaar toch niet voorzien op het veranderen van lettergrootte. Dus toch maar alles in px definiëren?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan