Tekstveld met autoaanvullen vanuit de DB..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Camickaeze

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2009
Goedemiddag allen,

Voor mijn werkgever ben ik bezig met een kleine Access-applicatie maar mijn kennis is niet toereikend genoeg om overal uit te komen. De standaardtoepassingen zijn me gelukt, maar ik loop nu toch tegen wat problemen aan. Ik zal per vraag een topic openen om de boel overzichtelijk te houden.

Korte uitleg database: het is een overzicht van bedrijven waar ons bedrijf contact mee heeft. Per contactpersoon zijn de NAW-gegevens in te voeren, een contactpersoon (binnen onze organisatie) toe te wijzen (om verwarring tegen te gaan zal ik deze contactpersoon Floris (ikzelf) noemen) en kunnen afspraken bijgehouden worden. Het idee van de applicatie is een soort portal maken waar vanuit alles geregeld kan worden.

Nu maak ik een overzicht van alle rapportages die zijn uit te printen, zo ook een overzicht van de gemaakte afspraken per contactpersoon. Omdat dit nogal wat contactpersonen zijn wil ik graag tekstveld waar je de eerste paar letters van een achternaam in kunt vullen en dat dit automatisch aangevult wordt met namen die hier op lijken (Bijvoorbeeld: als ik "JAN" invul rolt er "Jansen", "Jansmit", "Jandoedel" uit). Is dit mogelijk in Acces?? EDIT:: De auto-aanvullen moet dus vanuit de database komen!

Alvast bedankt,
Floris

Laatst bewerkt:
Een tekstveld is best lastig, maar wat je wilt kun je perfect doen met een keuzelijst met invoervak.

Daar was ik al wel bang voor.. Ik had het al (had gehoopt dat dit tijdelijk was) opgelost met een keuzelijst met invoervak wat overigens prima werkt, maar niet zo fancy is als ik zou willen!

Mijn dank is groot!

Floris

Nogmaals: het kan wel, maar vereist enig programmeerwerk, want het moet in VBA gedaan worden. Als je wilt, kan ik de code wel voor je neerpennen...

Nogmaals: het kan wel, maar vereist enig programmeerwerk, want het moet in VBA gedaan worden. Als je wilt, kan ik de code wel voor je neerpennen...

Dat is natuurlijk altijd meer dan welkom! Als je het 'hebt liggen'... Moet je alles nu uit je bolle koppie gaan pennen, dan moet je het zeker laten ;)

De code die ik heb liggen komt uit een zoekveld topic die we onlangs afgehandeld hebben. En dat is eigenlijk net iets anders als dat jij wilt, want zoeken binnen een recordset is toch iets anders als zoeken in een besturingselementbron.
Het probleem dat je hebt, is dat je meerdere opties wilt kunnen zien in een tekstvak, en dat kan denk ik niet. Want door het intypen van een of meer karakters kun je misschien nog wel de werking van een keuzelijst simuleren, maar je krijgt in het tekstvak maar één waarde te zien. Je zult dus toch (waarschijnlijk) alle tekens moeten typen om de gewenste waarde te kunnen zien. Bij een keuzelijst typ je één of meer tekens, en de cursor springt gelijk naar het eerstvolgende record dat voldoet. Daarna kun je met de pijltjestoetsen verder selecteren, of doortypen. Dus ik weet niet of het wel zinvol is om hier veel tijd in te steken.... Vooral omdat keuzelijsten (in mijn ogen) uitstekend voldoen!

De code die ik heb liggen komt uit een zoekveld topic die we onlangs afgehandeld hebben. En dat is eigenlijk net iets anders als dat jij wilt, want zoeken binnen een recordset is toch iets anders als zoeken in een besturingselementbron.
Het probleem dat je hebt, is dat je meerdere opties wilt kunnen zien in een tekstvak, en dat kan denk ik niet. Want door het intypen van een of meer karakters kun je misschien nog wel de werking van een keuzelijst simuleren, maar je krijgt in het tekstvak maar één waarde te zien. Je zult dus toch (waarschijnlijk) alle tekens moeten typen om de gewenste waarde te kunnen zien. Bij een keuzelijst typ je één of meer tekens, en de cursor springt gelijk naar het eerstvolgende record dat voldoet. Daarna kun je met de pijltjestoetsen verder selecteren, of doortypen. Dus ik weet niet of het wel zinvol is om hier veel tijd in te steken.... Vooral omdat keuzelijsten (in mijn ogen) uitstekend voldoen!

Hi Octa,

Dan laten we het lekker zitten! ;) Je hebt gelijk hoor, maar ik dacht als iets zoals Google-aanvullen makkelijk te realiseren was, dan kon ik nog wel eens een poging wagen :cool:

Helaas pindakaas, dit werkt en voldoet prima! Dankjewel!

Groet,
Floris

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan