• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Telefoon rapportage vereenvoudige. van 3 regels naar 1 regel

alletwee

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2009
Hallo. Ik werk met een bestand waarin we elk telefoontje wat binnenkomt over 3 regels gerapporteerd krijgen.
Ik wil graag dat dit op 1 regel staat.
Ik kom er niet uit hoe ik dat voor elkaar moet krijgen. Wie kan me op weg helpen om dit opgelost te krijgen.
Ben nu iedere keer aan het knippen/plakken maar dat kost veel te veel tijd.
Ik heb een voorbeeld bijgevoegd als bijlage en aangegeven wat voor uitkomst ik zou willen hebben,

Bijlagen

dank je wel, dit werkt.
Kun je me ook uitleggen wat je gedaan hebt en hoe ik dit kan gebruiken?
Wil het graag leren.

Daar heb ik een VBA macro voor in elkaar geflanst, genaamd Rapportage. Die macro wordt gestart als je op de knop drukt, je kunt de macro ook starten via de tab Ontwikkelaars, Macro's. Je kunt de macro bekijken via Alt+F11, al weet ik niet of dat op een Mac ook zo gaat. Het voert te ver om hier een cursus VBA te geven. Je kunt ChatGPT.com vragen de code van uitleg te voorzien.
Code:
Sub Rapportage()
    Sheets("Blad1").Activate
    i = 0
    a = ActiveSheet.Range("A1").CurrentRegion
    ReDim b((UBound(a) - 1) / 3, 9)
    For r = 2 To UBound(a) Step 3
        a(r, 7) = a(r + 2, 6)
        a(r, 9) = a(r + 1, 6)
        For k = 0 To 8
            b(i, k) = a(r, k + 1)
        Next
        i = i + 1
    Next
    Sheets("Rapportage").Activate
    Rows("2:2").Select
    Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Delete Shift:=xlUp
    Range("A2").Resize(UBound(b), 9) = b
    Range("D2:D" & UBound(b) + 1).NumberFormat = "[$-x-systime]h:mm:ss AM/PM"
End Sub

Dit is namelijk hoe het bestand er uit ziet als ik het download.
Normaal sla ik het eerst op als .XLSX en ga er dan mee aan het werk.
Wat ik uiteindelijk wil is dit bestand in een sheet plakken en dan de bewerking uitvoeren.
Ik krijg nu natuurlijk foutmeldingen.
Wil je er aub nog eens naar kijken?

Bijlagen

Open het bestand met de macro.
Open het CSV bestand en doe er verder niets mee.
Blijf in het CSV bestand en draai de macro.
Bericht automatisch samengevoegd:

Er lijken rijen te ontbreken in het bronbestand.
Meestal is het tijdstip voor drie achtereenvolgende rijen gelijk, maar voor bijvoorbeeld de telefoontjes op de rijen 26 en 28 lijkt de derde rij te ontbreken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit wordt zeer moeilijk automatiseren aangezien de gegevens in je CSV bestand niet consistent zijn.
Je gaat ervan uit dat per drie regels de logica Inkomend - Inkomend - Uitgaand is.
Dat is zeker niet het geval in je CSV bestand en dan gaat het mis.

Klopt. Dat is het probleem waar ik telkens tegenaan loop.
Ik kan dit wel op lossen denk ik door een lijst toe te voegen van de doorschakelnummer? Als het nummer dan in deze lijst voor komt is het daadwerkelijk een nummer waarna is doorgeschakeld en het andere nummer het gebelde numnmer.

Bijlagen

Het lijkt erop dat in je voorbeeldbestand 124 keer de uitgaand regel ontbreekt. Daar valt wel iets op te verzinnen in de macro. Wat moet er in kolom G (Doorgeschakeld naar) ingevuld worden als de rij met Uitgaand ontbreekt?

Terug
Bovenaan Onderaan