Telefoonlens

Status
Niet open voor verdere reacties.

kreemers

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2000
Hallo,

De laatste tijd zie ik berichten over een lens klem die je op de gsm kan plaatsen zodat je nog betere foto's kan maken van onderwerpen die verder weg zijn en je zo beter en duidelijker kan krijgen.

Klopt dit - werkt dit echt zo?
Ik heb een Samsung A54
Welke raden ( merk/ type) jullie mij aan om te kopen als dit werkelijk goed werkt.
En waar / bij wie kan je deze dan het beste kopen.

Leuke uitleg over de verschillende systemen, maar hij begint met een fotografische uitleg die volkomen BS is, namelijk deze zin:
Eigenlijk zijn deze omschrijvingen wat kort door de bocht, want al deze smartphone-lenzen veranderen niet alleen de beeldhoek, maar vooral ook het perspectief.
Geen enkele lens (eigenlijk bedoelt hij ‘objectief’, maar alla, dat is nog te vergeven) verandert het perspectief. Perspectief verander je alleen door jouw positie t.o.v. het onderwerp te veranderen. Lopend dus. Het enige dat je verandert met een ander objectief is de Afbeeldingsmaatstaf. Oftewel: wordt het onderwerp groter of kleiner in beeld gebracht.
Een aantal jaar geleden heb ik een cursus fotografie gemaakt voor HelpMij waarin dit haarfijn wordt uitgelegd en bewezen :).

Zoek de door u gewenste informatie op YouTube met: "Smartphone voorzet lenzen" en dan laten ze het verschil zien. Ik heb er eentje liggen voor macro, deze kost in ieder geval maar een paar euro. Groothoek en zoomlenzen zullen hogere eisen stellen aan kwaliteit en licht sterkte.

Als een lens vooral het perspectief verandert dan is er sprake van optische zoom. Bij digitale zoom, zoals op de telefoon, kan dat namelijk niet. Digitaal inzoomen geeft een zelfde resultaat als een foto op de monitor groter laten zien. Optische zoom geeft direct andere verhoudingen en kan onderwerpen daardoor verkeerd of juist beter in beeld brengen. Ik kan mij de voorbeeldfoto herinneren van een kathedraal die scheef leek te staan. Met optische zoom en een paar stappen terug gezet zou dat niet hoeven en huizen die tegen elkaar aan lijken te vallen staan weer recht. Dat is dus vooral de winst. Een optisch ingezoomde foto van iets wat ver weg is, toont zaken die nog verder weg zijn overdreven groot en dichterbij. Meer dan een aantal malen hoeft een zoom lens niet te zijn en een te sterke lens is dus zoals gezegd, al snel een te donkere. Ik zag ook voorzet lenzen met tussenringen, die kunnen helemaal sterk uitvergroten, door de lens op de gewenste afstand te plaatsen.

Als een lens vooral het perspectief verandert dan is er sprake van optische zoom.
En dit is dus quatsch. Juist door een (al dan niet optische, dat maakt echt niet uit) zoom te gebruiken kun je zelf letterlijk constateren dat er van alles verandert, maar niet het perspectief. Wél dus de afbeeldingsmaatstaf. Oftewel: je haalt objecten 'dichterbij' of maakt ze 'kleiner'.

En een digitale zoom doet dus exact hetzelfde met het beeld als een optische zoom, alleen verandert er nogal wat aan de pixels, korrel, en scherpte etc. Allemaal zaken die dus nogmaals: NIETS te maken hebben met perspectief.

Ik kan mij de voorbeeldfoto herinneren van een kathedraal die scheef leek te staan. Met optische zoom en een paar stappen terug gezet zou dat niet hoeven.
En lees nu nog eens je eigen tekst terug alfred, en bepaal dan zélf wat hier de oorzaak is van het 'betere perspectief': het lopen, of de optische zoom.

En om aan alle discussies over 'zoomen en perspectief' een eind te maken, hier een mooi voorbeeld van Vink Academy.

Plaatje 1: een totaaloverzicht van een terras. Let op het eendje dat links van het eerste hek op de rand zit.

Vink 1.jpg

Plaatje 2 is ingezoomd op het eendje, vanaf hetzelfde standpunt.

Vink 2.jpg

Géén verschil in perspectief, al is dat een beetje lastig te zien zo.

Plaatje 3 laat de uitsnedes zien die je vanaf één punt kunt gebruiken om verschillende foto's te maken als je inzoomt. Zoals je ziet, verandert er niets aan het perspectief. Wél dus de inhoud van de foto, en de grootte van de objecten in de foto.

Vink 3.jpg

En hiermee hoop ik toch écht dat de discussie over 'zoomen verandert het perspectief' tot een ver verleden gaan behoren...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan