Telefoonlijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.

GeorgetteS

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2006
Beste allemaal,

zojuist heb ik contact gehad met Tele2 en die hebben mijn thuistelefoonlijn getest via KPN. Zij zeggen dat die het doet en dat ze 100% zeker zijn dat er ADSL geleverd kan worden op mijn adres. Nu heb ik alles via de kabel en dat komt binnen achter mijn bank met zo'n coax verbinding. In de meterkast zitten ook verschillende componenten, maar ik weet niet waar die adsl/telefoon aansluiting nou daadwerkelijk zit. Ik heb wat foto's toegevoegd. Kunnen jullie met mij meekijken of jullie weten waar ik hem kan vinden?

20140820_132543.jpg20140820_132558.jpg20140820_132614.jpg20140820_132641.jpg

geen van de foto's laten een telefoon lijn zien

meestel zit hij naast de Coax kabel het is een soort mini internet aansluiting of een 4 polige aansluiting
normal.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo.

Waar het adsl signaal binnenkomt is gewoon op het stopcontact waar je telefoon op aangesloten is.
als adsl neemt dak krijg je van je provider een splitter waar op een kant de telefoon moet worden aangesloten, en op de andere kant het adsl modem.
van het adsl modem gaat er dan een draad naar de computer.
Als je draadloos wil moet je nog een draadloze router er bij hebben.

groet Cees.

Op foto 2, die blauwe kabel is de hoofdkabel van de telefoon.

De blauw/wit/rode kabel is je telefoonkabel.
Kun je volgen war die uitkomt ?
Ook zie ik op de 3e foto een rond doosje met een schroefje in het midden en een tekst PTT erop, hierin komt ook een telefoonkabeltje uit.
Ik vermoedt dat het grijze kabeltje wat hieruit komt weer ergens in een doosje uitkomt waar ook de blauw/wit/rode kabel in uitkomt, het zogenaamde ISRA punt (zie foto).
original

Ik denk dus dat het eerder genoemde ronde doosje met het schroefje in het midden dus je telefoonaansluiting is.
Op dit doosje zal je een aansluiting moeten maken waar je met een telefoonstekkertje (RJ11) je modem weer aan kunt sluiten.

261173_LB_00_FB.EPS_1000.jpg

RJ11 aansluiting.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Wow wat een hoop reacties. Bedankt allemaal voor het meedenken!!

Nergens in mijn woning vind ik zo'n 4 punts aansluiting voor een telefoonlijn. Ook niet naar de ingang van de coax.

Dat dikke blauwe snoer komt uit de grond (beton/gips) omhoog. Die komt inderdaad uit op een rechthoekig wit doosje waar PTT op staat. Aan de bovenkant van dat doosje gaat weer een dun grijs snoertje (heel krakkemikkig) naar dat ronde witte dingetje waar ook weer PTT op staat. Voor zover ik het kan zien, stopt het daar. Klinkt dat logisch? Bovenaan aan rechthoekige doosje (ISRA punt?) zitten 4 gaatjes waarbij staat: 1A 1B & 2A 2B. In 1A en 1B zit op een hele los uitziende manier dat draadje gemonteerd dat naar het ronde doosje gaat.

Zou ik dan waar dat ronde doosje zit zo'n 4punts telefoonlijn moeten monteren? Waar dan vervolgens de modem op wordt aangesloten?

O sorry Marcel, ik lees het verkeerd. Daar moet dus een RJ11 aansluiting op? Is dat een snoertje dat (waarschijnlijk) ook wordt meegeleverd met de modem dan?

Ik heb het klepje eraf gehaald en ik heb een foto toegevoegd van wat daaronder zit. Moet er aan dit ronde doosjes een nieuwe punt gemonteerd worden, of moet ik een nieuwe snoer laten lopen vanaf het ISRA punt (A1A2-B1B2) naar een apart RJ11 bevestigingsdoosje? 20140820_175816.jpg

Op die rode en blauwe moet je verder borduren, daar zul je een contact op moeten maken zoals afgebeeld in post #2, deze 2 draden moeten wél weer op de bovenste 2 gemonteerd worden (verst uitelkaar)
Ik weet het niet zeker maar volgens mij zit de rode op linksboven, de blauwe rechtsboven ..

In feite kun je van 1 van de geleverde draadjes de stekker afknippen en dit draadje aan het kastje op de foto bevestigen. Of je kunt er inderdaad een doosje naast/op monteren met een nette rj11 verbinding.

Ik heb een foto gemaakt van wat er nu aan het rood/blauwe snoer zit. Moet dit hele doosje eraf? Of blijft het doosje zitten en ga ik vanuit daar verder? Of moet ik inzien dat dit misschien boven mijn pet gaat? :) Ik ben best handig, maar wil ook niets kapot maken. Al weer ik niet of het erger kan dan nu. 20140820_190143.jpg

hallo.

die blauwe draad laten zitten en op dat kastje verder gaan.
of anders op dat doosje waar je het dekseltje hebt afgehaald kan ook.
als je die blauwe draad van dat kastje haalt en je komt er niet uit dan moet de ptt komen en dan krijg je als je niet uitkijkt een boete.
dus op dat kastje op die blauwe draad verder gaan.

groet Cees.

Laatst bewerkt:
Nou dan ga ik dat komend weekend maar eens proberen. Allemaal heel erg bedankt voor de hulp. :thumb::thumb::thumb:
Ik krijg de spullen van Tele2 wel pas over een maand geleverd ofzo ivm mijn oude abonnement, dus dan kan ik het denk ik ook dan pas testen. Ik laat deze vraag even open staan, en ik zal tegen die tijd eens laten weten of het is geluk. Of opnieuw aankloppen voor extra tips.

Groetjes!

Bij de bouwmarkt kun je zo'n vier-gats telefoon stopcontact kopen welke je gewoon met draadjes aan kjunt sluiten op dat ronde doosje.
Sommige van die 4-gats stop contacten hebben ok een gat waa zo'n RJ11 stekkertje in past.
Normaal gesproken zit er bij een modem van Tele2 een stekker die in dat stopcontact past en ook een Snoertje met RJ11 connectoren.
Bij het aansluiten worden altijd maar 2 draadjes daadwerkelijk gebruikt.
ptt-stopcontact.jpg
ptt_contactdoos.png

Groeten Marcel

Met zulke plaatjes moet ik er toch ook gaan komen :) Super!! Dank je wel. Ik laat t.z.t. nog weten of het is gelukt.

Oja nog 1 ding: dus het klopt dat van het draadje dat op de ISRA aansluiting zat, alleen rood en blauw waren aangesloten??

Yep. Standaard telefonie heeft 4 draden voor 2 lijnen. Voor ADSL heb je er maar 2 nodig. In verband met de kwaliteit van de ADSL verbinding en snelheid het modem zo dicht mogelijk bij het ISRA punt aansluiten (dus bij de blauwe kabel).

Ik heb een RJ11 snoertje gestript maar die heeft andere kleuren. Hoe verhouden die zich tot de rood, blauw, geel, groen, die ik eerder vond? 20140820_220043.jpg

Je moet in ieder geval de binnenste 2 adertjes gebruiken, rood en groen dus.
Of je de rode en de groene omwisselt maakt niets uit.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan