telefoontje uit het buitenland (mogelijk pakistan/india over ge�nfecteerde computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

mikkop

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 aug 2006
Beste mensen,

Ik kreeg vandaag een vaag telefoontje vanuit het buitenland over mijn computersysteem dat zou zijn ge�nfecteerd. Het was een gebrekkig Engels sprekende persoon ik denk uit India of Pakistan. Hij beweerde dat mijn pc bij het bezoeken van gratis websites bestandjes download en dat zij in hun systeem zien dat ik daar de dupe van ben geworden. Toen ik vroeg hoe ze aan mijn naam en telefoon nummer kwamen vertelde ze me dat ze dat van de overheid krijgen omdat zij onderzoek doen naar dit soort zaken.

Ik zou volgens hem niet hebben geantwoord op hun mailtjes. Ik ben me van geen mail bewust, maar het zou kunnen want vage mailtjes gooi ik weg.

Volgens hem kon ik het zelf niet van mij pc af krijgen en konden zij dat wel. Ik vertelde dat het niet nodig was en ik het zelf wel ging regelen. Hij herhaalde nog een paar keer dat ik het niet zelf kon doen, maar het wel gratis door hun opgeschoond kon worden. Toen ik nogmaals aangaf het zelf wel te regelen hing hij op. Het was gewoon via mijn huistelefoon(nummer onbekend), maar ik zie op mijn mobiel ook regelmatig een buitenlands nummer staan dat ik bewust niet opneem.

heeft iemand hier ook wel eens mee te maken gehad en weten jullie wie of wat hier achter zit. Ze wisten wel aan te geven dat het om een systeem met xp ging.

Gaan ze je nu ook al uit het buitenland lastig vallen via de telefoon. :confused:

Groet Michael

Hoi,

Ik denk dat het verstandig is je xp-computer eens goed op te schonen.
Zelf zou ik bij zo'n signaal (waarbij ze zelfs het lef hebben om aan te geven dat je XP op je computer hebt staan) een complete herinstallatie uitvoeren.
Daarnaast worden je telefoonnummers misbruikt.
Je mobiele provider kan achterhalen wie er belt als je regelmatig wordt lastig gevallen door telefoontjes met een onderdrukt nummer.
Dat kan bij je gewone telefoon ook, als je tenminste 'digitale' telefoon hebt, zoals via de kabel, of aangesloten op een modem/router.
Bij analoge telefonie is dat niet mogelijk.

Hoi Tée,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik ben nu bezig met een virus scanner, omdat ik bezig ben met een video project, is alles opnieuw te installeren is nu te omslachtig en een te groot risico voor het project.
Het klopte niet van xp althans niet op dit moment er staat nu win 7 op en ik had hem tot voorkort nog wel dubbel lopen (xp/win7) op deze pc.

Groet, Michael

via een portscan via bijvoorbeeld NMAP kan er ook een OS fingerprint gemaakt worden (ongeveer te zien wat er op staat qua OS)
Het feit dat zij het "wel" van je pc af zouden kunnen krijgen zou je geld gaan kosten. Ofwel er staat niets op en het is allemaal bluf ofwel de rootkit staat er op en je kan in problemen gaan komen, ze zetten je machine dicht en je moet alsnog geld betalen. als het bluf was had je de kans dat je machine juist dan gebruikt zou gaan worden.

1e wat je moet doen is je bestanden backuppen en een goede firewall installeren die alle inkomend verkeer tegenhoud

2e is het zaak een volledige herinstallatie te doen zoals vanveelen aangeeft. het zou vervelend zijn dat je je video project kwijtraakt door zoiets.
een virusscanner zal hem niet weghalen. mogelijk dat malwarebytes antimalware iets vind of Super Anti Spyware

Laatst bewerkt:
Niet op ingaan, om een naam vragen van het bedrijf waarvoor ze werken.
de mail bekijken kijken of ze de zelfde extensie hebben als de website.
reviews bekijken.
heb nog nooit van zoiets gehoord klinkt als een scam.
dat ze het nummer van de regering krijgen is al helemaal onzin.
waarschijnlijk hebben ze je nummer ergens anders van, heb je zelf wel problemen met je pc ervaren?

Bedankt allen,

Ik ben bezig met een compleet nieuwe installatie, dan moet het goed komen.

Groet, Michael

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan