Televisie aansluiten via HDMI

Status
Niet open voor verdere reacties.

bmwpiet

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2011
Ik heb mijn televisie op mijn PC aangesloten via HDMI, maar heb geen beeld op deze ingang.
Moet ik nu bij "beeldschermen" in apparaatbeheer nog een nieuwe toevoegen?
En hoe moet dat dan?
Er staat nu alleen een algemeen PnP beeldscherm vermeld.

HDMI kabel is getest, die is goed.

je klikt op een leeg stukje van je desktop met je rechtermuisknop dan ''scherm resolutie'' dan je kun je huidige beeldscherm of je tv aanklikken en toepassen.

Begin 's met de TV op je PC aan te sluiten & je PC te herstarten. Het gaat erom dat je PC het tweede scherm "ziet"/"herkend". Na herstart PC wordt de TV vaak al automatisch herkend als 2e scherm. Dat kun je configureren als "duplicaat van PC/laptop-scherm" maar ook als uitbreiding daarvan... Bij bv. film kijken zul je je standaard scherm willen dupliceren op/naar TV.
De meeste standaard TV's zijn "standaard P&P beeldschermen", maar dat moet door windows geconstateerd worden. In/met eigenschappen van display (bv. rechtermuisknop op leeg stukje desktop, dan "eigenschappen"/properties klikken, onderaan in snelmenu. Afhankelijk van de versie van het OS dat je gebruikt (gebruik je Windows?) gaan hier de wegen ietwat uiteen. Je bent, om het HDMI-kanaal qua gebruik te aktiveren, op zoek naar afbeeldingen van scherm, met daarin "1"en eventueel "2" (staan dan naast elkaar).
ALs de TV niet meteen gedetecteerd wordt, start dan PC opnieuw op. Het opnieuw opstarten van de PC, dat moet soms 3x voordat Windows de TV "ziet" als uitvoer-scherm. Eénmaal op gang, en gezien, zal het tweede scherm (ie TV) minder problemen geven. Echter, soms zal her-opstarten noodzakelijk blijken.

Er zijn laptops met twee videokaarten; een echte en één die tijdens "power saving" wordt gebruikt. Bv. diverse HP Paviljons. Beide kaarten moeten dan geïnstalleerd zijn om van HDMI gebruik te kunnen maken. Tevens dient de laptop van de "ruigere", echte (niet in onboard chipset vervat) videokaart gebruik moeten (willen) maken. Dat stel je zeker door de laptop aan de lader te hangen; dan is er geen noodzaak tot "power saving".

Afin. Wellicht dat bovenstaande al voldoende handvatten biedt. Zo niet, en je blijft het probleem houden, dat de TV niet als tweede scherm wordt gezien, dan graag volgende info: welke PC je gebruikt, welke videokaart(en) daarin zitten, welk OS erop draait. Vwb videokaarten: kijk in control panel, system, apparaatbeheer (device mgr), en dan + klikken, openen, van video/display-adapters. Wat dáár staat vermeld heeft is relevant voor hoe eea qua HDMI in z'n werk gaat...

Wens ik je veel succes met het PC-beeld krijgen op de TV. Dat wil je inderdaad echt/graag, want films kijken is op grote TV gewoon veel leuker. Als je dan ook nog 3D-TV hebt, dan heb je met PC toegang tot veel 3D-content (te downloaden) en via/met de TV kun je dan thuis van 3D genieten (net zo goed als in bioscoop! Ben er zelf heel enthousiast over....).

Hartelijk bedankt, het is gelukt. De eerste keer opnieuw opstarten van de PC had ik op PC en op TV een zwart scherm en heb ik hem met de powerknop op de PC blind uitgezet.
Bij de tweede keer opstarten van de PC had ik beeld op de TV, wel de melding, dat Windows verkeerd was afgesloten, maar dat gaf niet.
Daarna miste ik twee centimeter langs de randen van het TV scherm, dus viel de werkbalk onderaan weg.
Er kwam automatisch een menu van de videokaart tevoorschijn, waar ik kon aangeven, of de TV tweede scherm of hoofdscherm was. Daarna had ik een volledig scherm.

3D
Daar ga ik de volgende keer bij het kopen van een TV rekening mee houden, dat wist ik niet:
Dat je via de PC meer toegang tot 3D content hebt.

Bedankt voor alle tips.

Ik heb nu wel beeld, maar alleen geluid op de TV, nu wil ik gaan proberen om dit via mijn versterker te laten lopen (een receiver). Die heeft veel betere weergave van geluid op 5.1
Dus nu heb ik de HDMI kabel van mijn PC op de receiver aangesloten, voorlopig op de HDMI-DVD ingang, omdat er geen PC ingang op zit.
Voordat ik de PC aanzet, zet ik eerst de versterker en de TV aan en op de juiste ingangen. Daarna zet ik de PC aan. Dat werkt, want ik heb nu beeld, Er is nog geen geluid hoorbaar.
De TV zit met een andere kabel op de HDMI-OUT uitgang.

Nu even nalopen wat er op de PC ingesteld moet worden bij: Configuratiescherm-Geluid-afspelen-eigenschappen HDMI apparaat. Het schuifje op het tabblad "niveau" moet ver naar rechts staan. Nu bij "ondersteunde indelingen" de juiste versleuteling en samplesnelheid aanvinken.
Voorlopig DTS en Dolby Digital aanvinken. Samples op: 44,1 kHz en 48 kHz

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan