telkens booten van image op partitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Davy Quadackers

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 jan 2008
Berichten
4
Hallo,

Is 't mogelijk om een image te maken van huidige (ongepartitioneerde) harde schijf, daarna harde schijf in 3 partities in te delen (zeg C: voor besturingssysteem, D: voor image van systeem en E: voor documenten). En dat telkens bij het opstarten de C: automatisch tijdens/voor het booten wordt geformatteerd en daarna de schijfinhoud van D: op C wordt gezet zodat telkens de "basis-Windows XP" wordt geladen?

Bedankt,

Davy.
 
Hoi,

Al je vragen kunnen (per stuk). Ik denk dat het technisch ook mogelijk is. Maar dan wordt het ietsjes complexer dan jij nu aangeeft. Want er zal iets in het ram geladen moeten worden, wat dat alles gaat doen bij opstarten. Voordat je in XP kunt door-starten.(want als je opnieuw opstart begin je weer van vooraf aan)

Daarbij komt nog eens dat je de scripts die je nodig hebt waarschijnlijk zelf moet gaan schrijven, want denk niet dat er ook maar iemand is die dit al heeft gedaan, aangezien het niet echt nuttig is en je bovendien dan best lang moet wachten voordat je in je XP zit met een bureaublad.(mocht je dat willen) Want je moet toch wachten voordat alle bewerkingen klaar zijn.

Nu een vraagje terug, waarom wil je dat eigenlijk?

Groetjes Fantje
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik werk bij een huiswerkbegeleidingsinstituut en een aantal leerlingen vindt 't leuk om de instellingen te veranderen zodat bij andere gebruikers de pc bijvoorbeeld afgesloten wordt omdat zij de snelkoppeling van internet explorer bijvoorbeeld hebben aangepast.
Nu moeten wij telkens kijken wat er veranderd is en het weer herstellen... restricties opleggen m.b.v. accounts werkt ook niet 100%.

Bedankt voor je antwoord!

Davy.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Davy,

Ik begrijp je probleem, de school van mijn broertje heeft daar ook onder te lijden. En is laatst overgestapt op een heel duur systeem wat denk ik niet had gehoeven.(en jou ook wil besparen, ISA) Uit je verhaal maak ik op dat jullie Windows draaien. En Windows staat bekend om zijn slechte beveiliging. Zowel voor accounts als systeem. Zo spelen ze op mijn broertjes school tegenwoordig gewoon online spelletjes met elkaar die draaien op de server van school.(ondanks dat dure & te gekke systeem) Ik lach me er slap om maar dat terzijde.

Er zijn mogelijkheden om de gebeurtenissen die plaatsvinden in het systeem te vangen in zogenaamde eventlog-bestanden, welke op een later tijdstip zijn terug te lezen. Waardoor je zou kunnen herleiden wie de dader is. Door er een strakke registratie op na te houden van wie achter welke PC heeft gezeten. Dan kan je hem/haar verantwoordelijk houden en desnoods straf geven.:)shocked: Ik schrik ervan dat ik daar zelfs aan dacht)

De ultieme oplossing is om over te stappen op een systeem wat veel strenger omgaat met gebruikers-accounts. En bekend staat om zijn veiligheid en stabiliteit, jawel je voelt het denk ik al aankomen. Linux is je redding in deze bange dagen waarin je studenten de overhand lijken te krijgen. En tegenwoordig veel gebruiksvriendelijker dan een paar jaar geleden.

Daarmee is het mogelijk om elke leerling zijn eigen account te geven en dan kan hij/zij alleen zijn eigen werkomgeving in de war gooien of heel mooi maken. En is daarom erg geschikt als wapen tegen dit soort problemen. Ik kan het zelf niet zo mooi vertellen daarom heb ik een citaat van deze website geplaatst zodat het duidelijker is wat ik bedoel.
'Sloopbestendig'
Vaak wordt al dan niet opzettelijk software door leerlingen gesloopt. Doordat Linux gebruikers streng scheidt kan een normale gebruiker (lees leerling) niet de bestanden van andere leerlingen of het systeem slopen. Journaling bestandssystemen bieden bescherming tegen stroomonderbrekingen en het inloggen van gebruikers wordt opgeslagen in logboekbestanden.
Wat er staat in de laatste regel is wel waar maar niet vanzelfsprekend en zal zo moeten worden ingesteld.(indien gewenst natuurlijk) Het mooie echter van het hele systeem is dat het opensource is en veelal gratis, wat inhoud dat het je geen enkele duit hoeft te gaan kosten. Op enkele boeken over Linux na dan denk ik, want je moet natuurlijk wel zorgen dat je er meer vanaf weet dan je studenten. Maar dat is niet noodzakelijk, zolang de beheerder dat maar wel doet.

Er is ook Linux te verkrijgen die automatisch andere dezelfde systemen vind en daardoor automatisch een netwerk vormt. Daardoor wordt het onder andere mogelijk bestanden te delen.(zeroconf) Maar weet niet of je dat nodig hebt en ik wil je nu niet te veel info geven, voordat ik je verzuip in alle info.

De eerste kan je zoiezo al doen. De 2de is misschien iets te veel gevraagd.

Groetjes Fantje
 
Dankjewel voor de info.

Op Linux overstappen is niet zo'n gek idee, maar worden HP-printers (drivers) e.d. ook door Linux ondersteund? Ik weet 't type printer niet omdat ik nu thuis ben, maar dat zou ik moeten opzoeken.

Sommige leerlingen hebben cd's bij hun boeken geleverd die alleen op Windows draaien, nu heb ik wel van VirtualBox gehoord waarmee je onder Linux Windows kunt draaien... maar dan heb je weer beveiligingsproblemen, of niet?

En: welke Linux-distributie is volgens jou het beste om zo simpel mogelijk te werken (GUI), maar toch doeltreffend is?

Bedankt,

Davy.
 
Je zou mogelijk ook met een bootfloppy (van bv Ghost) steeds een image van een server kunnen downloaden.. doe ik hier bij ons in logeerkamer ook, hebben gasten altijd een 'schone' laptop om te gebruiken :)
 
Hoi Davy,
(...)maar worden HP-printers (drivers) e.d. ook door Linux ondersteund?
Over het algemeen wel, er zijn echter printers die net even te fancy (nieuw) zijn. En de techneuten van Linux moeten daar dan eerst de drivers voor maken of aanpassen.
Sommige leerlingen hebben cd's bij hun boeken geleverd die alleen op Windows draaien, nu heb ik wel van VirtualBox gehoord waarmee je onder Linux Windows kunt draaien... maar dan heb je weer beveiligingsproblemen, of niet?
Daar hebben ze nog een oplossing voor uitgevonden namelijk WINE. Daarmee is het mogelijk om windows programma's te kunnen draaien in Linux. Maar, daarin schuilt inderdaad een besmettings-gevaar. Maar als je een virus scanner installeerd en elke week een keertje laat lopen, hoef je nergens bang voor te wezen. Het besmet raken zal op Linux niet zo'n vaart lopen, door de standaard ingebouwde firewall van Linux, welke niks door laat tenzij anders ingesteld. En alleen die windows-programma's raken besmet dus je Linux zal gewoon blijven rennen. Maar dat weet ik niet zeker, omdat er zo weinig (of geen) besmettingen plaatsvinden op een computer met Linux.
En: welke Linux-distributie is volgens jou het beste om zo simpel mogelijk te werken (GUI), maar toch doeltreffend is?
Daarop kan ik zelf alleen uit ervaring spreken en dat vind ik PCLinuxOS 2007 NL, welke gebaseerd is op KDE. Er is ook een GNOME versie maar die is nog niet vertaald. Persoonlijk vind ik de meeste andere versie te stijf, hoewel ze ook prima kunnen voldoen natuurlijk. Maar dit is slechts een kwestie van smaak. En elke Linux kun je zo moeilijk maken als je zelf wil. (Helaas is dit anders om niet altijd zo)

Je zou mogelijk ook met een bootfloppy (van bv Ghost) steeds een image van een server kunnen downloaden.. doe ik hier bij ons in logeerkamer ook, hebben gasten altijd een 'schone' laptop om te gebruiken
Denk inderdaad dat dit misschien wel een oplossing is voor je probleem, hoewel je dan misschien nog steeds met die pestkoppen blijft zitten. Plus het feit dat je dan telkens als iemand anders achter de PC gaat je de grap opnieuw moet uithalen.(opnieuw moet opstarten.)

Groetjes Fantje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan