Telkens heb ik vrije diskruimte in Linux Mint te kort

En lees je in!! Al die vragen, je moet dat gewoon zelf zien op te zoeken, daar leer je het meeste van.
We kunnen alles wel voorkauwen.

En ik blijf erbij dat alles in VM toch niet helemaal lekker werkt. Ik denk ook dat de shares met de reboot eruit zijn, juist doordat je het in VM hebt.
Beter is om te leren een oude laptop (tweedehands heel goedkoop) en daarop installeren.
Beter dan zo in VM.

edit: ik heb nog een oude laptop waar Linux Mint op staat. Mocht je interesse hebben, dan hoor ik dat wel.
De installatie is geheel kaal, dus je kan alle kanten nog op. Ik hoef niet de hoofdprijs.

Automatisch mounten van network shares bij het starten van Linux kan je opnemen in fstab:

Linux Mint bevat al een PDF Reader.
Deze heet Document Viewer:

1770804491459.png

Laatst bewerkt:
Met Documentkijker ben ik al tevreden.
Ik heb hier 3 PC's staan en 2 Laptops, mevrouw ziet me al aankomen met nog de Laptop.
Hartelijk bedankt voor het aanbod, maar nee, dat wordt het niet.

@femke98 . Een VM werkt niet anders dan de hardware van een laptop of pc. Performance is meer dan prima om dingen uit te testen. En veel flexibeler dan bijv. een dualboot.

In Linux worden shares nooit automatisch gemount tenzij je daartoe opdracht geeft. Zie de comment van @edmoor . Is volkomen standaard Linux gedrag en heeft ook helemaal niks met VM te maken.

Kan je laten zien waar dat menu-schijven-aankoppelen zit?
Menu-schijven zie ik wel, maar aankoppelen ontbreekt bij mij.

Ja, hier een screenshot.
de schijf is een extra 1 tb. schijf die in de laptop zit. Hij is aangekoppeld

Bijlagen

• Schermafdruk van 2026-02-11 12-47-44.png
    Schermafdruk van 2026-02-11 12-47-44.png
    170,2 KB · Weergaven: 8
Dat staat er bij mij niet bij, ook niet via het tandwieltje.
Daarnaast laat je een fysieke schijf zien, geen netwerk shares waar het om gaat.
Ubuntu heeft er wel een user interface voor.

In Linux Mint bij mij:
1770810692032.png

Mijn NAS gaat gewoon via Netwerk en dan op de naam van de NAS klikken. Daarna de shares openen met admin en dan wachtwoord.

ps. dus gaat het toch anders in VM als ik het zo begrijp, omdat hij geen aankoppelen/afkoppelen hebt. Ik zie trouwens geen extra hdd bij jou, maar oké.

Zo doe ik dat inderdaad ook.
Maar via fstab kan je dat volledig automatisch laten gaan.

Waarom? Ik doe ze via netwerk en laat het gewoon aanstaan totdat ik ze zelf weer afkoppel. Ik heb ze niet altijd nodig op deze laptop, wel op mijn werkpc. Die gaat trouwens nooit uit.
Maar kijk eens naar Gigolo, wie weet is dat wat. Vroeger deed ik het daarmee, maar Linux Mint wordt gewoon steeds makkelijker en hoef je niet overal proggies voor.

Gigolo is inderdaad ook een oplossing.
TS moet de verschillende aangegeven opties maar eens bekijken :)

Ook ik kom er ook niet uit. Wat moet ik hier uitvoeren, de mogelijkheden zijn alléén Partities bewerken.
In Gigolo staat (na een Reboot) ook geen Share, wel een Netwerkverbinding naar de NAS

Aut Shares toevoegen1 2026-02-11 161059.png

Gigolo laat bij mij dit zien, na een klik op de monitoren links bovenin:

1770823455517.png

Ik krijg onder verbindingen precies hetzelfde scherm.
Er gaat dus wat verkeerd
En op Gigolo staat ook na een Reboot geen gedeelte verbinding (Share)

In het schermpje dat ik plaatste kan je de share opgeven en waar deze te vinden is.

@edmoor
Zoals.......???
smb://192.168.178/196/e/ ??

Laatst bewerkt:
Het Diensttype Windows-Deel is SMB.
Ik gebruik dit om de share Films van mijn NAS te mounten.
Wel een Domein (werkgroep) en een Gebruikersnaam invullen.

1770834684260.png

Laatst bewerkt:
Weinig vrije schijfruimte op Hoofdmap en Bestandssyteem. Nog maar 1.0Gb vrije schijfruimte over.
Kijk even in Schijfgebruik dan zie je welke map groot is

1770927899956.png

En op Gigolo staat ook na een Reboot geen gedeelte verbinding (Share)
Dit is logisch, je doet je pc uit en de verbinding is weg. Dit heb ik ook! Met Gigolo moeten ze er blijven.
Mocht je de NAS altijd willen dat deze gekoppeld is, dan moet je het via fstab doen.
Ik heb daar volgens mij ooit een handleiding voor geschreven voor Helpmij. Zoek dat maar even op.

Heb ik al gedaan: https://handleiding.helpmij.nl/handleiding/view/?mid=632

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan