• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tellen aantal cellen per naam

frans kooijman

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Hi Forum team,
Ik ben op zoek naar een Excel formule, zie de bijlage.
Als de waarde in kolom A test1@test.nl is, dan wil ik weten hoevaak de waarde Piet in kolom B voorkomt.
Als de waarde in kolom A test2@test.nl is, dan wil ik weten hoevaak de waarde Piet in kolom B voorkomt.
Als de waarde in kolom A test1@test.nl is, dan wil ik weten hoevaak de waarde Marie in kolom B voorkomt.
Als de waarde in kolom A test2@test.nl is, dan wil ik weten hoevaak de waarde Marie in kolom B voorkomt.
etc.
Dus van alle cellen in kolom B wil ik het aantal keer weten dat dit voorkomt als het mailadres in kolom A een bepaald mailadres is.

Frans

Bijlagen

Ah, extra complicatie: De lijst in kolom B is erg lang met veel verschillende namen. Per naam benoemen is niet te doen.
Hopelijk is er een formule die kolom B met unieke waarde kan tellen, zonder de unieke waarde te benoemen??

Dat kan.
Dan krijg je m.b.v. power query zoiets.

Bijlagen

Voor die twee
Code:
=UNIEK(FILTER(A:B; (A:A="test1@test.nl") + (A:A="test2@test.nl")))

De gehele reeks uniek.
Code:
=LET(x;UNIEK(A1:.B1000);GROEPEREN.PER(INDEX(x;;1);INDEX(x;;2);AANTALARG;;0))

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan