• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tellen aantal kleine tekens

• Onderwerp starter Onderwerp starter slpe
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

slpe

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2012
Hi,

Ik heb een sheet waarin bankrekeningnummers met hoofdletters geschreven moeten worden. Nu is dat bij een aantal niet het geval en ik moet weten welke, zodat deze kunnen worden gewijzigd in het centrale systeem. Nu ben ik op zoek naar een formule die het aantal kleine tekens (geen hoofdletters) telt.

Heeft iemand een idee?

Misschien in de sheet de formule =HOOFDLETTERS(…) gebruiken?
Een voorbeeldje kan wonderen verrichten.

Mvg
Peter

Hallo Peter,

Dank voor je snelle reactie. De hoofdletters hoeven niet in Excel te worden omgezet, maar in een ander systeem.

Voorbeeld in cel A2 staat 123ab34HN
In cel B2 wil ik dan dat er 2 komt te staan, want er staan 2 kleine letters in.

Wat doe je daarna met kolom B?

Als je nl de formule van peter59 gebruikt dan zal overal in kolom B een 0 staan en hoef je dus niets meer te doen

deze ?

PHP:
=SOMPRODUCT(LENGTE(A2)-LENGTE(SUBSTITUEREN(A2;TEKEN(RIJ(INDIRECT("97:122")));"")))

Code:
=somproduct(lengte(a2)-lengte(substitueren(a2;teken(rij(97:122));"")))

Ik zag de 'Indirect' functie staan en dacht die kan er wel uit.
Misschien kan het nog wel korter, maar geen tijd meer.

Wat doe je daarna met kolom B?

Als je nl de formule van peter59 gebruikt dan zal overal in kolom B een 0 staan en hoef je dus niets meer te doen

De formule van Peter werkt voor mij niet. Het moet namelijk in een ander systeem worden gewijzigd. Dus ik moet weten welke regels niet goed zijn, dus kleine letters hebben. Daarna filter op >0 en die lijst gaat naar iemand die in een ander systeem de waardes overneemt. Is een eenmalige actie met 25 foute regels van de 80000.

Er is nog een modificatie op die van @SjonR.
Staat er wel ergens tussen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan