• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tellen afhankelijk van de datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

dick48

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 jan 2006
In Excel heb ik kolom A gevuld met alle dagen van het jaar. In kolom B staat bij elke dag een 1 of niets.
Nu wil ik het aantal enen tellen in kolom B tot en met de dag van vandaag in kolom A.
Dus denk ik een aantal.als met als criterium .........kleiner of gelijk aan vandaag().
En toen lukte het verder niet meer.
Wie heeft een oplossing?
bedankt en groetjes
Dick

Ik weet niet wat de reden is dat je in kolom B een 1 of niets ziet maar kun je hier niet de ALS(A1 < VANDAAG();1;"") aan toevoegen?

In denk dat je dit zoekt (zie bijlage).

De formule lijkt ingewikkeld maar valt eigenlijk wel mee;
=SOM(B3:VERSCHUIVING(B3;VERT.ZOEKEN(NU();A3:B400;1)-38718;0))

Welke dag is het doe ik met nu()
Nu gaan we deze waarde zoeken met vert.zoeken in de range A3 t/m B400
In excel heeft elke datum een nummer, 1-1-2006 is bv 38718 deze waarde trekken we van het gevonden getal af, nu krijgen we het aantal dagen vanaf 1-1-2006 omdat de datum-reeks ook op 1-1-2006 begint, bv 21 als het 21-1-2006 is.
Nu selecteren we de range B3 t/m B3+21 dagen (met het verschuiving deel van de formule) naar beneden, dus B23 (de B3 is onze 0 rij B4 is 1, B5 is 2 etz).
Uiteindelijk resultaat is de Som van B3 t/m B-x-ste dag van het jaar.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Epic zei:
Ik weet niet wat de reden is dat je in kolom B een 1 of niets ziet maar kun je hier niet de ALS(A1 < VANDAAG();1;"") aan toevoegen?

Een 1 betekent dat men een vrije dag wil opnemen /heeft opgenomen.
Dat wordt voor een heel jaar gepland.
Tot en met vandaag kan dan geteld worden hoeveel vrije dagen iemand heeft opgenomen.
bedankt voor de reactie
Dick

Withaar zei:
In denk dat je dit zoekt (zie bijlage).

De formule lijkt ingewikkeld maar valt eigenlijk wel mee;
=SOM(B3:VERSCHUIVING(B3;VERT.ZOEKEN(NU();A3:B400;1)-38718;0))

Welke dag is het doe ik met nu()
Nu gaan we deze waarde zoeken met vert.zoeken in de range A3 t/m B400
In excel heeft elke datum een nummer, 1-1-2006 is bv 38718 deze waarde trekken we van het gevonden getal af, nu krijgen we het aantal dagen vanaf 1-1-2006 omdat de datum-reeks ook op 1-1-2006 begint, bv 21 als het 21-1-2006 is.
Nu selecteren we de range B3 t/m B3+21 dagen (met het verschuiving deel van de formule) naar beneden, dus B23 (de B3 is onze 0 rij B4 is 1, B5 is 2 etz).
Uiteindelijk resultaat is de Som van B3 t/m B-x-ste dag van het jaar.

Hartelijk dank.
De functie verschuiven was voor mij onbekend maar levert de oplossing van mijn probleem.
groetjes en bedankt
Dick

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan