• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tellen met behulp van criteria in meerdere kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Severijns

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2018
Geachte forumleden,

Zie bijgevoegd voorbeeld bestand.

Vraag: Welke formule heb ik nodig om het aantal Artikelnummers weer te geven dat aan onderstaande criteria voldoet?

Art. Nr is gelijk terwijl Art. Status Nieuw is en de locatiecode 111 of 444 is

De geel gekleurde cellen voldoen aan de criteria en het aantal zou dus 3 moeten zijn
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd met AANTAL.ALS, VERGELIJKEN, INDEX en SOMPRODUCT of combinaties daarvan maar ik kom er niet uit.

Bij voorbaat dank,

Rob

Bijlagen

Volgens je eigen criteria zouden er meer rijen voldoen. Art.nr 515888 bijv. is ook Nieuw met een locatiecodee 111. Maar die heb je níet geel gemarkeerd. En zo zijn er meer. Als je met een draaitabel alle unieke nummers in een lijst zet, (in J3 bijvoorbeeld) kun je de lijst met deze formule maken:
PHP:
=AANTALLEN.ALS($B$3:$B$38;J4;$D$3:$D$38;"Nieuw";$E$3:$E$38;111)+AANTALLEN.ALS($B$3:$B$38;J4;$D$3:$D$38;"Nieuw";$E$3:$E$38;444)
Zal best beter kunnen, maar daar hebben we wizards voor :).

OctaFish,

Dank voor je reactie.
Het door jouw genoemde Art. Nr komt slechts 1 keer voor in kolom B en wel op Loc. Code 111 en niet eveneens op Loc. Code 444.
Het Art. Nr moet dus minimaal 2x in kolom B voorkomen waarbij de Art. Status "Nieuw" dient te zijn en waarbij het artikel op Loc. Code 111 als 444 aanwezig dient te zijn.
Vandaar dat alleen de gele gemarkeerde Art. Nr voldoen.
Ik zocht eigenlijk een oplossing zonder eerst een draaitabel te moeten maken.

Desalniettemin bedankt voor jouw reactie.
Geeft in elk geval stof tot nadenken.

Rob

AlexCel,

Ook jij dank voor je reactie.
Dit is zeker een oplossing.
Nu hoef ik alleen nog te tellen hoe vaak de waarde 2 voorkomt in kolom F.
Zit echter wel een kanttekening aan zie ik net en dat is dat ook Art. Nr 515631 (op rij 36 en 37) mee wordt geteld ondanks het feit dat het artikel niet voorkomt op Loc. Code 444.
En dat geldt ook voor Art. Nr 469004 op regel 32 t/m 34.
Ik ga hier toch even mee stoeien.

Bedankt,

Rob

Laatst bewerkt:
Ik snap denk ik iets beter wat je wilt. Voldoet deze?
Code:
=SOMPRODUCT((($E$3:$E$38=111)+($E$3:$E$38=444))*(AANTALLEN.ALS($B$3:$B$38;$B3:$B38;$D$3:$D$38;"Nieuw";$E$3:$E$38;111)>0)*(AANTALLEN.ALS($B$3:$B$38;$B3:$B38;$D$3:$D$38;"Nieuw";$E$3:$E$38;444)>0))/2

AlexCel,

Dit is het. :d:thumb:

Hartsikke bedankt voor de oplossing.

Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan