• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tellen met samengevoegde cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

timmetj87

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 jan 2016
Goedemorgen Allemaal,

Ik ben bezig met het maken van een wedstrijdschema.
Ben er al redelijk goed uit, heb alleen 1 probleem en weet niet goed hoe ik het kan oplossen.

Ik wil continu weten hoeveel scheidsrechters er aan het werk zijn bij de verschillende leeftijdsgroepen.
Hiervoor heb ik aan de rechterkant per uur een rij gemaakt.
De wedstrijden is een samengevoegd veld om het overzicht te behouden. Helaas kan ik hierdoor alleen met het bovenste veld rekenen, hoe kan ik ervoor zorgen dat hij ook de rijen eronder de juiste tekst waarde eruit leest.

Het voorbeeld:
Leeftijdsgroep wordt aangeduidt met een D, hier zoekt hij in de ALS formule op, maar het werk dus niet in de rijen eronder.

Alvast bedankt.

Bijlagen

Samen gevoegde cellen kunnen voor problemen zorgen, zoals je hebt ondervonden.
Inde cellen B4 en B6 staat niets en krijg je dus een nul te zien.

Ik denk dat je het toch op een andere manier zal moeten op lossen, zonder samen gevoegde cellen.

Welkom op het forum.

Tja, het samenvoegen van cellen in Excel moet je zoveel mogelijk zien te vermijden.
Edit: zoals ExcelAmateur al aangaf, terwijl ik bezig was om mijn reactie te formuleren.
Ik zou dat zelf hooguit doen bijvoorbeeld in een kopregel die verder nergens in een formule gebruikt wordt.

Misschien dat iemand anders nog jouw vraag als zodanig wil/kan beantwoorden.
Ik zou het anders aanpakken: zie bijlage (edit: de gecorrigeerde versie in post #5) en onderstaande toelichting.

Toelichting:

Data staat in een tabel (A1:F4), opgemaakt als tabel.
Voordeel is dat formules nog steeds goed gaan als rijen worden toegevoegd/verwijderd.
Nieuwe rijen worden vanzelf toegevoegd als je onder de tabel gaat typen.
De formule in kolom F wordt dan ook automatisch in de nieuwe rij gezet.
Rijen verwijderen moet je doen met rechtsklikken in een cel van de rij die je wilt verwijderen, kies verwijderen, tabelrijen.
Verder heeft elk data-element zijn eigen kolom.
In jouw voorbeeld was de kwalificatie onderdeel van de omschrijving die je er dan in de formule weer met VIND.SPEC moest uithalen: dat is niet handig.

Opbouw van het schema

Kopjes
De kopjes I2 t/m L2 zijn alleen de nummers; met aangepast nummerformaat is hier "Baan " voor gezet.
Voordeel hiervan is dat deze in formules rechtstreeks kunnen worden vergeleken met de baannummers in de tabel, zoals je hierna kunt zien.

Formule in schema
Het schema wordt gevuld met een uniforme matrixformule (dat zijn formules die je intypt en dan bevestigt met Ctrl+Shift+Enter; Excel zet er dan accolades omheen {}). In I3 en gekopieerd naar rechts en naar beneden, t/m L8:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(tabWedstrijden[Hulpveld];1/(1/MIN(ALS(tabWedstrijden[Start]<=$H3;ALS(tabWedstrijden[Einde]>$H3;ALS(tabWedstrijden[Baan]=I$2;RIJ(tabWedstrijden[Hulpveld])-RIJ(tabWedstrijden[#Kopteksten])))))));"")
In de basis geeft de formule de waarde van het hulpveld terug van de eerste tabelrij waarvan: start<=tijd in schema, einde > tijd in schema; baan nummer = baan in schema.
In cellen waar geen wedstrijd is op dat tijdstip/die baan, levert de MIN functie 0 op en de uitkomst van de formule zou dan het hulpveld van de eerste wedstrijd zijn.
Dat wil je natuurlijk niet (het resultaat van de formule moet dan leeg zijn). Daarom heb ik de truc toegepast van 1/(1/resultaat van de MIN functie).
Ingeval van nul levert dat een fout op (delen door 0) die ik dan weer afvang met ALS.FOUT zodat een lege string teruggegeven wordt. Bij elk ander getal levert 1/(1/getal) gewoon dat getal weer op. Bijvoorbeeld 1/(1/3) = 1 / 0,333333... = 3.

Verder is de formule zodanig opgebouwd, dat je de tabel met data rustig kunt verslepen naar een andere plek; eventueel zelfs naar een ander tabblad en dan gaat het nog steeds goed.

Voorwaardelijke opmaak
Ik heb voorwaardelijke opmaak toegepast om het effect van samengevoegde cellen te simuleren.
Hiertoe heb ik 2 regels gedefinieerd:
1. Als een veld inhoud heeft dat ongelijk is aan de inhoud van het veld erboven dan is er sprake van een nieuwe wedstrijd.
In dat geval krijgt het veld een rand links, rechts en boven.
2. Als een veld inhoud heeft dat gelijk is aan het veld erboven, dan hoort die regel nog bij diezelfde wedstrijd.
In dat geval wordt de tekst onzichtbaar door aangepast nummerformaat ;;;.
En het veld krijgt een rand links, rechts en onder.
In beide gevallen wordt het veld ook nog opgevuld met wit om de standaardrasterlijnen weg te poetsen.

Personen per kwalificatie aan het werk
Dit staat in de kolommen N:S.
Ik heb maar een lijstje gemaakt mat kwalificaties A t/m F, zodat de kwalificatie niet hard gecodeerd in de formule wordt opgenomen.
Formule in N3, gekopieerd naar rechts en naar beneden t/m S8:
Code:
=AANTALLEN.ALS(tabWedstrijden[Start];"<="&$H3;tabWedstrijden[Einde];">"&$H3;tabWedstrijden[Kwalificatie];N$2)

Zie post #5 voor de gecorrigeerde bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
timmetj87,

als je niet om het gebruik van samengevoegde cellen heen kunt of wilt, kijk dan eens in deze bijlage

Bijlagen

Correctie / aanvulling:

2 Extra regels voorwaardelijke opmaak voor wedstrijden met 1 regel of met meer dan 2 regels in het schema.
Er zijn nu 4 regels voor voorwaardelijke opmaak:
Toegevoegd: een wedstrijd met maar 1 regel (randen rondom, witte opvulling0
de eerste regel van een wedstrijd
de laatste regel van een wedstrijd
Toegevoegd: tussenliggende regels van een wedstrijd (tekst onzichtbaar, randen links en rechts, witte opvulling).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@MarcelBeug,

Dit werkt echt super goed. Thanks voor je snelle hulp.

Nog wel 1 vraagje:

Ik heb nu aan de linkerkant een hele grote lijst met wedstrijden.
iets meer naar rechts heb ik het veld.

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik in de tabel kan filteren zonder het veld ook weg filter.

Graag gedaan.

Voor wat betreft je extra vraag: dat kan niet met de huidige layout, maar je kunt de tabel wel verplaatsen, bijvoorbeeld naar onder het veld.
Gewoon de hele tabel selecteren en slepen; het heeft geen invloed op de formules.
Na verplaatsing kun je gewoon filteren met behoud van het veld.

Voorbeeld in de bijlage.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan