• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tellen van aantal soorten artiklen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kim7
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Kim7

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 jul 2013
Goedemiddag,

Ik heb een kolom (A) met artikelen. De meeste artikelen komen meerdere keren voor in deze kolom.
Mijn vraag.. is er een formule waarmee ik de hoeveelheid artikelen (per soort) kan tellen??
Ik heb een voorbeeldbestand toegevoegd met hoe ik het zou willen hebben. Bij voorbaat dank voor jullie hulp:)

Groetjes Kim

Bijlagen

Kim,

Probeer het eens met :
Code:
=AANTAL.ALS($A$2:$A$20;C2)

Bij bout en spijker gaat het niet goed omdat de tekst in de artikellijst een spatie achter de omschrijving heeft staan.

Bijlagen

Heb je al gekeken naar een oplossing via een draaitabel?
Zo'n lijstje is daar uitermate geschikt voor.

Oplossing: AANTAL.ALS(

Hallo Kim,

Dit kun je het beste als volgt doen (ik leg je stap voor stap uit wat ik heb gedaan)

1. Om te voorkomen dat je het niet overtypt en wanneer je dat wel hebt gedaan, om te voorkomen dat je typfouten maakt, selecteer je alle artikelen uit kolom A

2. Plak vervolgens de selectie op een willekeurige plek; bijvoorbeld cel C2. Je hebt nu 2 keer dezelfde gegevens.

3. Selecteer de gekopieerde lijst en ga naar: gegevens en kies voor "verwijderen van dubbele gegevens" (ik gebruik op dit moment - op mn werk - de engelse versie en weet even niet de exacte vertaling)

4. Bevestig met OK

Je hebt nu een unieke lijst.

Vervolgens voer je de volgende formule in in cel D2 waarbij ik uitga dat je het eerste gegeven (stekker) in cel C2 hebt staan en de lijst is verdeeld over het bereik C2 tot en met C8

=COUNTIF($A:$A$20;C2) - Let op: je telt de aantallen uit de originele lijst en die staat nog steeds in kolom A. //// In het Nederlands is Countif gelijk aan AANTAL.ALS

Succes

Groet Jan

draaitabel

Kim,

welkom op Helpmij.nl

In de bijlage een oplossing met draaitabel die exact doet wat je wilt, zoals popipipo al voorstelde

Bijlagen

Laatst bewerkt:
He goedemorgen,

Het is mij gelukt:) Bedankt voor jullie hulp, ik ben er blij mee.
Groetjes Kim

Kim,

mag ik vragen op welke manier?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan