• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tellen van het aantal waarden die binnen een bepaalde ranges vallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaapvdblonk

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2010
Op dit moment ben ik bezig om te kijken na hoeveel jaar een product stuk gaat. Graag wil ik dat op splitsen in kwartalen. Ik hebben van 10000 producten de levensduur in dagen. bv product 1= 10 dagen
product 2= 3000 dagen.
enz
product 10000= 15 dagen

Nu wil ik tellen hoeveel producten het eerste kwartaal stuk gaan en hoeveel het 2de kwartaal enz.

Is hier een functie voor?

ja, dit gaat lukken met:

som.als

of

somproduct.

als je een voorbeeldbestandje plaatst, kunnen de formules er wel ingezet worden.

Laatst bewerkt:
kan met aantal (waarde1;waarde2) hiermee kun je het aantal cellen in een bereik tellen

nog gemakkelijker met een draaitabel met groeperen van de levensduur per 100 dagen bv.
Een voorbeeldbestandje zou de zaak verduidelijken.

Bekijk bijlage voorbeeld.xls Bekijk bijlage voorbeeld grafiek.pdf

Dat draaitabel verhaal klinkt goed, als dat ook kan met een formule is het ook goed, alleen weet ik niet precies hoe dat moet. Ik heb een voorbeeld toegevoegd. Ik probeer hieronder uit te leggen wat de bedoeling is.

In de bijlage staat een kolom met de code tekst dat is het onderwerp van de grafiek
Nu wil ik op de x as van de grafiek de waarde hebben van de kolom "gebruikte periode" alleen graag opgesplitste in kwartalen.
Op de Y as de totalen van de code tekst (onderwerp) binnen het 1ste, 2de kwartaal enz.
zie voorbeeld grafiek.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt,

Jaap

Jaap,

zoiets?

Bijlagen

Bedankt voor je snel reactie!

Op de x as staat nu PRJN dat zijn onze projecten, het probleem is dat het voorbeeld een afgeslankte versie is en dat er in praktijk 5000 rijen (projecten) zijn. Is er ook een mogelijkheid dat je gaat tellen hoeveel projecten er binnen het eerste kwartaal en het tweede enz vallen en dat we deze aantallen dan op de y as zetten en op de x as de kwartalen.

Gr Jaap

Jaap,

zoals in deze bijlage?

Bijlagen

@ Haije, bedankt voor de hulp ik heb een paar dingen gezien die ik goed kan gebruiken.

@ bandito bob, bedankt met jou formules in combiniatie met een filter kan ik realiseren wat ik in mijn hoofd had.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan