• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tellen waarden over meerdere kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

DonCarillon

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2015
Hoe tel ik het aantal waarden dat voorkomt over meerdere kolommen en rijen?

Voorbeeld:

[table="width: 500"]
[tr]
[td]A[/td]
[td]B[/td]
[td]C[/td]
[td]D[/td]
[td]E[/td]
[/tr]
[tr]
[td]x[/td]
[td][/td]
[td]x[/td]
[td][/td]
[td]OK[/td]
[/tr]
[tr]
[td]x[/td]
[td]x[/td]
[td][/td]
[td][/td]
[td][/td]
[/tr]
[tr]
[td]x[/td]
[td][/td]
[td][/td]
[td]x[/td]
[td]OK[/td]
[/tr]
[tr]
[td]x[/td]
[td][/td]
[td]x[/td]
[td][/td]
[td]OK[/td]
[/tr]
[/table]

Ik gebruik nu om te controleren of de waarde OK NIET voorkomt:
Code:
=SUMPRODUCT((A1:D4="x")*(Studenten!E1:E4=""))

Dit levert verkeerde resultaten op. Nu wordt het aantal voorkomende X'en in de rij vermenigvuldigd met het aantal lege velden in de kolom E.

Ik heb ook al ontdekt dat COUNT / COUNTIF / COUNTIFS niet werken omdat ik over meerdere kolommen zoek. Maar welke optie werkt wel?

Iemand die mij uit de brand kan helpen?

PS. mijn verwachting is dat ik als antwoord "1" krijg (A2 & B2 hebben een waarde "x" maar voor deze rij is geen waarde "OK" in kolom E gevuld)

Laatst bewerkt:
Kun je een voorbeeldbestandje neerzetten met een handmatig toegevoegde gewenste uitkomt? Nu is het een klein beetje gissen wat je nu precies wilt hebben en waar dit zou moeten komen.
Ik denk overigens dat de oplossing ligt in het combineren (nesten) van diverse functies.

PS: en je code mist een haakje...

Laatst bewerkt:
Je kan deze ook eens testen:
Code:
=SUMPRODUCT((COUNTIF(OFFSET($A$1:$D$1;ROW($A$1:$A$5)-1;0);"x")>0)*($E$1:$E$5=""))

Dank allen voor jullie oplossingen! Maandag zal ik de tips toepassen, maar wilde niet zolang wachten met mijn positieve feedback!

Top dat jullie zo helpen!!

Ondertussen toch nieuwsgierig geworden of de oplossingen ook echt werken.

@LeoTaxi
Je oplossing werkt perfect. Helaas heb ik in mijn originele excel bestand honderden regels staan. Je oplossing is daarvoor helaas niet bruikbaar.

@Paradox
Dit is zeker een werkbare oplossing én het resultaat klopt!

@Wher
Je oplossing klopt voor zover ik zie ook. Simpel, eenvoudig toepasbaar en bovendien met het gewenste resultaat!

Allen bedankt voor jullie hulp! Maandag ga ik de bepalen welke oplossing (Wher of Paradox) ik ga gebruiken. De oplossing van Wher heeft een lichte voorkeur vanwege het ontbreken van een extra kolom :)

Goed weekend allen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan