Tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

soeke

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2010
Ik heb een database met een tabel met namen en adressen, nu wil ik dat wanneer een zelfde adres meerdere keren voorkomt er automatisch een volgnummer wordt toegekend.
Hoe kan ik dit programmeren? Hierbij een voorbeeld van wat ik bedoel:
VOLLNAAM VOLLADRES TELLEN
PEETERS JAN Dyckstraat 15 2280 Grobbendonk 1
JANSSENS JAN Putlei 91 2150 Borsbeek 1
JANSSENS DIRK Putlei 91 2150 Borsbeek 2
BOEKS MARIA Vanderpoortenlaan 10 2500 Lier 1
DIRKS JEF Vanderpoortenlaan 10 2500 Lier 2
SMETS JOHAN Vanderpoortenlaan 19 3 2500 Lier 1
ARAS JIM Verhoevenlaan 26 2240 Zandhoven 1
RIDDERS MIA Verhoevenlaan 7 2240 Zandhoven 1
PIERS LEO Aardekensweg 11 2390 Malle 1
PIERS ARMAND Aardekensweg 11 2390 Malle 2
ROTIERS NICK Aardekensweg 27 2390 Malle 1
ROTIERS MIKE Aardekensweg 27 2390 Malle 2
ROTIERS LEA Aardekensweg 27 2390 Malle 3

Op het formulier kun je een functie laten uitvoeren bij de gebeurtenis <Bij Aanwijzen> van het formulier:

Code:
Me.Tellen = DCount("[VOLLADRES]", "Adressen", "[Adressen]![VOLLADRES]='" & Me.VOLLADRES & "'") + 1

Niet wat ik wil

Op het formulier kun je een functie laten uitvoeren bij de gebeurtenis <Bij Aanwijzen> van het formulier:

Code:
Me.Tellen = DCount("[VOLLADRES]", "Adressen", "[Adressen]![VOLLADRES]='" & Me.VOLLADRES & "'") + 1

Bedankt voor de snelle reactie... maar...
Met DCount tel je wel het aantal keer dat een zelfde adres voorkomt, maar krijg je geen "volgnummer" per adres. Zie in het voorbeeld het laatste adres: dit komt 3 keer voor dus wil ik er 1, 2 en 3 achter (3 personen op hetzelfde adres).

De code doet het bij mij prima... Je kunt 'm ook instellen als standaardaarde. Ziet er dan zo uit:
Code:
=DCount("[VOLLADRES]";"Adressen";"[Adressen]![VOLLADRES]='" & [fAdressen]![VOLLADRES] & "'")+1

Je kunt zelf bepalen wanneer je het volgnummer plaatst. Normaal gesproken wil je het volgnummer toevoegen als je een nieuw record aanmaakt.

De code doet het bij mij prima... Je kunt 'm ook instellen als standaardaarde. Ziet er dan zo uit:
Code:
=DCount("[VOLLADRES]";"Adressen";"[Adressen]![VOLLADRES]='" & [fAdressen]![VOLLADRES] & "'")+1

Je kunt zelf bepalen wanneer je het volgnummer plaatst. Normaal gesproken wil je het volgnummer toevoegen als je een nieuw record aanmaakt.

Sorry, ik slaag er niet in...
Waar zet ik de standaardwaarde in de tabel of in het formulier en in welk veld? (maak ik een veld bij dat ik bvb TELLER noem?)

Ik heb er even een voorbeeldje van gemaakt. In het voorbeeld heb ik een actie gemaakt op het veld Adres; als je een record toevoegt, en het adres bestaat niet, krijg je nummer 1. Anders het eerstvolgende volgnummer.

Bijlagen

Ik heb er even een voorbeeldje van gemaakt. In het voorbeeld heb ik een actie gemaakt op het veld Adres; als je een record toevoegt, en het adres bestaat niet, krijg je nummer 1. Anders het eerstvolgende volgnummer.

Dank u. Prima, dit werkt. Laatste vraag (?): hoe kan ik automatisch laten tellen bij openen van het formulier wanneer ik bvb vanuit Excel namen en adressen via plakken heb toegevoegd aan de tabel?

Dat is eigenlijk een andere vraag, al snap ik dat je 'm erbij plakt ;) In he geval van een import werkt deze methode niet, omdat je maar één nummer kunt maken.
Ik zal eens kijken of ik iets kan verzinnen.... Ik ga er van uit dat je tegelijk wilt kunnen nummeren bij verschillende adressen?

Dat is eigenlijk een andere vraag, al snap ik dat je 'm erbij plakt ;) In he geval van een import werkt deze methode niet, omdat je maar één nummer kunt maken.
Ik zal eens kijken of ik iets kan verzinnen.... Ik ga er van uit dat je tegelijk wilt kunnen nummeren bij verschillende adressen?

Inderdaad, als ik namen en adressen plak (bvb vanuit Excel) wil ik graag het hele zootje op een of andere manier in één keer correct genummerd hebben. Ik weet niet of dit kan, maar bedank je alvast voor al je moeite. Zelf worstel ik al geruime tijd met dit "probleem"...

Het is ook een heel lastig probleem. Ik heb een voorbeeldje gemaakt met een query die de records nummert op basis van overeenkomend adres. Deze zou je kunnen gebruiken als basis voor een bijwerkquery.

Bijlagen

Het is ook een heel lastig probleem. Ik heb een voorbeeldje gemaakt met een query die de records nummert op basis van overeenkomend adres. Deze zou je kunnen gebruiken als basis voor een bijwerkquery.

Perfect. Ik heb ondertussen uw sugestie verder uitgewerkt en heb weer heel wat bijgeleerd (aliassen en subquery's). Access blijkt onuitputtelijk. Hartelijk dank.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan