• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tellijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Ik heb een tabel met namen van produkten. Daarachter kan men aantallen invullen. Hoe kan ik eenvoudig checken bij welke produkten een aantal staat vermeld en welk aantal dat is?
Dus in kolom A: produkt 1, produkt 2, produkt 3, enz.
In B1 staat 6, B3: 3, B4: 27; B8: 2; B9: 12

Nu wil ik in bijv. C1: "6 x produkt 1; 3 x produkt 3; 27 x produkt 4; 2 x produkt 8; 12 x produkt 9;".

Hoe doe ik dat?

Geplaatst door Withaar
Bedoel je dit?

Formule in C1; =B1&" x "&A1

Ja en nee. Excel moet in B1 kijken of er een getal staat en als dat zo is, dan moet ie bijv. jouw hierbovengenoemde formule plaatsen. Als B1 leeg is, moet ie niets in de string zetten. Zo ook met B2, B3, enz...

Zo dan?

=ALS(OF(B1=0;B1="";B1=" ");"";B1&" x "&A1)

Niets bij 0, leeg of spatie in cel B1 niets, anders Aantal x Product.

Ja, ik denk dat is een begin is van wat ik zoek. Nu ga ik een stap verder: de lijst met artikelen is heel lang (1000 artikelen), dus in C1 moet gecheckt worden of in B1 tot en met B1000 een aantal staat en dan van elk artikel met een aantal de bijbehorende artikelnaam vermelden.
Als ik dit doe op bovenstaande manier, krijg ik een formule van hier tot Tokio

Wie heeft een oplossing?

Het eerste deel van de formule:
=ALS(OF('Blad1 aantallen'!D4=0;'Blad1 aantallen'!D4="";'Blad1 aantallen'!D4=" ");"";'Blad1 aantallen'!D4&" x "&'Blad1 aantallen'!D1)&ALS(OF('Blad1 aantallen'!E4=0;'Blad1 aantallen'!E4="";'Blad1 aantallen'!E4=" ");"";"; "&'Blad1 aantallen'!E4&" x "&'Blad1 aantallen'!E1).

En dit zijn nog maar 2 artikelen. Het lijkt er op dat ik zo max. 6 of 7 artikelen per formule kan checken en dan moet ik een nieuwe formule maken en vervolgens die uitkomsten samenvoegen. Lijkt me erg omslachtig, vandaar dat ik een simpelere methode zoek...

Ik denk zelf aan een formule met GROOTSTE ofzo, maar ook daar kom ik er niet helemaal uit.

Laatst bewerkt:
Hoi Guido,

Met gewone formules kom je er zo niet uit vrees ik. Wat je het beste kunt doen is een draaitabel maken van je tabel met producten en productaantallen. Zorg er eerst voor dat iedere kolom in je tabel een naam heeft.
Selecteer een cel in de tabel, klik op data - draaitabel. Kies de optie 'MicroSoft Excellijst of -database' en bij type rapport 'draaitabel'. Klik twee keer op volgende, kies 'Nieuw werkblad', en klik op voltooien.
Sleep vervolgens het veld met daarin de aantallen naar "Gegevensitem hier neerzetten", en de productnamen naar "Rijvelden hier neerzetten".

Succes,

Richard

Het is niet duidelijk wat je wilt.

Wil je alle productie + waarden =>1 in cel C1 zichtbaar maken? Stel dat je een formule vindt waarmee dat kan, dan krijg je een gigantisch lange tekst in cel C1.... Of zijn er maar een paar producten met een waarde er achter.

Ik denk dat we een hele andere kant op moeten.
Er kan héél veel met excel, is dit iets?

Ik heb een een voorbeeldje bijgevoegd.

Bijlagen

Ik heb een een voorbeeldje bijgevoegd. [/B]
Ik kan zelf niet in VB programmeren, maar een geschreven programma kan ik wel "lezen" en begrijpen.
Zo heb ik getracht de tekst van het VB-programmaatje te selecteren en in mijn eigen spreadsheet te kiezen voor Programmacode weergeven en hier de geselecteerde tekst te plakken.
Bladnamen en celselecties heb ik ook weten aan te passen.
Als ik de macro echter start, krijg ik toch een foutmelding en wordt ineens de spreadsheet 1000 Producten.xls geopend. In de geselecteerde (gekopieerde) tekst komt die naam niet voor, maar waar wel? Hoe komt Excel erbij om dat spreadsheet te openen?

Geen bijlage...

Eerst even zippen of de extentie .xls.txt geven en dan uploaden, ook mag de file niet te groot zijn.

Je mag me ook wel even een privebericht sturen dan reageer ik daarop met m'n email adres en zou je met het hele bestand kunnen toe mailen dan kijk ik er even naar.

Ik heb je prive bericht ontvangen, met daarin je email adres, als ik echter je mail beantwoord krijg ik heb terug met de mededeling dat het email adres niet zo bestaan.

Kan je me nog eens een prive bericht sturen en in de tekst je email adres?

Helaas,

elke mail die ik aan je stuur komt terug met;

This is the Postfix program at host olive.qinip.net.

I'm sorry to have to inform you that the message returned
below could not be delivered to one or more destinations.

For further assistance, please send mail to <postmaster>

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the message returned below.

The Postfix program

<xxxxx@xxxxxx.net>: host pop.xxxxxxx.net[213.233.xxx.xxx] said: 550 5.7.1
Unable to relay for xxxxx@xxxxxxxx.net

Op de plaats van de x-tjes staan jou email gegevens.

Zo lijkt het niet te gaan lukken...

Met de mail is het nu toch gelukt.

Voor wie zich afvraagt wat het probleem was, de button was naar een ander blad gekopieerd, dat kan zelf als dat een ander bestand is, maar hij blijft wel naar de oorspronkelijke macro in het oorspronkelijke excel bestand verwijden...

N.b. Als iemand de code wil gebruiken, zet hem wel in een module en niet onder bv blad1, dan werkt het niet (error 400).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan