• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Telling gaat fout bij blanco

Status
Niet open voor verdere reacties.

velde046

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2004
Ik heb een sheet bijgesloten waar ik wil dat de bezetting voor een specifieke functie per dag geteld wordt. Dit heb ik middels een AANTAL() op een reeks uit een FILTER() gedaan en dat werkt, maar er zit één vreemd dingetje. Ik heb in de formule aangegeven dat het filter aan twee criteria moet voldoen, namelijk een specifieke functierol en een andere cel die gevuld moet zijn, dan moeten ze worden geteld. Zolang er iets ingevuld is dan werken de tellingen goed, maar als ik voor het tweede criterium (gevulde cel) alle waarden weg haal, dan wordt er toch één geteld en dat zou nul moeten zijn. Waarom wordt er toch één geteld ook al voldoet deze niet aan de voorwaarden?

In het kort komt het erop neer, de velden in kolom C geven de functies aan die ik op een dag nodig heb. In kolom D koppel ik een naam aan die functie.
Onderin moet dan per functie een totaal komen van het aantal mensen dat is ingepland per functie.

Kan iemand me helpen en/of uitleggen wat er mis gaat of waar ik een denkfout maak?

Bijlagen

Hallo,

Kan je in de sheet aangeven welke formule(s) niet de waarde geven die je hebt verwacht en wat het dan wel het gewenste resultaat is?
Dan weet ik precies waar ik naar moet kijken.

Op dit moment focus ik me op kolom D. Het gaat als volgt:
In kolom C staan de functies die ik nodig heb gedurende een dag. In de kolommen D t/m I worden namen gezet als ik mensen heb die ik erop in kan plannen.
Nu is het de bedoeling dat kolom D t/m I onderaan de totalen per functie laat zien.
Dus stel ik heb 2 VPK in kolom C en op dezelfde rijen staan namen, dan betekent het dat de rol vervuld is en onderaan dus geteld mag worden. Op zich gaat dat goed, maar zodra ik niets heb in kolom D zou het op nul moeten staan en niet op 1....
Hiermee zou ik per dag uiteindelijk moeten kunnen zien hoeveel mensen ik voor een specifieke functie heb ingepland.

Als voorbeeld, als je in C4 en C5 de rol VPK hebt en in cellen D4 en D5 staat een naam dan zouden er onderin twee VPK moeten staan, wat zoals gezegd wel goed gaat, maar als er niets staat, wordt er toch een één geteld

Code:
=somproduct(($c$2:$c$32=$c34)*(d$2:d$32<>""))

Deze formule werkt ook

Code:
=AANTALLEN.ALS(D$2:D$32;"<>";C$2:C$32;C34)

NB: De reden dat de telling in de oorspronkelijke sheet fout gaat bij blanco is dat de FILTERFUNCTIE de errorcode #BEREKENEN teruggeeft en daarna wordt die errorcode geteld.
Een tabel van 0 bij 0 bestaat niet in Excel, dus het aantal argumenten van een tabel is altijd minimaal 1.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de oplossing... zo stom dat ik er niet aan gedacht had dat filter dan inderdaad een foutmelding genereert die geteld wordt.
Ben sowieso beetje kortzichtig geweest, heb wel zitten pielen met AANTAL.ALS, maar niet met AANTALLEN.ALS.... moet zeggen dat ik de SOMPRODUCT ook een mooie oplossing vindt, had ik nog nooit eerder gebruikt maar is ook een handige functie zie ik.

Enorm bedankt.

Wat betreft de getelde foutmelding, daar kwam ik ook pas achter toen ik in Excel deze functie ging evalueren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan