TEMP/koeling nog OK ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Happyhippie

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2004
Ik heb nog een (antieke) Compaq Presario met MS-6330 Lite 3 Mobo dewelke het nog prima doet overigens.
De laatste tijd staat ie wel veel aan,gemiddeld zo'n 10 uur per dag en dan wordt het wel zeer warm in de kast op handgevoel,ook de beide HD's.
Is de temperatuur zoals gemeten via Everest (zie screenshot) nog Ok of moet er xtra gekoeld worden (is wel pas na 4 uur gemeten en niet na 10 uur)

Anderzijds de vraag,kan het kwaad om een bijkomende vent die ik heb liggen erbij te steken (Blacknoise NoiseblockerUSF 80x80 53m3/h) .........en of zo'n warmteuitvoer rotortje die je in een PCI slot steekt ook nut heeft .

Dank

Bijlagen

• HelpmijTEMPS.gif
    HelpmijTEMPS.gif
    4,5 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
De temps zijn niet extreem hoog, maar een hoge temp verlaagt wel de levensduur van de onderdelen.

Alles wat er voor zorgt om die temps, vooral van de hdd's, naar beneden te brengen, is meegenomen, het is nu nog nieteens geen zomer, dan kun er zo 10 graden bijtellen.
En uitvallen door een te hoge temp van CPU en/of videokaart is ook niet fijn.

Happyhippie zei:
Euh...wanneer is de temperatuur eigenlijk te hoog voor een HD ?

Als die het niet meer doet.:evil:
Geintje, ze zijn nu niet aan de hoge kant, maar koeler is beter voor de levensduur, boven de 50 graden wordt het minder.

Als de schijf rond de 55 graden komt is dat niet goed.

Is Everest home betrouwbaar qua temperatuuraanduidingen ?

Dus als ik er een extra vent (of 2) inzet ,eventueel met switch en zo'n warmeluchtrotor op een PCI slot heeft dat geen nadelige gevolgen voor de luchtcirculatie en kan alleen maar positief zijn, juist ?
Kan het niet zijn dat dan dicht bij elkaar of tegenover-liggende vents elkaar bvb gaan tegenwerken

Is er geen simpel proggie dat in de balk kan en steeds de temp aangeeft ipv. steeds naar Everest te gaan ?

TNX

Happyhippie zei:
Is Everest home betrouwbaar qua temperatuuraanduidingen ?

Dus als ik er een extra vent (of 2) inzet ,eventueel met switch en zo'n warmeluchtrotor op een PCI slot heeft dat geen nadelige gevolgen voor de luchtcirculatie en kan alleen maar positief zijn, juist ?
Kan het niet zijn dat dan dicht bij elkaar of tegenover-liggende vents elkaar bvb gaan tegenwerken

Is er geen simpel proggie dat in de balk kan en steeds de temp aangeeft ipv. steeds naar Everest te gaan ?

TNX

Het is niet zo simpel, maar goed te gebruiken, MotherBoardMonitor, wordt alleen niet meer ondersteund
Staat hier.

En over de airflow, onder voor in, boven achter uit, is in feite de simpele regel.

MotherboardMonitor zie ik eerlijk gezegd niet zo goed zitten,is een beetje "too complicated" voor ondergetekende vrees ik........
:confused:
Kan ik geen directe koppeling maken naar de temp.sensors in Everest of zijn er nog alternatieven ?

Wat is feitelijk de normale temp voor m'n AMD Athlon-PECM 1333MHz Thunderbird en wat de max ?
Heb nu één 80x80 fan bij gestoken maar dat maakt niet zoveel uit,zo'n 5 graden minus op de HD's
Tnx

Ik heb hier een compje draaien met een Amd Athlon Thunderbird 1000 met een Whisperock lll, die wordt bij 20 gr. omgevingstemp zo'n 45/50 graden, moet er wel bij zeggen dat de zijkanten eraf liggen, een geweldige airflow dus.:D

Nu heb ik de Pc wat openliggen gehad en bemerk dat de CPU vent soms bijna niet meer draait,niet te horen,wel te zien,en dat ook de temp.omhoog gaat 49-54 C°

Nu zie ik hier en daar items te koop als COOLER AMD UP TO XP 3200+ Socket A/462 ,ik heb wel een A/462 socket maar wat is die 3200 of 2800 die vermeld wordt en kan een leek zulks gewoon vervangen of komt er meer bij te kijken ?
Waar moet ik op letten bij aankoop en/of vervanging ?

TNX:thumb:

Die 3200 of 2800 die jij bedoelt geeft aan op welke Processor die cooler kan. AMD geeft hun processors nummers in plaats van de ghz snelheden.

Everest zegt: CPU Type AMD Athlon-PECM, 1333 MHz (10 x 133)
CPU Aanduiding Thunderbird
.......wat voor koeler benodig ik dan ? en is dat simpel te vervangen ?
Tnx

Thunderbird is geen AMD XP versie, dus zul je een andere cooler moeten zoeken denk ik. Hbe je de fan van de CPU al goed schoon gemaakt? Eventueel een klein druppeltje naaimachine olie op het asje doen(zit achter het stickertje)

Laatst bewerkt:
Is gebeurd maar lijkt niet veel nut te hebben helaas,na een tijdje zie je duidelijk weer de vertraging inzetten
:shocked:

Naar welk type/model moet ik dan op zoek gaan ?

Laatst bewerkt:
Gaat de fan niet harder draaien, als je iets zwaars doet op de pc?

rpm blijft lijkt me steeds hetzelfde te blijven wat er ook loopt vanaf dat de vertraging is begonnen !

(Pc staat nu op sinds 06.00 vanmorgen en zit tssn 49-54 C°)

Laatst bewerkt:
Opzich is die temperatuur niet echt verkeerd voor jou processor.

Misschien dan ff de zaak op z'n loop laten en de temps regelmatig checken.

Toch zou ik graag nog weten welke type koeling ik moet aankopen om deze eventueel later te kunnen vervangen want ik raak niet wijs uit al de gegevens bij de aangeboden koelers

Tnx

Laatst bewerkt:
Beschrijving »
verkoop een koeler voor processor van het merk thermaltake voor socket a (462)
voor amd tot 3400

Kan iemand me zeggen of deze aankoop de juiste is,de verkoper zou graag een antwoord hebben maar ik ben niet zeker of ie wel idd.gaat passen

mijn CPU = AMD Athlon-PECM 1333 MHz Thunderbird

Iemand die dit kan bevestigen ?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan